-
Felépült a kórhát új tömbje
Szinte minden részletében elkészült a kórház új belgyógyászati épülettömbje. Három emeletes épületet alakítottak ki összesen mintegy 120 ággyal, ami helyet ad majd a pulmonológiai, az onkológiai és az infektológiai osztályoknak is. A vadonatúj épületről most Magyarország Kormánya osztott meg egy videót.
2024.11.18. -
Megszépül a kis park
A Zsuzsanna-forrásnál több mint ezer évelő növényt ültetett a napokban a Városgondnokság. Ezen a területen nagyméretű vadgesztenyefák találhatók, amik méretükből adódóan teljesen leárnyékolják a parkot. Éppen ezért árnyéktűrő, gyeppótló növényeket válogatott a tervező Homoki László a Városgondnokság kertészmérnöke.
2024.11.15. -
Fákat és több ezer évelőt is ültetnek
A Városgondnokság kertészei elkezdték a Prohászka liget teljes felújítását. A parknak a szerkezete nem fog változni, minden marad az eredeti formában, de teljesen megújul a fűfelület, ami összesen 1200 négyzetméter, felújítják a sétányokat 832 négyzetméteren, fákat ültetnek és több mint 2100 tő évelő növény is kerül a parkba.
2024.11.13. -
BIM alapú tervezés a Jákyban
Hétfőn délelőtt adták át a MASTERPLAST segítségével és támogatásával létrehozott új, digitális tantermet a Székesfehérvári SZC Jáky József Technikumban. A teremben a diákok a BIM (Building Information Modelling/Management) tervezőprogram használatát tanulhatják meg.
2024.11.11.
Hálózatbővítés áprilistól a fehérvári közösségi közlekedésben
A fehérvári buszhálózat-bővítésről ITT olvashat részletesen!
Az I. ütemet április 2-tól vezetnék be, amelyről a döntést a február 15-ei ülésén hozhatja meg a Közgyűlés. A városlakók 2023. december 31-ig véleményezhették a módosítás-tervezetet, csaknem 200 észrevétel érkezett, több kérés be is épült a menetrendbe.
Az I. ütemben tervezett változásokkal körülbelül 280.000 kilométerrel növekszik majd a hálózati teljesítmény, amivel együtt 2024-ben összesen mintegy 3,5 millió kilométer lesz a fehérvári helyijáratok éves futásteljesítménye.
A plusz táv körülbelül 300 millió forint többletköltséggel jár, ezzel együtt Székesfehérvár Önkormányzata jövőre több mint 2,8 milliárd forint hozzájárulást fizet a közösségi közlekedési szolgáltatásért.
A Városházán rendezett sajtótájékoztatón Mészáros Attila alpolgármester ismertette a hálózatbővítés I. ütemét. Ahogy fogalmazott, a tavaly december elején bemutatott tervek alapján, ütemezetten szeretnének haladni: „Az elmúlt években volt próbálkozás arra, hogy a majdnem ötvenéves hálózatot korszerűsítsük. A város szerkezetének átalakulása, a különböző városrészek és az ipar növekedése mind-mind azt jelzi, hogy szükség van a változtatásra.” Mészáros Attila alpolgármester tájékoztatása szerint be kellett látniuk, hogy egyszerre a teljes hálózatot nem lehet megváltoztatni, ezért döntöttek az ütemezett bevezetés mellett.
Az alpolgármester aláhúzta: a közösségi közlekedés hatékonyságát úgy tudják növelni, hogy a lehető legtöbb embert el tudják juttatni A pontból B pontba. A számok növekedést mutatnak, hiszen 2023-ban 30-40%-kal nőtt a jegy- és bérleteladások száma 2022-höz képest, a jövőben pedig arra számítanak, hogy a módosítások még nagyobb utasszám-növekedést hoznak.
A havonta eladott diákbérletek száma átlagosan 4200-ról, 11.500-ra növekedett, ezért –Mészáros Attila tájékoztatása szerint – csütörtökön azt a javaslatot viszik a Közgyűlés elé, hogy a 65 év alatti, de már nyugdíjas utazók számára is – hasonló konstrukcióban, mint a diákbérletnél – 280 és 340 forint legyen a bérlet ára. Ebből a bérletből eddig nagyjából havi 500 darabot vásároltak, azonban azt remélik, a jövőben ez az intézkedés is sok embernek nyújthat segítséget.
