Gripen bemutató és oldtimer gépek Börgöndön - idén is több ezren voltak a repülőnapon

 A repülés minden ága képviseltette magát a börgöndi repülőtéren szeptember 8-án. Ejtőernyősök, sárkányrepülők, vitorlázó repülők lepték el az eget és a földet. A repülés „ÁSZAI” ismét elkápráztatták a közönséget vitorlázó és motoros műrepülésükkel. A repülőnap egész napos családi kikapcsolódást kínált színpadi és gyerekprogramokkal, hagyományőrzők bemutatójával.
2013.09.08. 12:41 |
A repülés minden ága képviseltette magát a börgöndi repülőtéren szeptember 8-án. Ejtőernyősök, sárkányrepülők, vitorlázó repülők lepték el az eget és a földet. A repülés „ÁSZAI” ismét elkápráztatták a közönséget vitorlázó és motoros műrepülésükkel. A repülőnap egész napos családi kikapcsolódást kínált színpadi és gyerekprogramokkal, hagyományőrzők bemutatójával.
KÉPGALÉRIA
 
A Börgöndi Repülőnapra idén is többezer látogató érkezett. A nézők repülőgép-ritkaságokat is láthattak, ilyen volt például az L29 Delfin sugárhajtású vadászgép, amely hosszú ideig volt a magyar légierő kiképzőgépe. Magyarországon már egy darab sincs belőle, Börgöndre egy olyan gép érkezett, melyet Angliából vásárolt vissza egy magyar gyűjtő. Az L-29 Delfin sugárhajtású gép az Aero Vodochody vállalat által kifejlesztett és gyártott csehszlovák sugárhajtású kiképző repülőgép. Az 1960-as éveken a Varsói Szerződés alapvető kiképző repülőgépe volt.
Az oldtimer gépek iránt érdeklődők számára az R-18 Kánya típusú repülő kínált igazi különlegességet. Számos egyéb gép megismerése mellett sétarepülést is kínáltak a közönségnek több légi járművön, például helikoptereken, kisebb gépeken, illetve az igen népszerű Li-2-es repülőn. A földön különféle programok, bemutatók várták az érdeklődőket, többek között gyakorlatoztak a II. világháborús hagyományőrzők, megjelentek a magyar légierő szárazföldi alakulatai, illetve külön színpadi programokkal készültek a hölgyek és a gyerekek szórakoztatására.
A Börgöndi Repülőnap hivatalos megnyitóján a résztvevőket dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere köszöntötte, aki kiemelte, hogy a repülőnap mára hagyománnyá vált Székesfehérváron és környékén, nélküle szegényebb lenne a város programkínálata. Székesfehérvár polgármestere köszönetét fejezte ki a börgöndi repülőtér tulajdonosának, hogy helyet adott a rendezvénynek. Reményét fejezte ki, hogy hamarosan városi tulajdonba kerül a repülőtér. „Azon dolgozunk a kollégáimmal, hogy a jövőre már egy városi tulajdonban lévő repülőtéren rendezhessük meg a Börgöndi Repülőnapot. ” - tette hozzá.
Vargha Tamás honvédelmi államtitkár, Székesfehérvár országgyűlési képviselője kiemelte, hogy sokat változott az elmúlt években a reptér, az állandóságot a repülőnap hagyománya képviselte. A közel két évtizedes munkáért Vargha Tamás köszönetet mondott Szilády Dezsőnek, az Albatrosz Repülő Egyesület elnökének. A repülőnapon megállapodás aláírására is sor került a Magyar Honvédség Honvédelmi Kötelék Programja keretében az Albatrosz Repülő Egyesülettel. Vargha Tamás elmondta, hogy a kötelékprogram a katonás sportokat gyűjti össze. A program a jövőben szövetséget és együttműködést kínál mindazon hazai civil szervezeteknek és sportegyesületeknek, amelyek segítenek a honvédelem értékeinek népszerűsítésében, feladatainak ellátásában, az utánpótlásban és a toborzásban. A Honvédelmi Kötelék Programban nagy hangsúlyt helyeznek a sport népszerűsítésére, az egészséges életmódra, az összetartozás és a teljesítmény fontosságára, a csapatmunkára, az önfegyelemre és a kitartásra, illetve a honvédség és a civil társadalom közötti kapcsolatok erősítésére.
 
Az eseményt megtisztelte a Magyar Honvédség légi erejének Gripen köteléke is. A látványos, de ugyanakkor biztonságos manőversor sok forgást, háton repülést, úgynevezett kés-repülést is tartalmazott. A manőverek alsó pontja 150 méter körül volt, akkor már hatalmas volt a kibocsátott zajhatás, a nézők a földön is érezhették a óriási teljesítményű motorok erejét.