Hatékonyabb működés kevesebb pénzből - interjú Bozai István városgondnokkal

 „Azon leszünk, hogy meghatározzuk az önköltségi árát egy-egy munkának vagy szolgáltatásnak. Mindig kiszámoljuk, hogy nekünk mennyibe kerülne, ha saját emberrel, saját géppel végeznénk el és ehhez képest írjuk ki a közbeszerzéseket is.” – mondja Bozai István városgondnok. A jövőben nem városi intézményként, hanem az önkormányzat tulajdonában lévő nonprofit kft-ként működik majd a Városgondnokság.
2009.06.25. 02:00 |
 „Azon leszünk, hogy meghatározzuk az önköltségi árát egy-egy munkának vagy szolgáltatásnak. Mindig kiszámoljuk, hogy nekünk mennyibe kerülne, ha saját emberrel, saját géppel végeznénk el és ehhez képest írjuk ki a közbeszerzéseket is.” – mondja Bozai István városgondnok. A jövőben nem városi intézményként, hanem az önkormányzat tulajdonában lévő nonprofit kft-ként működik majd a Városgondnokság. Az idei költségvetése 500 millióval kevesebb, mint tavaly, azonban ebből sokat nem vesznek észre a fehérváriak.

 Elkezdődött a Városgondnokság átalakítása. Miben veszik észre majd a fehérváriak az átalakulást, hogyan működik tovább a város legnagyobb költségvetéssel bíró intézménye? 

 Nagyon remélem, hogy a fehérváriak nem fogják észrevenni az átalakulást abból a szempontból, hogy a városüzemeltetési feladatainkban nem észlelnek fennakadást. A Városgondnokság eddigi közszférán belüli működését egy gazdasági társaságra váltjuk föl, ami nem jelent tulajdonlási változást. Nagyon fontos kiemelni, hogy nem kiszervezésről van szó, tehát nem egyfajta privatizáció, hanem csak egy korszerűbb, gazdaságosabb működési formát választunk a nonprofit kft-vé való alakulással. A cég teljesen önkormányzati tulajdonú és minden fontos döntést, ami a működést és az árakat illeti az önkormányzat közgyűlése hozhat majd meg. Komolyabb gazdasági tranzakcióinkat is szeretnénk jóvá hagyatni a városatyákkal, de mégis sokkal rugalmasabb működésünk lesz majd. A mostani gazdasági helyzetben elég komoly elvárása lett a város idei költségvetésének a takarékosság. A Városgondnokság 2009-ben mintegy 500 millió forinttal kevesebből gazdálkodik, mint 2008-ban és ezt nem lehet egyszerű spórolással teljesíteni úgy, hogy a fehérváriak ebből ne vegyenek észre semmit. 

 
 Miben lesz más a városüzemeltetés, hiszen a parkolási csoport, az útfenntartás, a parkgondozás ugyanúgy működik majd tovább gondolom... 

 Remélem, hogy nem ugyanúgy, hanem jobban. A gazdasági hatékonyság terveink szerint a munkatársaink jobb megbecsülésével a szolgáltatások hasznára válik. Az átszervezéssel minden munkavállalónk hatékonysága alapján lesz fizetve. Az ügyfélfogadásunk változatlan formában működik majd tovább, azonban sokkal tágasabb és kényelmesebb ügyfélfogadó terünk lesz.
 Úgy tűnik, hogy néhány területen többletmunkát is kapunk az önkormányzattól, mint a közterületek hasznosítása és az ebből származó bevételek kezelése, továbbá a városi beruházások műszaki felügyeletébe is bekapcsolódunk. Szakfelügyeletet is ellátunk majd, ami például abban nyilvánul majd meg, hogy egy városi közút felbontásánál ellenőrizzük, hogy mindent megfelelően végzett e a vállalkozó. Ez utóbbi elemi érdekünk is, hiszen a kátyúink többsége a felbontott aszfalt környékén keletkezik és sokszor igen hanyagul végzik a helyreállítást azok a vállalkozók, akik útfelbontási engedélyt kaptak. Sokkal több energiát szeretnénk fordítani az alvállalkozóink ellenőrzésére is, ugyanis elég komoly hiányosságokat tapasztaltam e téren az elmúlt fél évben. A műszaki szakembereinknek kevesebb papírmunkája lesz és sokkal többet tudnak majd foglalkozni a gyakorlati feladataikkal.  
 
