-
Hétvégi vásárlás adományozással
Vasárnapig tart az év legnagyobb élelmiszergyűjtő akciója a Magyar Élelmiszerbank Egyesület szervezésében. Az ország 154 településén 365 áruházban összesen 6500 önkéntes gyűjti majd az adományokat. Székesfehérváron nyolc helyszínen, a kasszák melletti gyűjtőpontokon az Élelmiszerbank zöld mellényt viselő önkéntesei köszönettel fogadják a hűtést nem igénylő, tartós élelmiszereket, édességeket.
2024.11.16. -
Nemzeti konzultáció a magyar érdekek mentén – részvételre kérik a lakosságot
A válságok korában élünk, egymás után vagy egymással egyidőben jelennek meg súlyos konfliktusok a világban. Ilyen helyzetben fontos a gazdasági semlegesség, valamint az, hogy egyetértési pontokat alakítsunk ki és közösen döntsünk a céljainkról – hívták fel a figyelmet Vargha Tamás és Törő Gábor országgyűlési képviselők közös székesfehérvári sajtótájékoztatójukon. A honatyák a nemzeti konzultáción való részvételre kérték a lakosságot.
2024.11.15. -
A Magyar Jelnyelv Napja
A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról szóló 2009. évi CXXV. törvényt november 9-én fogadták el. E törvény megszületésének jelentőségét elismerve, e nap emlékére november 9. a magyar jelnyelv napja 2017 óta, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének kezdeményezése nyomán.
2024.11.09. -
Nemzeti gyásznap
November 4-én, a nemzeti gyásznapon, az 1956-os forradalom és szabadságharc elfojtásának, a szovjet csapatok egykori bevonulásának 68. évfordulóján országszerte megemlékeznek a forradalom áldozatairól. November 4-én, hétfőn 18.30-kor néma mécsesgyújtás és megemlékezés lesz az Országalmánál. A Nemzeti Gyásznapon az 1956-os forradalom és szabadságharc mártírjaira emlékezik Székesfehérvár.
2024.11.04.
Elfogadta az Országgyűlés a felsőoktatási törvényt
A honatyák 195 igen és 132 nem szavazattal elfogadták hétfőn a felsőoktatási törvényt. Az uniós előírásoknak is megfelelő törvény átfogóan szabályozza a felsőoktatás működését és szerkezetét. Átfogóan szabályozza a felsőoktatás működését és szerkezetét, egységbe foglalva az európai uniós csatlakozás nyomán szükségessé vált változtatásokat. A törvény alanyi jogon járó, államilag finanszírozott diplomát biztosít, 12 félév ingyenes képzéssel. Az új jogszabály rögzíti a felsőoktatási intézmény autonómiáját, és nagyobb döntési szabadságot ad gazdasági és stratégiai kérdésekben is.
2005.05.24. 07:04 |
A honatyák 195 igen és 132 nem szavazattal elfogadták hétfőn a felsőoktatási törvényt. Az uniós előírásoknak is megfelelő törvény átfogóan szabályozza a felsőoktatás működését és szerkezetét.
A törvény átfogóan szabályozza a felsőoktatás működését és szerkezetét, egységbe foglalva az európai uniós csatlakozás nyomán szükségessé vált változtatásokat. A szaktárca a törvény céljaként határozta meg a minőségi tudás, a mobilitás és esélyegyenlőség biztosítását a képzésben, a felelős értelmiségi képzését, az európai színvonalú kutatói és oktatói munka lehetővé tételét és a színvonalas infrastruktúrát a hallgatóknak és oktatóknak egyaránt. A törvény sarkalatos pontja a képzési szerkezet átalakítása a bolognai egyezmény szellemében.
A magyar felsőoktatás jelenleg duális szerkezetű: főiskolákon és egyetemeken tanulnak a hallgatók. Az átalakítást követően a képzés lineárissá válik, és a bolognai folyamatnak megfelelően három fő ciklusra bomlik: az általában hároméves felsőfokú alapképzés (bachelor), a kétéves mesterképzés (master), és a hároméves doktori képzés (PhD, DLA). Az átalakítás hatására az intézmények átjárhatókká válnak, a hallgatók nagy része hasznosítható diplomával tud kilépni a munkaerőpiacra már három év után.
A jogszabály szabályozza az irányítás és a finanszírozási reformját. Az új felsőoktatási törvény a hallgatói juttatásokat - csakúgy, mint az intézményi normatív támogatásokat - a KSH által meghatározott mindenkori nemzetgazdasági átlagkeresethez köti majd.
Számos európai példával összhangban az új törvény olyan vezetési szerkezetet hoz létre, amelyben kettéválik az intézményműködtetési (menedzsment) és a képzési-kutatási (akadémiai) tevékenység irányítása, és ennek megfelelően alakul a felelősségi körök elosztása.
