CityPioneer - 200-260km a hatótávolsága az Ikarus és a CRRC elektromos buszának

Székesfehérváron a Városház téren mutatta be az IKARUS és a CRRC magyarországi bejegyzésű vegyesvállalata az Electrobus Europe Zrt. az első, kínai-magyar kooperációban készült tisztán elektromos meghajtású buszát. Az IC 1211 U típusú, CityPioneer fantázia névre hallgató 12 méteres elektromos busz bemutatása előtt együttműködési megállapodást írtak alá Székesfehérvár zöld közlekedési stratégiájának megalkotásáról és a busz tesztüzembe állításáról.
2018.12.18. 18:26 |
CityPioneer - 200-260km a hatótávolsága az Ikarus és a CRRC elektromos buszának

Fotók: Simon Erika és Molnár Artúr

A bemutatott prototípus busz a CRRC alapmodelljére épül és az Ikarus-szal való együttműködés jelenlegi szakaszában a székesfehérvári gyár javaslatai alapján fejlesztették a szerkezeti elemeket és a buszbelső európai sztenderdeknek megfelelő kialakítását. Az európai homologizáció és típusengedélyeztetési folyamat az IKARUS mérnökeire támaszkodva valósul meg.

Nagyon fontos nap ez a város életében - mondta Cser-Palkovics András  Fehérvár polgármestere. "Nagyon szép karácsonyi ajándék, amikor egy elektromos Ikarus busz áll a magyar gazdaság egyik legfontosabb ipari centrumának főterén. Köszönöm a kínai partnerünknek, hogy a fehérvári gyárral együttműködve elindult egy ilyen együttműködés. A közösségi közlekedés egyre inkább felértékelődik az egész világon, így Fehérváron is. Miközben egy szép hagyományról beszélünk, a jövő felé fordulunk az együttműködéssel. A kormánynak köszönhetően pedig az Ikarus bizonyított, hiszen képes volt leszállítani az állami megrendeléseket. Bízunk abban, hogy lesznek olyan pályázati lehetőségeink, amivel a diesel buszokat elektromosra válthatjuk a jövőben."

Az IC 1211 U típus egy 12 méter hosszú, három ajtós, végig alacsonypadlós kivitelű jármű. A busz meghajtásáról a Kínában már több ezer darabszámban kipróbált, megbízható hajtáslánc gondoskodik. Az erőforrás egy 240 kW-os állandó mágneses szinkronmotor, mely rendkívül dinamikus gyorsulást biztosít a busznak.

A CityPioneer a 313 kWh-s akkupakkjával időjárástól és terepviszonyoktól függően 200-260 km megtételére képes, melyhez 5-6 órát szükséges tölteni.

A bemutató előtt aláírt együttműködési megállapodás fő célja, hogy Székesfehérvár városa a az IKARUS cégcsoport és a CRRC Urban Traffic közös leányvállalatával, az Electrobus Europe Zrt-vel tartós együttműködést hozzon létre a város közösségi közlekedésének elektromossá és önfenntartóvá tétele érdekében. Ezt a felek a meglévő üzemeltetési adatok cseréjével, közös kiértékelésével, valamint tesztjáratok indításán keresztül valósítják meg. 

Kérdésre válaszolva Fehérvár polgármestere elmondta, hogy 65 busszal látja el a KNYKK jelenleg a városban a közösségi közlekedést. "Valóban cél, hogy szeretnénk az öreg és diesel buszokat lecserélni olyan modern zöldenergiás buszokra, mint az elektromos busz. Ehhez pedig mától elérhető egy hazai gyártású autóbusz. Fontos, hogy a következő hónapokban a város útjain megtalálható lesz az autóbusz és a tapasztalatok értékelhetőek lesznek. Ha pedig lesz pályázati lehetőség, akkor szeretnénk ezzel élni illetve van még energetika vonatkozásában felhasználható TOP-os forrás, ami néhány autóbusz megvásárlására elegendő. Ezzel azt is szeretnénk jelezni, hogy a város maga is kész ezért áldozatot vállalni." A város polgármestere kiemelte, hogy az Under 2-hoz való csatlakozás vállalásai sem elérhetőek az elektromos közösségi közlekedés nélkül. A két partner komolyságát pedig jól jelzi, hogy néhány hónapja mondták, hogy december közepén itt lesz a busz a belvárosban és itt van a városban.

Az első IKARUS-CRRC busz már 2019 elején tesztelési céllal közlekedni fog Székesfehérvár útjain, majd ezt követően csatlakozhat be az utasforgalomba az arra legalkalmasabbnak ítélt vonalakon. 

Öröm, hogy Fehérvárra érkeztem, egy olyan városba, melyn történelme mellett arról is híres, hogy az Ikarus gyár is itt található - Duan Jielong Kína magyarországi nagykövete. Az Ikarus egy jól ismert európai buszgyártó vállalat és örömmel látjuk, az Ikarus és a CRRC együttműködését, ami a kínai-magyar kereskedelmi kapcsolatok miatt is fontos. Kína és Magyarország kétoldalú kapcsolatai soha nem voltak még ilyen jók, mint jelenleg és ennek egyik fontos szimbóluma az is, hogy gyakoriak a magas szintű találkozások a két ország vezetői között. Kiemelte a kormány keleti nyitás politikáját, ami óriási lehetőséget biztosít a két ország együttműködésének. Elmondta, hogy a Közép-kelet európai kínai befektetések mintegy fele Magyarországon található, ahol nagyon előnyös befektetési környezet van és ez vonzó a kínai vállalatoknak és óriási lehetőség. Beszélt arról is, hogy jövőre lesz a kínai magyar diplomáciai kapcsolatok 70. évfordulója.