 Elképzelhető, hogy jelenleg alvállalkozókkal végeztetett munkát saját maga végzi a Városgondnokság?

 Hatékonyabb városüzemeltetést szeretnék elérni, remélem, hogy a munkánk színvonalának emelkedése is valóra válhat egy jobb vállalatirányítással. Folyamatosan kell vizsgálnunk a piaci árakat, ugyanis az alvállalkozóinkat szeretnénk minden esetben komolyan megversenyeztetni. Meg kell továbbá vizsgálnunk, hogy mik azok a feladatok amiket érdemes vállalkozókkal, illetve mik azok, amiket saját magunk is el tudunk hatékonyan végezni. A város temetőinek az üzemeltetését már tavasz óta nem alvállalkozókkal végeztetjük, hanem saját csapatot hoztunk létre a feladat elvégzésére. Lesz egy városi karbantartó csoport is 24 órás ügyelettel, ami a közterületek karbantartását végzi, beleértve az útügyeletet, a padok, táblák és kukák javítását.  
 
 Jövő héten elköltözik a Városgondnokság a Piac térről a Lövölde út 1/a alá, a Széphő volt távfűtési főmérnökségének épületébe. Miért van szükség költözésre? 

 A megváltozott struktúra és feladatok miatt van szükség a költözésre. Változtatunk azon a szemléleten, hogy alvállalkozóknak adunk ki szinte minden tevékenységet. A Lövölde út 1/a, ami a Széphő Zrt távfűtési főmérnöksége volt, műhellyel is rendelkezik, illetve karbantartói tevékenységünknek sokkal jobban megfelel, mint a Piac téri épület. Sokkal tágasabb és kényelmesebb ügyféltérrel rendelkezik és megoldott a parkolása is az ügyfeleknek. A Parkolási csoport mellett itt megpróbáljuk a többi tevékenységünk ügyfélfogadását is egy helyen megoldani. Július 6-tól már biztosan az új helyen működik majd a Városgondnokság.  

 Említette, hogy 500 millió forinttal, mintegy 20 százalékkal kevesebb a költségvetése a Városgondnokságnak. Miben veszik észre ezt a fehérváriak, vagy lehet ennyivel takarékosabban is üzemelni? 

Nagyon nehéz, hiszen tavalyról áthúzódó szerződések kötnek még minket, mint például a hótakarításra, síkosságmentesítésre vonatkozó megállapodásunk. Ezeket a szerződéseket 3-5 évre hozták. Most szeretnénk jóval racionálisabban és nem utolsó sorban olcsóbban elvégeztetni a munkát. Terveink szerint a jelenleginél olcsóbban vesszük igénybe azokat a szolgáltatásokat, melyeket az alvállalkozóink végeznek. A júniusi közgyűlésen például két nagy szerződés, a hóeltakarítási és a köztisztasági is napirendre kerül. A takarékosság a belső feladataink átszervezésében nyilvánul meg leginkább, hiszen semmiképpen nem szeretnénk azt, hogy a város területén a jelenlegi szolgáltatások csorbuljanak. A lomtalanítást is megszervezzük ősszel, ami a korábbi évekhez képest jóval kevesebb szeméttel jár majd, hiszen egyből a gyűjtőkonténerekbe helyezhetik kidobandó lomjaikat a fehérváriak. Remélem, hogy mindenki számára szimpatikus lomtalanítást sikerül majd szervezni. A szolgáltatásaink terén szerintem nem igazán lehet észrevenni azt, hogy 20 százalékkal csökkent a költségvetésünk, igyekeztünk a belső feladatainkat átszervezni.
 
