Helyi Demokárcia Audit az Állampolgári Részvétel Hetében

 Az Echo Survey Szociológiai Kutatóintézet Helyi Demokárcia Audit programjának keretén belül rendszeres társadalomtudományi kutatással vizsgálja a székesfehérvári helyi demokrácia helyzetét. Arra kíváncsiak például, mennyire tartják átláthatónak a fehérváriak a városi döntéshozatalt, hogy érzik, mennyire vehetnek ebben részt, vagy hogy mennyire tartják fontosnak a helyi demokráciát. A kérdezőbiztosok 300 véletlenszerűen kiválasztott székesfehérvári 18 éven felüli lakossal készítettek telefonos interjút kérdőívek segítségével.
2012.09.25. 07:40 |
 Az Echo Survey Szociológiai Kutatóintézet Helyi Demokárcia Audit programjának keretén belül rendszeres társadalomtudományi kutatással vizsgálja a székesfehérvári helyi demokrácia helyzetét. A legújabb kutatás az Állampolgári Részvétel Hete program keretén belül készült. A kérdezőbiztosok 300 véletlenszerűen kiválasztott székesfehérvári 18 éven felüli lakossal készítettek telefonos interjút kérdőívek segítségével. A kutatás eredményeit Ruff Tamás adatfelvételi igazgató és Domokos Tamás az Echo módszertani igazgatója mutatta be.
 
 „Mennyire elégedett azzal, ahogy Székesfehérváron mennek a dolgok?” – egyebek mellett erre is kereste a választ az Echo helyi demokráciát vizsgáló felmérése. Arra kíváncsiak például, mennyire tartják átláthatónak a fehérváriak a városi döntéshozatalt, hogy érzik, mennyire vehetnek ebben részt, vagy hogy mennyire tartják fontosnak a helyi demokráciát. Az Echo módszertani igazgatója szerint a korábbi évekhez képest inkább pozitív folyamatokat tükröznek az idei adatok. Visszalépés két kérdéscsoportnál volt: a helyi nyilvánosság kezelése, valamint az általános elégedettség kérdésében. A többi kérdéskörnél javultak az eredmények.
A Helyi Demokrácia Audit már hatodik éve a helyi demokrácia hat dimenzióját vizsgálja a lakossági véleményalkotás alapján Székesfehérváron. Ennek megfelelően hat indexet is alkotnak minden évben:
1. lakossági elégedettség index
2. döntéshozói problémaismeret index
3. igénymegfelelés index (reszponzivitás)
4. átláthatóság index (transzparencia)
5. beleszólás, részvétel indexe (partcipáció)
6. helyi sajtó függetlensége
 
A teljes kutatás ITT érhető el!
 A kutatás eredményeiből megállapítható, hogy 2011-hez képest érezhetően tovább javult a döntéshozói problémaismeret indexe, az igénymegfelelés, a döntéshozatal átláthatósága, a beleszólás lehetősége, míg kis mértékben romlott a viszonylag magas lakossági elégedettség és gyengült a helyi sajtó vélt függetlensége is.