Előbb jöhet az euró Magyarországon?

A még nem euróövezeti tag kelet-európai EU-országoknak meg kellene fontolniuk saját fizetőeszközeik feladását és az euró bevezetését, még azelőtt, hogy formálisan csatlakoznának az euróövezethez - áll a Nemzetközi Valutaalap (IMF) egy bizalmas jelentésében. A tanulmány szerint a valutauniónak a belépési feltételek enyhítésével lehetővé kellene tennie, hogy ezek az országok "kvázi tagokká" válhassanak anélkül, hogy képviseletet kapnának az euróövezeti jegybank igazgatótanácsában.
2009.04.06. 08:38 |
A még nem euróövezeti tag kelet-európai EU-országoknak meg kellene fontolniuk saját fizetőeszközeik feladását és az euró bevezetését, még azelőtt, hogy formálisan csatlakoznának az euróövezethez - áll a Nemzetközi Valutaalap (IMF) egy bizalmas jelentésében. A tanulmány szerint a valutauniónak a belépési feltételek enyhítésével lehetővé kellene tennie, hogy ezek az országok "kvázi tagokká" válhassanak anélkül, hogy képviseletet kapnának az euróövezeti jegybank igazgatótanácsában.

A múlt hónapban készült IMF-jelentés szerint ennek legnagyobb előnye a felhalmozódott devizaadósság-teher problémájának megoldása lenne, megszüntetve egyben a bizonytalanságot és helyreállítva a bizalmat. Az "euróizáció" nélkül a devizaadósság-teher kezelése masszív belső megszorításokat igényelne, amivel szemben egyre növekszik a politikai ellenállás, írja a Financial Times által hétfőn idézett bizalmas IMF-jelentés.

A lap szerint a valutaalap tanulmánya ahhoz a kampányhoz készült, amellyel az IMF, a Világbank, valamint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) próbálta rábírni az uniót és a kelet-európai országokat egy térségi szintű válságellenes stratégia - és ennek részeként egy regionális mentőcsomag - támogatására. Ez a kampány azonban elbukott a mind Nyugat-, mind Kelet-Európában megnyilvánuló széleskörű ellenállás miatt, írja a Financial Times. A lap hozzáteszi, hogy az euróövezeti csatlakozási feltételek enyhítését a valutauniós tagállamok és az EKB is ellenzi.

Az idézett IMF-jelentés szerint Kelet-Európában az idén 413 milliárd dollárnyi küladósság jár le, emellett 84 milliárd dollárnyi előre jelzett folyómérleg-hiány finanszírozásáról is gondoskodni kell.

A valutaalap számítása szerint a finanszírozási hiány - vagyis az az összeg, amelyet ezek az országok nem tudnak a piacról felhajtani, és az IMF-től vagy más hitelezőktől, például az EU-tól kell igénybe venniük - az idén 123 milliárd dollár, jövőre 63 milliárd dollár lehet.

Az IMF-jelentés a térség egészére átlagosan 2,5 százalékos idei gazdasági visszaesést jósol, a tavaly ősszel adott 4,25 százalékos növekedési előrejelzés helyett. Az idézett tanulmány még azelőtt készült, hogy a húsz legnagyobb ipari és fejlődő ország (G20) múlt heti londoni csúcstalálkozóján döntés született a Nemzetközi Valutaalap mozgósítható tőkekészletének hatalmas arányú feltöltéséről.

Gazdaság

  1. Pékségeket ellenőrizte

    Huszonnégy pékséget ellenőriztek az online pénztárgépekből érkező forgalmi adatok nyomán, és tizenhárom üzletben állapítottak meg súlyos mulasztást a nyugtaadásnál a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Fejér vármegyei ellenőrei.

    2024.08.09.
  2. Fehérvári konténerek Párizsban

    A 2024-es nyári olimpia nemcsak a sport iránti szenvedély ünnepe, hanem a fenntarthatóság és a környezettudatosság fejlődésének kulcsfontosságú állomása is. A párizsi olimpia a sportolók kiemelkedő teljesítménye mellett a fenntartható megoldások és a társadalmi felelősségvállalás hangsúlyozására is fókuszál. A Continest, mint az összecsukható konténerek vezető gyártója is szerepet játszik ebben a zöld forradalomban.

    2024.08.06.
  3. Nyit az új Ecofamily

    Az Ecofamily magyar üzlethálózat egy életérzés, egy közösség, ahol az emberi alapértékek, a szeretet, a hála és az öröm inspirál mindent, amit napról napra tesznek. Immár 20 éve elköteleződtek dolgozóik és vásárlók jólléte mellett. Hálózatuk 63 üzletből áll, és közel 1500 munkatársuk egységet alkotva halad azon az úton, amit megálmodtak.

    2024.08.06.
  4. Ikarus buszok Lengyelországban

    Augusztus 1-től állnak forgalomba a lengyelországi Szczecinek városban az Ikarus zéró emissziós buszai, amelyek megérkezésével a legrégebbi belsőégésű járműveket kivonják a forgalomból. Ilyen elektromos Ikarus buszok közlekednek Székesfehérváron is már lassan két éve.

    2024.07.26.