 Ha gazdasági társasággá alakul a Városgondnokság, akkor a közbeszerzések terén hogyan alakulhatnak majd az árak? Ma Magyarországon, ha valaki önkormányzatnak ad árajánlatot szinte mindig a piaci ár fölött végezné el a munkát. Véget vetnek ennek Székesfehérváron?

 A nagyobb munkákat elnyerésére nem túl sok cég tud ajánlatot beadni és szinte mindengyiket ismerjük, amelyik az országban tevékenykedik. Azon leszünk, hogy meghatározzuk az önköltségi árat egy-egy munka vagy szolgáltatás esetében. Mindig kiszámoljuk, hogy nekünk mennyibe kerülne, ha saját emberrel, saját géppel végeznénk el és ehhez képest írjuk ki a közbeszerzéseket is. Lesz innentől kezdve egy kontroll, hiszen ha a mi általunk becsült költségnél drágább ajánlatok érkeznek, akkor nem fogjuk azokat megrendelni, hanem elvégezzük mi. Törvényes lehetősége a pályázat kiírójának, hogy ne hirdessen eredményt. Szerintem, ezzel elég komoly árcsökkentést tudunk majd elérni. Sokszor egyébként nem is az a baj, hogy extraprofitot visz haza a vállalkozó, hanem az, hogy olyan módszerekkel dolgozik, ami rendkívül drága.
A parkgondozási munkáknál látom elsősorban, hogy nem működünk hatékonyan. Például a locsolás esetében öntözőkutakat kell fúrnunk és automata öntözőrendszereket kell működtetnünk, nem pedig a kánikulában, napközben emberi és gépi erővel öntöztetni. Ez például 2-3 éven belül megtérülő beruházás.
Nagyon sokminden szokásjog alapján működött ezidáig, de az átalakulással szerződést köt a Városgondnokság az önkormányzattal, ahol minden feladatunkat rögzítjük. A júniusi közgyűlés remélhetőleg elfogadja majd azt a szolgáltatási szerződést, ami meghatározza a feladatainkat. Nem titok, hogy a város új jegyzője vizsgálja a város működési hatékonyságát és lehetséges, hogy lesznek plusz feladatai a Városgondnokságnak.

Közélet

  1. Köszönet az elmúlt évtizedekért

    A Polgármesteri Hivatalban töltött 28, illetve 26 esztendőért mondott köszönetet dr. Cser-Palkovics András polgármester és dr. Bóka Viktor címzetes főjegyző Borosné Kocsis Erikának és Südi Gabriellának. A nyugdíjba vonuló kollégákkal szerdán reggel egy jó hangulatú beszélgetés keretében elevenítették fel az elmúlt évtizedekben köztisztviselőként végzett munka legfelejthetetlenebb pillanatait, végigkövetve a közigazgatásban bekövetkezett változásokat is.

    2024.11.27.
  2. Szedreskerti lakossági fórum

    Kedden este a Vörösmarty Mihály Általános Iskolában tartottak lakossági fórumot a Szedreskerti lakónegyedben élőknek, ahol dr. Kovács Zsoltné és Szontaghné Kovács Erika önkormányzati képviselők várták a lakókat. Szó volt arról, hogy mi lesz a sorsa a volt Szedreskerti bölcsőde épületének, a buszközlekedésről, az új parkolók építéséről és arról is, hogy jövőre "épül" egy olyan része a Kríziskezelőnek, ahova akár ittasan is bemehetnek a hajléktalanok.

    2024.11.26.
  3. Lakossági fórum

    Lakossági fórumot tartottak két önkormányzati választókörzet számára kedden délután. A két városrész képviselője és a meghívott vezetők válaszoltak a fehérváriak kérdéseire.

    2024.11.27.
  4. Ülésezett a Sportlétesítmények Szövetsége

    Az 1991-ben alapított Sportlétesítmények Magyarországi Szövetsége Székesfehérváron tartotta idei szakmai konferenciáját kedden.

    2024.11.27.