-
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva, az uniós roamingdíj hatósági árcsökkenésének hatására. Az EU-ban működő mobilszolgáltatók mától maximum nettó 0,35 eurót számlázhatnak hívásindítás, és 0,11 eurót a hívásfogadás után az uniós tagországokban, és ugyanennyibe, vagyis 0,11 euróba kerül az SMS-küldés is.
2011.07.01. -
Szerdától eltűnik a 75 wattos hagyományos izzó
Szerdától nem rendelhetnek már 75 wattos hagyományos - vagyis nem energiatakarékos - izzókat sem az üzletek az Európai Unióban, a tagországok egy korábbi közös döntésének megfelelően. Az EU tavaly kezdte meg a hagyományos égők kereskedelmének felszámolását környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Először a 100 wattos izzókat vonták ki, majd idén szeptember 1-jétől a 75 wattosokon a sor.
2010.08.30. -
Egy új felmérés szerint az európaiak nehezen jönnek ki fizetésükből
Minden hatodik európai állandó nehézségekkel küzd a háztartási számlák kifizetésekor, és az uniós polgárok háromnegyede úgy gondolja, hogy országukban az előző évben nőtt a szegénység. Ezek a legújabb, a válság társadalmi hatásairól végzett Eurobarométer felmérés legfontosabb eredményei, amelyet kedden hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság.
2010.06.22. -
Az uniós polgárok kevesebb, mint fele sportol rendszeresen
Az uniós polgárok 40%-a legalább hetente egyszer sportol és 65%-uk végez valamiféle testmozgást. Mindazonáltal 25%-uk csaknem teljesen inaktív – derül ki egy, az Európai Bizottság által közzétett, a sportról és a fizikai aktivitásról végzett különleges Eurobarométer-felmérésből. A németek 61%-a, az osztrákoknak pedig 57%-a tagja valamilyen sportklubnak vagy fizikai aktivitást is magában foglaló egyéb klubnak. Ez az arány Magyarországon 8%.
2010.04.09.
EU felmérés az e-kormányzati szolgáltatásokról
Több mint 48 ezer felhasználó megkérdezésével a világ eddigi legnagyobb felmérését készítette el az EU a közcélú elektronikus szolgáltatásokról. Az e-tranzakciókkal pénzt és időt spórolnak meg a cégek és magánszemélyek, az on-line jövedelemadó-bevallással például fejenként több mint egy órát, illetve tíz eurót.
Több mint 48 ezer felhasználó megkérdezésével a világ eddigi legnagyobb felmérését készítette el az EU a közcélú elektronikus szolgáltatásokról. Az e-tranzakciókkal pénzt és időt spórolnak meg a cégek és magánszemélyek, az on-line jövedelemadó-bevallással például fejenként több mint egy órát, illetve tíz eurót.
Az Európai Unió felmérést készített az e-kormányzati szolgáltatások használatáról, amelyben azt is vizsgálták: mennyire elégedettek a felhasználók a szolgáltatásokkal, illetve milyen arányban váltanak a hagyományosról az elektronikus ügyintézésre. A korábbi tizenöt EU-tagország állampolgárai az elektronikus szja-bevallással évente összesen 100 órát spórolnak meg, míg például az elektronikus áfaügyintézéssel tranzakciónként 10 eurót lehet megtakarítani, ami a huszonöt tagországban összesen csaknem félmilliárd euró megtakarítást jelent. Az e-szolgáltatások legvonzóbb hozadéka az időspórolás és a nagyobb rugalmasság: nem kell ügyintézőre várni, napi 24 órában, otthonról kényelmesen intézhetők az ügyek.
Már minden EU-tagország elindította a közcélú e-szolgáltatásokat, de eddig igen kevés felmérés készül ezek használatáról, hasznosságáról. A mostani vizsgálatban több mint 48 ezer felhasználót (magánszemélyeket és üzleti felhasználókat) kérdeztek meg hat szolgáltatásról. Ezek a személyi jövedelemadó-bevallás, a vállalkozások áfabevallása, új üzleti vállalkozás bejegyzése, közbeszerzés, könyvtári kölcsönzések és felsőoktatási intézményekbe való jelentkezés. Az e-szolgáltatások gazdasági hasznát az általuk megspórolható idő és az átlagbérek szorzatával becsülték meg.
A személyi jövedelemadóval kapcsolatos tranzakciók száma 2003-ra 30 millióra emelkedett, a bevallók átlagosan 5-10 százaléka részesíti előnyben az elektronikus utat a hagyományos helyett. Ugyanez az arány a korábbi 15 tagországban 30-35 százalék. Az átlagfelhasználók fejenként 71 percet spóroltak az on-line bevallással, ez 2003-ban összesen 7 millió órát jelentett. A vállalkozások forgalmiadó-bevallásánál az ügyletek száma az egy évvel korábbi 440 ezerről 3 millióra emelkedett, tranzakciónként 38 percet, ezzel összesen több mint 29 millió eurót takarítottak meg a vállalkozások. Az üzleti vállalkozások bejegyzésének negyven százaléka bonyolódik elektronikus úton, a megtakarítás összege eléri a 2,2 millió eurót. E területen a fejlődést adminisztratív akadályok nehezítik.
A szolgáltatók több mint fele a hatékonyság javulását tartotta az e-közbeszerzés legnagyobb előnyének, azonban ezen a területen még sok munka van hátra addig, amíg a keresleti oldalról is megvizsgálhatják. A könyvtári szolgáltatásoknál egyértelmű összefüggésre derült fény a szolgáltatás fejlettsége és a használók száma között. Ahol teljes egészében elektronikusan kezelik az ügyeket, sokkal többen választják az on-line könyvtárazást. Itt egy tranzakció 81 perc időmegtakarítást jelent. A felsőoktatási jelentkezésekről nincsenek konkrét adatok, a szolgáltatások fejlettségében, használatában, illetve az on-line/off-line ügyintézések arányában is óriásiak az eltérések az egyes intézmények között.
A felhasználók 62 százaléka teljesen elégedett volt a szolgáltatásokkal, 28 százalékuk közepesnek, 10 százalékuk pedig gyengének ítélte azokat. Ugyanakkor négyből három felhasználó ismerőseinek is ajánlaná őket. A hagyományos ügyintézéshez képest a magánszemélyek átlagosan 69, a vállalkozások 61 percet nyertek minden tranzakción.
A szolgáltatások fejlődéséről a felhasználók 30-40 százaléka számolt be, többségük szerint az on-line változatnál mindössze a korábbi off-line szolgáltatásokat helyezték elektronikus alapokra, anélkül hogy a szolgáltatás szerkezetét átalakították, fejlesztették volna. A megkérdezettek többsége elégedett a szolgáltatásokkal, az on-line ügyintézés további terjedését a könnyen megtalálható, egyszerűen használható szolgáltatások segíthetik a leginkább - áll a felmérésben.