Az I. ütemben két fontos szempontot vettek figyelembe: egyrészt biztosítani kell a tavasszal nyíló Alba Aréna multifunkcionális rendezvénycsarnok elérését, másrészt az elmúlt években jelentősen kibővült Alba Ipari Zónában is szükségessé vált a járathosszabbítás, hogy a munkavállalók könnyebben közelíthessék meg a Rozmaring utca környékén épült új gyáregységeket.
Egyes vonalak városrészeket összekötő járatokká válnak majd, illetve a déli összekötő utat is bevonják a közösségi közlekedésbe.
Fontos változás továbbá, hogy minden városrész irányába indítanak járatot éjfél körül, így egyszerűbb lesz a hazajutás egy színházi előadás, bármilyen más belvárosi rendezvény, illetve a késői munkavégzés után. Eszerint a 10-es járat a Martoshegyre, a 912-es az Alsóváros – Őrhalmi szőlők irányába, a 24-es és 32-es járat az Öreghegyre, a 34-es a Felsővárosba és a Fecskepartra, illetve a 37-es a Feketehegyre megy majd.
A módosításokkal több városrészből teszik lehetővé a kórház közvetlen elérését.
A Hunyadi utcai rendelőintézeténél a 43-as és a 44-es járatokon kívül megáll majd a 16-os, a 20-as és a 37-es járat is. További változás lesz, hogy a 13, 13A, 13G, a 13Y, a 27, a 29 és 30 járatok beolvadnak más járatokba, így ezekkel az utazók már nem fognak találkozni. Ezen buszjáratok feladatait veszik át a meghosszabbodó 12Y, 14G, 16, 20, 24, 37 és 42-es járatok. Az intézkedéstől várhatóan hatékonyabb lesz a közösségi közlekedés.
„Szeretnénk valós idejű forgalomirányító rendszert is bevezetni az idén, melyről megkezdtük az egyeztetéseket a Volánbusszal.” – fogalmazott Mészáros Attila alpolgármester. Az önkormányzat a helyi járatokat végző buszokat járműfedélzeti eszközzel (on-board unit, OBU) kívánja felszerelni. Az eszköz jelzi a gépkocsivezető részére a késést, sietést, és vezérli a viszonylatjelzőket, aminek a bevezetés előtt álló menetrendben különösen nagy jelentősége lesz. Ezen kívül elküldi a jármű helyzetét a forgalomirányító részére, aki időben be tud avatkozni, ha rendellenességet lát, ezzel javul a szolgáltatás színvonala zavarok esetén. Az utasok számára előny, hogy információt kapnak arról, hogy a járat a menetrendhez képest siet vagy késik, illetve az Utas.hu alkalmazásban a busz pontos helye is látható. Erre a költségvetésben 86 millió Ft szerepel.
A buszhálózat bővítés on-line útvonaltervezőjét ITT találja!
A hálózatbővítés eredményeként több városrészből lesz elérhető a kórház átszállás nélkül, és a városrészeket összekötő járatoknak köszönhetően csökken az átszállások száma is. A menetrend bővítése várhatóan áprilistól léphet életbe.
Ismertető füzet az egyes járatok változásairól! - Kattintson ide a letöltéshez! (12MB .pdf)
10-es busz
A Szedreskerti lakónegyedről 4:50-kor és 5:00-kor induló járatokat összevonjuk, helyettük 4:55-kor indul autóbusz. Az Orsovai utcától munkanapokon 6:15, 6.35 és 6.55-kor, a Szedreskerti lakónegyedtől 6:25 helyett 6:15-kor indul járat. Autóbusz-állomástól Orsovai utcáig új járat indul 0:05-kor naponta, amely csatlakozik a kórház felől érkező, és a vasútállomásnál a beérkező személyvonattól csatlakozást biztosító 37-es járathoz.
11, 11A, 11G
A Szedreskerti lakónegyedről munkanapokon 5:25 és 13:15-kor induló 11-es járatok helyett 5:30-kor és 13:20-kor 11A járatok indulnak a Csapó utcából. A Vásárhelyi úti lakótelepről 6:25-kor induló járat helyett 6:10-kor 11A járat indul a Sóstói bevásárlóközponttól. A 14:15-kor Ikarus 3. portától induló 11G helyett 14:10-kor 11A indul a Sóstói bevásárlóközponttól. Új 11A járat közlekedik munkanapokon a Csapó utcából 21:20-kor és a Sóstói bevásárlóközponttól a Szedreskerti lakónegyedig 22:10-kor. Ezekkel a módosításokkal növeljük a Sóstó Ipari Parkba közlekedő buszok kapacitását.