A CityPioneer sorozatgyártása a prototípus tesztüzemének kiértékelését követően 2019 közepén indulhat el Székesfehérváron.

Vargha Tamás államtitkár, Székesfehérvár országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy néhány évvel ezelőtt a dieselbotrány után a világ mintha gyorsabb ütemre kapcsolt volna az elektromos meghajtás fejlesztése érdekében. Felelevenítette, hogy a Honvédség részére készült Ikarus buszokat, amik egy olyan buszgyárból gurultak ki, mely néhány évtizede még a világ első négy autóbuszgyártó vállalata között volt.

Úgy számolnak, hogy jövőre minimum 200 darabot gyártanak, de a terv 400 busz legyártása Fehérváron és évi 3000 darabra szeretnék felfuttatni a gyártást.

Az Ikarus és a CRRC egy hosszú együttműködés után komoly eredményt ért el - mondta Gu Yifeng a kínai cég igazgatóságának elnöke. A Kínában világszínvonalú elektromos hajtáslánc Európában is alapként szolgálhat. Ezzel segíteni tudjuk a magyar márka, az Ikarus gyártását. Mint mondta ez a busz kifejezi a két ország gazdasági együttműködését is, melynek köszönhetően még több munkahely jöhet létre Fehérváron. Beszélt arról, hogy kínai és magyar egyetemek közös elektromos buszokkal foglalkozó kutatóközpontot hoznának létre.

Úgy számolnak, hogy jövőre minimum 200 darabot gyártanak, de a terv 400 busz legyártása Fehérváron és évi 3000 darabra szeretnék felfuttatni a gyártást. 

Széles Gábor az Ikarus tulajdonosa elmondta, hogy több mint egy évnyi kemény munka előzte meg a mai napot, melynek nem csupán a vegyesvállalat létrehozása a lényege, hanem, hogy egy év után látható az eredmény is, az elektromos busz. A CRRC elektromos hajtásláncokat össze tudtuk kapcsolni az Ikarus vázgyártással és azzal a tapasztalattal, ami az Ikarus mögött áll. "Egyre erőteljesebb lesz a kapcsolat a két vállalat között, amit csak megköszönni lehet a kínai és a magyar munkatársaknak. Meggyőződésem, hogy további eredményeink lesznek és jövő évben elindul az elektromos buszok sorozatgyártása is, mely paramétereit tekintve világviszonylatban is versenyképes. Fontos az, hogy bizonyítsuk a gyakorlatban is a prototípus működését és nagy öröm, hogy Fehérvár fölkarolta a programot, mely a buszgyártásnak nem csak a múltban, hanem a jövőben is fellegvára lesz. A városvezetés pedig kitűzte azt a célt, hogy mihamarabb zöld energiával működő buszok közlekedjenek a városban, melynek nagyon örülünk."

A buszok, amik a Fehérvári Ikarusban gyártanak, többségében EU-s alkatrészekből készülnek - emelte ki Széles Gábor. A fehérváron gyártott járműveknek például rozsdamentes acélból készül a szerkezete és nem szénacélból, mint Kínában. Ez azonban nem növeli annyira az árát a busznak, hogy az hátrány lenne a piacon. A hajtáslánc elemeit Kínából vásárolják, viszont már most folytatnak olyan tárgyalásokat, hogy akár komplett hajtásláncokat is leszállítanának kínai alkatrészekre támaszkodva.

Gazdaság

  1. Hackaton győztesek

    24 csapat jelentkezett az ország számos pontjáról az idei Harman Hackathon ötlet- és prototípusfejlesztő versenyre, amelynek döntőjében nyolc középiskolai és nyolc egyetemi csapat mérkőzött meg 24 óra alatt. A legjobb, a közlekedésben résztvevők biztonságát növelő műszaki eszközöket a székesfehérvári egyetemisták alkotta KÁVÉ és a pécsi középiskolások alkotta SLEEP készítette.

    2024.11.16.
  2. 3. Harman Hackathon

    24 órája van a csapatoknak, hogy környezetére reagáló közlekedésbiztonsági eszközt találjanak ki és készítsék el a működő modelljét - elindult a 3. Harman Hackathon döntője. A nyolc egyetemi és nyolc középiskolai csapat a Sóstói Stadionban lázas munkával tölti majd az előttünk álló éjszakát, hogy szombaton bemutathassa a működő modellt, illetve a termék portfólióját a zsűri előtt.

    2024.11.15.
  3. Fiatal Vállalkozók Hete

    A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége idén is megrendezi a Fiatal Vállalkozók Hetét Székesfehérváron a Kodolányi János Egyetemen. Ezúttal is a fiatal vállalkozók fejlődését, kapcsolatépítését és inspirálását tűzték ki célul.

    2024.11.15.
  4. Négymilliárdból épült új üzem

    Labor- és orvostechnikai eszközöket gyártanak majd a Karsai Alba Kft. legkorszerűbb, automata robotokkal felszerelt új üzemében. A magyar műanyagipar vezető cégei közé tartozó, ma már kilenc tagvállalatból álló Karsai Holding Zrt. története 36 évvel ezelőtt indult, amikor Karsai Béla négy emberrel kezdte meg a munkát, ma pedig a cégcsoport létszáma meghaladja a 400 főt, árbevétele pedig a 9 milliárd forintot.

    2024.11.04.