EU: csökken az autóárak közti különbség

 Az EU-ban tavaly fél százalékkal lettek drágábbak a gépkocsik, míiközben a piac egyre inkább egységes lesz. Továbbra is nagy különbség lehet az Európai Unió huszonöt tagállamában ugyanazon autómárka árában, de a tendencia csökkenő eltéréseket mutat. Kirívó esetnek számít viszont az Opel Astra, amelyen egy német vásárló az áfával együtt akár 3700 eurót is spórolhat, ha dániai kereskedőnél veszi meg.
2005.03.16. 06:31 |

 Az EU-ban tavaly fél százalékkal lettek drágábbak a gépkocsik, míiközben a piac egyre inkább egységes lesz. Továbbra is nagy különbség lehet az Európai Unió huszonöt tagállamában ugyanazon autómárka árában, de a tendencia csökkenő eltéréseket mutat. Kirívó esetnek számít viszont az Opel Astra, amelyen egy német vásárló az áfával együtt akár 3700 eurót is spórolhat, ha dániai kereskedőnél veszi meg.

 Az összesítést az Európai Bizottság rendszeresen kiadja az autógyárak ajánlott árai alapján. A mostani kalkulációt 91 modell alapján végezték el, közülük 38 Németországban a legdrágább. Az új EU-tagországokban a gépkocsik rendre olcsóbbak, mint a régiekben, s most éppen Észtországban kerülnek a legkevesebbe. Az euróövezeten belül a finn és a görög kereskedőknél lehet a legolcsóbban autót kapni. (Legalábbis adózás előtt: a forgalomba helyezéskor esedékes regisztrációs díjat az unió - bár próbálja - eddig még nem tudta egységesíteni; mértéke és számítsásának módja tagországonként igen különböző lehet.)

 Neelie Kroes versenypolitikai EU-biztos üdvözölte az árak egységesülésének folyamatát - ez ugyanis a verseny erősödésének is köszönhető. Az autók több tagállamban is drágultak tavaly az előző évhez képest, de összességében jóval kevésbé, mint más termékek. Miközben az általános fogyasztói árindex 2,4 %-kal emelkedett az unióban, addig a gépkocsiké csak fél százalékkal (Magyarországon - 5,5 %-os év végi infláció mellett - 2,1-gyel.) Észt-, és Csehországban jelentősen csökkent (8,4, illetve 6 százalékkal) az autók nominális ára is, míg Lengyelországban igencsak megdrágultak a kocsik: 7,4 százalékkal kell többet adni értük.

EU

  1. Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva

     Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva, az uniós roamingdíj hatósági árcsökkenésének hatására. Az EU-ban működő mobilszolgáltatók mától maximum nettó 0,35 eurót számlázhatnak hívásindítás, és 0,11 eurót a hívásfogadás után az uniós tagországokban, és ugyanennyibe, vagyis 0,11 euróba kerül az SMS-küldés is.

    2011.07.01.
  2. Szerdától eltűnik a 75 wattos hagyományos izzó

     Szerdától nem rendelhetnek már 75 wattos hagyományos - vagyis nem energiatakarékos - izzókat sem az üzletek az Európai Unióban, a tagországok egy korábbi közös döntésének megfelelően. Az EU tavaly kezdte meg a hagyományos égők kereskedelmének felszámolását környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Először a 100 wattos izzókat vonták ki, majd idén szeptember 1-jétől a 75 wattosokon a sor.

    2010.08.30.
  3. Egy új felmérés szerint az európaiak nehezen jönnek ki fizetésükből

     Minden hatodik európai állandó nehézségekkel küzd a háztartási számlák kifizetésekor, és az uniós polgárok háromnegyede úgy gondolja, hogy országukban az előző évben nőtt a szegénység. Ezek a legújabb, a válság társadalmi hatásairól végzett Eurobarométer felmérés legfontosabb eredményei, amelyet kedden hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság. 

    2010.06.22.
  4. Az uniós polgárok kevesebb, mint fele sportol rendszeresen

     Az uniós polgárok 40%-a legalább hetente egyszer sportol és 65%-uk végez valamiféle testmozgást. Mindazonáltal 25%-uk csaknem teljesen inaktív – derül ki egy, az Európai Bizottság által közzétett, a sportról és a fizikai aktivitásról végzett különleges Eurobarométer-felmérésből. A németek 61%-a, az osztrákoknak pedig 57%-a tagja valamilyen sportklubnak vagy fizikai aktivitást is magában foglaló egyéb klubnak. Ez az arány Magyarországon 8%.

    2010.04.09.