Az új jogszabály rögzíti a felsőoktatási intézmény autonómiáját, és nagyobb döntési szabadságot ad gazdasági és stratégiai kérdésekben is. A miniszter a meglévő jogosítványainak egy jelentős részét a felsőoktatási intézmény vezetésére ruházza át - így a karalapítást, az intézmény fejlesztési tervének jóváhagyását.
A jogszabály kitér arra, hogy az intézményeknek továbbra is az állam marad az alapító-tulajdonosa. Feloldják ugyanakkor az intézmények eddig gúzsba kötött gazdálkodását: a maradványok felhasználhatók lesznek, a költségvetési sorok között át lehet csoportosítani, az intézmény hitelt vehet fel és vállalkozhat. A törvény rögzíti a docensek és a professzorok kinevezésének, a rektori megbízás feltételeit. A jogszabály számos olyan intézkedést tartalmaz, amely a hallgatók tanulmányi körülményeit javítja és megkönnyíti az életüket az egyetemi évek alatt.
A törvény alanyi jogon járó, államilag finanszírozott diplomát biztosít, 12 félév ingyenes képzéssel. Kitér a szabad egyetemválasztásra, amelynek keretében a diákok "vihetik magukkal" a hallgatói normatívát. A képzési idő támogatása legfeljebb két félévvel meghosszabbítható, és ha a hallgató ez idő alatt sem fejezi be tanulmányait, azt költségtérítéses formában folytathatja.
A törvény átfogóan szabályozza a felsőoktatás működését és szerkezetét, egységbe foglalva az európai uniós csatlakozás nyomán szükségessé vált változtatásokat. A szaktárca a törvény céljaként határozta meg a minőségi tudás, a mobilitás és esélyegyenlőség biztosítását a képzésben, a felelős értelmiségi képzését, az európai színvonalú kutatói és oktatói munka lehetővé tételét és a színvonalas infrastruktúrát a hallgatóknak és oktatóknak egyaránt. A törvény sarkalatos pontja a képzési szerkezet átalakítása a bolognai egyezmény szellemében.
A magyar felsőoktatás jelenleg duális szerkezetű: főiskolákon és egyetemeken tanulnak a hallgatók. Az átalakítást követően a képzés lineárissá válik, és a bolognai folyamatnak megfelelően három fő ciklusra bomlik: az általában hároméves felsőfokú alapképzés (bachelor), a kétéves mesterképzés (master), és a hároméves doktori képzés (PhD, DLA). Az átalakítás hatására az intézmények átjárhatókká válnak, a hallgatók nagy része hasznosítható diplomával tud kilépni a munkaerőpiacra már három év után.
A jogszabály szabályozza az irányítás és a finanszírozási reformját. Az új felsőoktatási törvény a hallgatói juttatásokat - csakúgy, mint az intézményi normatív támogatásokat - a KSH által meghatározott mindenkori nemzetgazdasági átlagkeresethez köti majd.
Számos európai példával összhangban az új törvény olyan vezetési szerkezetet hoz létre, amelyben kettéválik az intézményműködtetési (menedzsment) és a képzési-kutatási (akadémiai) tevékenység irányítása, és ennek megfelelően alakul a felelősségi körök elosztása.
Az új jogszabály rögzíti a felsőoktatási intézmény autonómiáját, és nagyobb döntési szabadságot ad gazdasági és stratégiai kérdésekben is. A miniszter a meglévő jogosítványainak egy jelentős részét a felsőoktatási intézmény vezetésére ruházza át - így a karalapítást, az intézmény fejlesztési tervének jóváhagyását.
A jogszabály kitér arra, hogy az intézményeknek továbbra is az állam marad az alapító-tulajdonosa. Feloldják ugyanakkor az intézmények eddig gúzsba kötött gazdálkodását: a maradványok felhasználhatók lesznek, a költségvetési sorok között át lehet csoportosítani, az intézmény hitelt vehet fel és vállalkozhat. A törvény rögzíti a docensek és a professzorok kinevezésének, a rektori megbízás feltételeit. A jogszabály számos olyan intézkedést tartalmaz, amely a hallgatók tanulmányi körülményeit javítja és megkönnyíti az életüket az egyetemi évek alatt.
A törvény alanyi jogon járó, államilag finanszírozott diplomát biztosít, 12 félév ingyenes képzéssel. Kitér a szabad egyetemválasztásra, amelynek keretében a diákok "vihetik magukkal" a hallgatói normatívát. A képzési idő támogatása legfeljebb két félévvel meghosszabbítható, és ha a hallgató ez idő alatt sem fejezi be tanulmányait, azt költségtérítéses formában folytathatja.