12Y busz
A vonalat mindkét irányban meghosszabbítjuk: Fecskeparti lakótelep – Móri út – Szent Vendel utca – Bregyó köz – Liget sor – Palotai út – Széchenyi utca – Új Váralja sor – Takarodó út – déli összekötő út – Seregélyesi út – Repkény utca – Zsurló utca – Babér utca.
Munkanapokon a háromműszakos, 12 órás és szellemi munkarendhez, hétvégén a háromműszakos és 12 órás munkarendhez igazítva közlekedik. A Fecskeparti lakótelep és az Autóbusz-állomás között ezekben az időszakokban közvetlen eljutási lehetőséget ad. Részben átveszi a mai 13Y vonal szerepét.
Nagyításhoz kattintson a képre!
13, 13A busz
Összevonjuk a 37-es járatokkal, így Feketehegy-Szárazrétről a vasútállomás és a kórház érintésével átszállásmentesen lehet az Árpád Technikum és Szakképző Iskolába, az Alba Ipari Zónába és a Seregélyesi úti munkahelyekre eljutni.
13G busz
Az Autóbusz-állomástól munkanapokon 5:10, 7:00 és 7:35-kor induló járatok nem közlekednek, helyettük a 12Y járatokkal lehet eljutni az Árpád Technikum és Szakképző Iskolába és az Alba Ipari Zónába, és a 37-es járatokkal lehet eljutni az iskolába, és a Mártírok útján és Alba Ipari Zónában található munkahelyekre. Az Autóbusz-állomástól 6:30-kor induló járat 10 perccel korábban indul. A járatok a Prohászka Ottokár templom megállóban mindkét irányban megállnak az átszállások elősegítésére, illetve a Babér utcából / utcáig közlekedő járatok érintik a Zsurló utcát.
13Y busz
Szerepét részben a 13G, 37 és 12Y vonalak veszik át, ezért a továbbiakban nem közlekedik. A Zsurló utca és az Autóbusz-állomás között gyorsabb útvonalon, a déli elkerülő úton közlekedő 12Y járattal tudnak utazni.
14G busz
A vonalat a Köfém lakótelep után meghosszabbítjuk a Palánkai és a Mályva utcán keresztül a Babér utcáig. Munkanapokon a 18 órás műszakváltáshoz és a szellemi munkarendhez igazítva új járatok indulnak. A járatok megállnak a Zrínyi utca, Király sor / Budai út, Berkes Ferenc lakótelep megállóhelyeken a középiskolák elhelyezkedésének megfelelően, és a Babér utca felé a Seregélyesi út / Mártírok útja megállóhelyen.
16-os busz
A vonalat mindkét irányban meghosszabbítjuk a Kőrösi utcáig és Börgöndig, és Felsőváros északi részét is kiszolgálja: Opole tér - Kőrösi utca – Rába utca – Opole tér - Móri út – Szent Vendel utca – Bregyó köz – Szedreskerti lakónegyed – Liget sor – Mátyás király körút – Várkörút – Rákóczi utca – Király sor – Seregélyesi út – Börgönd.
Egyes járatok betérnek a Babér utcába, illetve egyes rövidebb útvonalon közlekedő járatok végállomása Börgönd helyett a Babér utca. Börgöndről és Börgöndre munkanapokon a 16-os és 42-es járatok együttesen óránként, a reggeli csúcsidőben gyakrabban járnak.
17-es busz
A Csapó utcából naponta 21:20-kor induló járat a Köfém területén működő vállalkozások igényeinek megfelelően 10 perccel korábban indul.
20-as busz
A vonalat meghosszabbítjuk a Jancsár utcán túl a Hübner András utcáig, illetve műszakváltásokkor a Köfém lakótelepen túl a Babér utcáig. A járatok a Jancsár utcán a korábbitól eltérő megállóban, a Bakony utcában állnak meg. Minden járat betér a Kórház, Rendelőintézet megállóhoz, így a Köfém lakótelep, Ráchegy, Továros és Palotaváros északi része is közvetlenül, átszállás nélkül juthat el a rendelőintézetbe. A műszakváltáson kívüli, Hübner András utca felé közlekedő járatok a Szivárvány Óvodától indulnak, és a Budai úton és a Topolyai utcán átszállási lehetőséget adnak a Köfém lakótelep északi, és az Öreghegy déli részén élők számára. A Köfém lakótelep felé közlekedő járatok a végállomásra érkezés előtt tesznek egy hurkot a Zombori, Budai és Topolyai utcán.
