Érettségi 2004 - kezdődnek a vizsgák

 Az idén 96.323 diák jelentkezett a májusi  vizsgákra, ők utoljára maturálnak a régi követelmények szerint, jövőre már az új, kétszintű vizsgán adhatnak számot tudásukról a tanulók - közölte Pósfai Péter az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) igazgatója az MTI-vel. A költészet feladata Petőfi Sándor műveiben, Kosztolányi Dezső Boldog, szomorú dal verselemzése illetve Mikszáth Kálmán szabadon választott prózai művének elemzése közül választhatnak az érettségizők.

2004.05.10. 06:34 |

 Az idén 96.323 diák jelentkezett a májusi  vizsgákra, ők utoljára maturálnak a régi követelmények szerint, jövőre már az új, kétszintű vizsgán adhatnak számot tudásukról a tanulók - közölte Pósfai Péter az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) igazgatója az MTI-vel. A költészet feladata Petőfi Sándor műveiben, Kosztolányi Dezső Boldog, szomorú dal verselemzése illetve Mikszáth Kálmán szabadon választott prózai művének elemzése közül választhatnak az érettségizők.

 A magyar nyelv és irodalom vizsgákkal folytatódtak hétfő reggel az idei érettségik, amelyeken összesen 96.323 diák ad számot négy év alatt szerzett tudásáról. A diákok három tétel közül választhattak:

- A költészet feladatának értelmezése Petőfi Sándor műveiben
- Kosztolányi Dezső Boldog szomorú dal című versének elemzése
- Mikszáth Kálmán egy szabadon választott prózai művének elemző bemutatása

 Petőfinél nem szabad elfeledkezni a költő ars poeticájának számító XIX.század költői című versről, a politikai vezérszerep óhajtását, kifejeződését pedig ki kell tudni mutatni olyan alkotásaiban, mint az Egy gondolat bánt engemet, Nemzeti dal, Ítélet vagy legutolsó versében, a Szörnyű időben.

 Mikszáth prózája kapcsán több lehetőség közül választhat a diák: ha a dzsentrivilág ábrázolását tartja jobban kifejthetőnek, akkora olyan regények közül választhat, mint a Noszty fiú esete Tóth Marival, a Különös házasság, a Beszterce ostroma vagy az Új Zrínyiász. Ha pedig a Mikszáth által megörökített paraszti világ ábrázolására fogékonyabb a vizsgázó, akkor például a társadalmon kívüli Olej Tamás történetét megörökítő Az a fekete folt, vagy a tesvér bűnének magára vállálását bemutató Bede Anna tartozása lehet a megoldás.

 A mostani tanévben nappali tagozaton 77.068, míg esti-levelező tagozaton 19.255 tanuló jelentkezett érettségi vizsgára. Nappali tagozaton gimnáziumban a tételigénylések szerint 37.194-an, szakközépiskolában 39.874-en, esti-levelező tagozaton gimnáziumban 12.680-en, szakközépiskolában 6.575-en végeznek. Az érettségik a gimnáziumok és szakközépiskolák nappali tagozatain a magyar nyelv és irodalom vizsgákkal május 10-én reggel 8 órától kezdődtek, a tételeket a Magyar Rádióban és a Magyar Televízióban ismertették.

 A megmérettetés kedden a matematika vizsgákkal folytatódik, a feladatokról hasonló módon értesülhetnek a diákok. A gimnáziumok és szakközépiskolák nappali tagozatainak tanulói magyar nyelv és irodalomból, valamint matematikából "a két iskolatípus közös törzsanyagából" azonos írásbeli tételeket kapnak.

 Magyar nyelv és irodalom tantárgyból a végső osztályzatot két írásbeli és két szóbeli érdemjegy alapján kell megállapítani. Jeles osztályzatot három jeles és egy jó osztályzat alapján lehet adni. A magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán bármely, az Oktatási Minisztérium által engedélyezett szöveggyűjtemény használható, kivételt képeznek azok a kiadványok, amelyek tartalmazzák a bennük található irodalmi művek elemzését, vagy ahhoz bármely kiegészítést fűznek.

 Ha az iskolában használt szöveggyűjtemény nem tartalmazza az érettségi tételt kitűző bizottság által kijelölt verset, szöveget, akkor azt az iskola saját pecsétjével ellátott fénymásolatban bocsátja a vizsgázók rendelkezésére.