-
Nyitott könyvek Pilinszkyvel
Pilinszky-emlékesttel folytatódik a Nyitott könyvek – beszélgetés az irodalomról sorozat. November 27-én, szerdán a költő születésének 103. évfordulóján a családtagok, Kovács Péter és Kovalovszky Márta művészettörténészek, a közel álló egykori szomszédok közül Illyés Endre, valamint az utolsó nyilvános szereplés, a rendhagyó irodalomóra szervezője, Bakonyi István irodalomtörténész lesz Bokros Judit és Gellén-Miklós Gábor vendége.
2024.11.27. -
Emlékezés a holokausztra
December 2-án a Hiemer-házban Az Alba Regia Szimfonikus zenekar holokauszt témájú filmekből mutat be zenei részleteket, Fekete László főkántor pedig liturgiai és jiddisch dalokat fog előadni a Székesfehérvári Zsidó Hitközség Holokauszt 80. emlékévi eseménysorozatának részeként.
2024.11.27. -
A Katalinokat köszöntötték
Szép székesfehérvári hagyomány, hogy minden évben közös névnapi ünnepségre várják a Katalinokat. Az idei köszöntést is a Liszt Ferenc utcában, Kati néni szobránál rendezték.
2024.11.26. -
A néptánc egy életre szól
Kárpát-medencei szenior néptánccsoportok érkeztek Székesfehérvárra. A Katalin-napi batyus bálon az Alba Regia Táncegyüttes látta vendégül őket a Felsővárosi Közösségi Házban.
2024.11.26.
December 4-ig látható Hegedűs 2 László "Fehérvári Árvíze" a Centrális Galériában
Hegedűs 2 László: A Nagy Fehérvári Árvíz című kiállítása decemberig 4-ig látható a fővárosi Centrális Galériában. A képeket fény- és hanginstalláció egészíti ki Esterházy Péter szövegével. A fehérvári képzőművész kiállítása egy húsz évvel ezelőtti fekete-fehér fotósorozatra épül, mely mai, vizuálisan aktualizált színes változattal, filmmel, installációval egészül ki.
2009.11.13. 07:48 |
A fővárosi Centrális Galériában december 4-ig látható Hegedűs 2 László: A Nagy Fehérvári Árvíz
című kiállítása. Hegedűs 2 László gyönyörűséges, klasszikus zárt kompozíciókba foglalt képei 1987-89. között készült fotókból kiinduló fiktív dokumentumok.
Az OSA Archívum Centrális Galériájában most látható képanyag egy része kapcsolódik ahhoz a retrospektív kiállítás-sorozathoz, mely 2004-től kezdődően a Fotográfiai Múzeumban, majd az Ernst Múzeumban, a Petőfi Irodalmi Múzeumban, a Budapest Galériában mutatta be Hegedűs 2 László képző- és fotóművészeti munkásságának fontosabb technikai, tematikai tendenciáit. A különféle művészeti eszközökkel létrehozott alkotások döntően hozzájárultak a jelentésközvetítő eszközök és módszerek megújulásához is.
Az OSA Archívum Centrális Galériájában most látható képanyag egy része kapcsolódik ahhoz a retrospektív kiállítás-sorozathoz, mely 2004-től kezdődően a Fotográfiai Múzeumban, majd az Ernst Múzeumban, a Petőfi Irodalmi Múzeumban, a Budapest Galériában mutatta be Hegedűs 2 László képző- és fotóművészeti munkásságának fontosabb technikai, tematikai tendenciáit. A különféle művészeti eszközökkel létrehozott alkotások döntően hozzájárultak a jelentésközvetítő eszközök és módszerek megújulásához is.
A város teljesen kihalt, néma, levonulóban az árvíz. Kerekre tágult szemmel nézem, ami a bibliai csapás után itt maradt. Ismerős a táj. Vöröshadsereg utca, Béke tér, Élmunkás út. Neoncső-feliratok, Önkiszolgáló Élelmiszer, Söröző, Étterem, Tej, kenyér. Lakótelep, mementótank, vidámparki űrhajó, autó-nyereménybetétkönyv-freskó, és egy régi ismerős: az Ismeretlen katona…
Nem kell erőltetni az emlékezetet. Nincs folyó, mely eláraszthatta volna ezt a várost: az árvíz metafora. A szenny eltakarításának, a tabula rasa, a megtisztulás, az újrakezdés esélyének a metaforája? Vagy ez emlékezet elmosásának, az üledék felkavarásának metaforája?
Hegedűs 2 László gyönyörűséges, klasszikus zárt kompozíciókba foglalt képei 1987-89. között készült fotókból kiinduló fiktív dokumentumok. Az alkotó a kiválasztás, a sorbarendezés eszközével azt éri el, hogy a teret körüljárva az amíg a szem ellát érzésével az élmény totalitását, mindent magában foglaló voltát élheti át a náző.
Az időtlenség érzését minduntalan megzavarja, hogy képről képre, stációról stációra haladva bekéretőzik a jelen idő: az árvíz képei mellé kicsiben odabiggyesztve színes fotókon látható a nagyon is valóságos most. A szürke sivárság után a színes sivárság.
Hegedűs 2 László A Nagy Fehérvári Árvíz című kiállítása egy húsz évvel ezelőtti fekete-fehér fotósorozatra épül, mely mai, vizuálisan aktualizált színes változattal, filmmel, installációval egészül ki. A műciklushoz írt Esterházy Péter-szöveg a fény- és hanginstalláció részeként transzformálódik. A téma mozgókép-változata fiktív dokumentum formájában, egy nem létező árvíz bemutatásával, reális és irreális feloldásában, keveredésében vizionálja a rendszerváltás előtti képeket.