24-es busz
Egyes járatok hosszabb útvonalon közlekednek. Műszakváltások idején a járatok a Zsolnai út / Nagyszombati utca megállótól tovább közlekednek az Alba Ipari Zónán keresztül a Zsurló utcáig. Az utolsó járat Öreghegyről 23:20-kor, a Jancsár utcától 23:56-kor indul.
27-es busz
Összevonjuk a 38-as járatokkal.
29-es busz
A vonal a mai 20-as járatba olvad. A 20-as járattal a maihoz képest lényegesen bővebb kínálat mellett válik elérhetővé Palotavárosról átszállás nélkül a Csapó és Jancsár utcai decentrum, a vasútállomás, a kórház és a Köfém-lakótelep térsége.
30-as busz
A 37-es járatok betérnek a rendelőintézethez, a 16-os járatokat pedig meghosszabbítjuk a Kőrösi utcáig. Ez a két vonal együtt csaknem lefedi a mai 30-as járat útvonalát, ezért az a továbbiakban nem közlekedik.
32-es busz
Új járat indul a Vasútállomástól Kassai utca / Nagyszombati utca végállomásig 22:55-kor és 23:55-kor naponta, melyek a beérkező vonatokhoz csatlakoznak. A 32-es buszokról az Áron Nagy Lajos téren 23 és 0 órakor a 24-es járatra az átszállás biztosított lesz Öreghegy felé.
33-as busz
A Prohászka Ottokár úton új megálló létesül az Esze Tamás utcánál.
34-es busz
A Vasútállomástól naponta 22:35-kor induló járat csak a Fecskeparti lakótelepig közlekedik. Új járatok indulnak naponta a Vasútállomástól Fecskeparti lakótelepig 22:55-kor és 23:55-kor. A Prohászka Ottokár úton új megálló létesül az Esze Tamás utcánál.
35-ös busz
Új járat indul a Kecskeméti utcától munkanapokon 7:15-kor. A Prohászka Ottokár úton új megálló létesül az Esze Tamás utcánál.
37-es busz
A vonalat a Vasútállomáson túl meghosszabbítjuk az Alba Arénáig. A járatok minden esetben érintik a Kőrösi utca megállót és a rendelőintézetet. Egyes járatok rövidebb útvonalon járnak. Az utolsó járat a Kórház, Rendelőintézet megállóból 23:46-kor indul Feketehegy felé. A Vasútállomáson a Kőrösi utca felé a buszok a lakóházak előtti „A” jelű kocsiállásról, az Alba Aréna felé az állomásépület főbejárata előtti "B" jelű kocsiállásról indulnak.
Feketehegyen a Farkasvermi út – Sajó utca – Rába utca – Pityer utca hurokban a járatok továbbra is egy jeggyel használhatók. Az Opole tér megállóban a menetrendszerűség betartása érdekében egyes járatok várakozhatnak.
38-as busz
Minden járat a Hanon Systems érintésével jár. Menetrendje a 27-es járatok beolvasztásával jobban illeszkedik a Videoton Ipari Park és a Hanon Systems munkakezdéséhez és műszakváltáshoz. A délutáni csúcsidőben félóránként közlekedik. Nem érinti az Álmos vezér utca megállót, a Berényi út - Szent Flórián körút helyett a Tompa Mihály utca - Damjanich utca útvonalon jár. Ünnepnapokon is közlekedik.
42-es busz
A Csapó utca és a Gáz utca / Budai út megállók között a Palotai út – Mátyás király körút – Várkörút – Rákóczi utca – Gáz utca útvonalon közlekedik. Az Autóbusz-állomáshoz a Palotai úton létesülő Halász utca megálló lesz legközelebb. Egyes járatok betérnek a Babér utcába. A Csapó utca felé műszakváltások előtt egyes járatok a Budai úton keresztül járnak. Börgöndről és Börgöndre munkanapokon a 16-os és 42-es járatok együttesen óránként, a reggeli csúcsidőben félóránként járnak. A 42-es járattal hétvégén is el lehet jutni az Áron Nagy Lajos térről a kórházhoz.
912-es busz
Autóbusz-állomástól a Sóstói bevásárlóközponton és a Vásárhelyi úton keresztül a Sóstói temető megállóig új éjszakai járat indul 0:05-kor naponta, amely csatlakozik a kórház felől érkező, és a vasútállomásnál a beérkező személyvonattól csatlakozást biztosító 37-es járathoz.