-
100 fát ültetettek
90 keskenylevelű kőrist és 10 ginkgo biloba páfrányfenyőt ültettek el a Városgondnokság kertészei a Mondelez Hungária Kft. székesfehérvári üzemének jóvoltából a Bregyóban. A 100 fa az ARAK idei jubileumát szimbolizálja és része annak a zöldítési projektnek, amit a Mondelez a napelemparkjának kialakításához kapcsolódóan kezdett el.
2024.11.21. -
Pénteken 16:30-kor nyit
Idén már közel ezer négyzetméterre növelt jégfelülettel és ötven méter hosszú jégfolyosóval, változatlan árakkal, megújult büfével várja a Kori Liget a téli sportok szerelmeseit a Zichy ligetben. November 22-én, pénteken 16:30-kor nyit a Kori Liget. Ezen a délutánon a pálya használata ingyenes lesz és mindenkit egy pohár meleg teával várnak!
2024.11.21. -
Ciszterci Médianapok
Első alkalommal szervezte meg a székesfehérvári Ciszterci Szent István Gimnázium a Ciszterci Médianapokat. A média iránt érdeklődő budai, egri és pécsi ciszteres diákok a kétnapos program során megismerik a Ciszterci Médiacentrum működését, és egy tréninget követően közösen készítik el a csütörtök reggeli napindító műsort, amely november 21-én 07.05 és 08.25 óra között lesz hallható a Mária Rádióban.
2024.11.20. -
„A levegővételt nem szabad abbahagyni!”
„Készültem rá, de nem gondoltam, hogy megérem, végül ez a nap is eljött!” – e szavakat mondta első örömében Kuti Károly, akinek 90. születésnapjára igazi meglepetéssel készült családja. Gyermeke, unokái és távol élő dédunokái várták a mit sem sejtő ünnepeltet a születésnapi tortákkal. Az ünnepi eseményen Deák Lajosné önkormányzati képviselő adta át a miniszterelnök gratuláló levelét és a város ajándékát.
2024.11.20.
Egy fehérvári faros Ikarus 66-os a Közlekedési Múzeum legújabb restaurált járműve
A busz az évtized végén a Mezőgép vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen a forgalomból való 1983-as kivonásáig. Ezt követően a járművet egy méhész használta, oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítva ki, valamint kiszerelve az üléseket is.
A kormány május 31-i határozatában 6,674 milliárd forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésének öt éven át tartó programját. A forrásból a múzeum több mint száz kiemelt értékű nagyjármű és számtalan további műtárgy (többek között modellek, egyenruhák és térképek) restaurálásával és beszerzésével újítja meg gyűjteményét.
A program első kézzelfogható eredménye a most bemutatott Ikarus 66-os. "Mindig nagy öröm egy múzeumnak, amikor gyarapíthatja gyűjteményét, a Közlekedési Múzeum számára pedig nem is lehetne nagyobb érték talán egy faros Ikarusnál, ami a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja" - idézte a közlemény Vitézy Dávid főigazgatót.
A gyűjtemény új Ikarusa a talán legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípus utolsó tíz legyártott példányának egyike. Az Ikarus 66-os a vidéki autóbuszállomások, autóutak legjellemzőbb példánya volt mintegy két évtizeden át, a nyolcvanas évek elejéig.
Az autóbusz lényegesebb fő darabjai, így motorja, váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, és látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt.
A Közlekedési Múzeum még 2016-ban vásárolta meg az Ikarus 66-ost; aprólékos és hiteles restaurálása mintegy másfél évet vett igénybe. A jármű visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.
Egy már működő, felújított járművet szerettek volna megvenni, hanem az enyészettől megmenteni egy példányt a nemzeti ipar- és társadalomtörténet egyik szimbólumából.
A Közlekedési Múzeum ugyanis az Ikarus-örökség közintézményi megőrzését is felvállalja - emlékeztetett az intézmény, amelynek 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza volt, ám az azóta megkezdett, a kormány által is támogatott gyűjteményfejlesztési programjának egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése.
Faros Ikarusok gyártása a fehérvári gyárban.
A múzeum nemcsak a járművekre figyel, hanem a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok méltó megőrzésére is, ezért nemrég az Ikarus műszaki tervtárának mikrofilmmásolatai is bekerültek a gyűjteménybe.