Egyre több a bedőlt autóhitel - ebben az évben eddig 20-25 ezer részletet nem tudtak fizetni

Az év első felében 20-25 ezer lízingelt gépkocsit vettek vissza használóiktól, mert nem tudták fizetni a törlesztőrészleteket. Tavaly összesen 40 ezer gépkocsi került vissza a telepekre, időarányosan tehát romlott a helyzet. A lízingcégek szerint a szervezett bűnözői körök rájöttek, sokkal könnyebb úgy elvinni egy autót, ha a kulcsa is náluk van, márpedig lízingcsalással ez megoldható. A vélekedést az ORFK adatai is alátámasztják: miközben a gépjárműlopások száma 2006-ban 440-nel csökkent az előző évhez képest, addig a lízingcsalásoké 686-tal nőtt...
2007.08.06. 08:35 |
 Az év első felében 20-25 ezer lízingelt gépkocsit vettek vissza használóiktól, mert nem tudták fizetni a törlesztőrészleteket. Tavaly összesen 40 ezer gépkocsi került vissza a telepekre, időarányosan tehát romlott a helyzet.

 A Magyar Lízingszövetség elnöke Báti Balázs elmondta, hogy a lízingcégek jellemzően 60-90 nap fizetési késedelem esetén megteszik az intézkedéseket az autó visszaszerzésére, de a bankok gyakran készek rugalmasan kezelni a törlesztési határidőket, ha az ügyfél idejében jelzi, hogy átmeneti pénzügyi nehézségei vannak. A lakáslízingeknél komolyabb bajok egyelőre nem mutatkoznak, mivel ez a termék még csak egy éve jelent meg a hazai piacon. Az ezzel foglalkozó cégek eddig mintegy ezer szerződést kötöttek.

Lopás helyett lízingcsalás?

 A hazai lízingtársaságok címjegyzékeket köröztetnek egymás között: hajléktalanszállók, illetve olyan lakások kerülnek fel a listára, amelyekbe akár 30-40 magánszemélyt is bejelentettek. Egyre gyakoribb ugyanis, hogy hajléktalanok irataival vásárolnak minimális önerő mellett gépkocsikat.

A lízingcégek szerint a szervezett bűnözői körök rájöttek, sokkal könnyebb úgy elvinni egy autót, ha a kulcsa is náluk van, márpedig lízingcsalással ez megoldható. A vélekedést az ORFK adatai is alátámasztják: miközben a gépjárműlopások száma 2006-ban 440-nel csökkent az előző évhez képest, addig a lízingcsalásoké 686-tal nőtt.

 A "tulajdonosok" a bűncselekményt úgy próbálják palástolni, hogy valótlan tartalmú feljelentést tesznek, amely szerint ellopták a járműveket, sőt a biztosítótól is bekasszírozzák a kártérítést. Az így ellopott autók egy része a hazai illegális bontókban végzi, más részük az úgynevezett "átültetéses" technológiával, egy korábban műszaki totálkárossá minősített autó irataival fut tovább. Persze nem biztos, hogy az autó az országban marad, a lízingelt autókkal ugyanis szabadon lehet külföldre menni.