Székesfehérvári Balett Színház - kezdődik az évad a város balettszínházában

Négy új bemutatót tervez a Székesfehérvári Balett Színház, ezek mellett műsoron tartja a tavalyi évad produkcióit is. Új táncosok, új gyakornokok szerződtek a társulathoz és a következő szezont már tizenhárom táncossal és hét gyakornokkal indítja a város balettszínháza. Az új darabok és a korábbi két nagyszínházi darab bérletes formában is látható lesz.
2019.08.28. 12:44 |
Székesfehérvári Balett Színház - kezdődik az évad a város balettszínházában

Sikeres évadot tudhat maga mögött a város tavaly alapított új intézménye: a Székesfehérvári Balett Színház két nagyszínházi produkciót – a Diótörő című családi balettet és a Rómeó és Júlia című táncdrámát –, valamint több kisebb egyfelvonásos balettet és táncszínházi estet mutatott be Fehérváron, a Vörösmarty Színházban és a Művészetek Házában. A társulat több hazai és nemzetközi fesztiválfelkérést kapott, vendégjátékokat vitt más városokba, így többek között a prágai, a budapesti, a dunaújvárosi és a veszprémi közönség is megismerhette városunk balettszínházát.

Az új évadról Brájer Éva alpolgármester és Egerházi Attila balettigazgató tartott sajtótájékoztatót.

Brájer Éva Fehérvár alpolgármestere arról beszélt, hogy egy egyedi döntés volt a város életében, amikor megalapította Fehérvár a balett intézményét. „Hihetetlen szeretettel vált fehérvárivá a nemzetközi társulat és több mint húsz előadást prezentált rögtön az első évadban, meghaladva a hatezres nézőszámot. A város határain is túlléptek és fontosnak tartották, hogy részeseivé váljanak a fehérvári fesztiváloknak és még országhatárokon túlra is elvitték Fehérvár jó hírét.”

Sok ember közös sikere a Fehérvári balett – mondta Egerházi Attila a Székesfehérvári Balett Színház Igazgatója. Mint mondta Fehérvár egy nagyon élhető, szerethető város, ami kézzel fogható. „Ennek jó példája, hogy egy művészi közeget integrálni csak egy élhető városba lehet. Korall is csak ott nő a tengerben, ahol alkalmas rá a környezet.” Beszélt arról is, hogy a teljes magyar táncszakma támogatta az intézményt, ami azért is fontos, hogy bővüljön a város kulturális szolgáltatása."

A társulat nyáron sem pihent túl sokat: részt vettek a Feketehegy-Szárazréti Nyár rendezvénysorozatában és a kápolnásnyéki Halász-kastély egyik rendezvényén, felléptek Spanyolországban a Dans Amposta kurzus zárógáláján, valamint idén is szerepet vállaltak a Székesfehérvári Királyi Napok nagyszabású megnyitójában, amelynek egyik koreográfusa Egerházi Attila balettigazgató volt.

A társulat előtt álló évadról szólva Egerházi Attila elmondta: négy új bemutatót terveznek, ezek között cselekményes balett, táncdráma, kortárs balettekből álló táncszínházi est és gyerekeknek szóló mesebalett is helyet kapott, és műsoron tartják az előző évad darabjait is. A produkciókat főként a Vörösmarty Színházban tervezik játszani, de alternatív játszóhelyek ebben az évadban is előfordulhatnak majd. Egyeztetnek vendég balettmesterek meghívásáról, ahogy ez az előző évadban is történt – elsőként október második felében érkezik Juhani Terasvouri finn balettmester, egy finn táncfesztivál igazgatója, akivel egy hétig fognak dolgozni a táncosok. Együttműködésről tárgyalnak a Nemzeti Táncszínházzal, valamint tárgyalásokat folytatnak hazai tájelőadások és külföldi vendégjátékok kapcsán.

Az új szezont tizenhárom táncossal és hét gyakornokkal kezdte meg a város balettszínháza augusztus derekán. A közönség számára az évad október 16-án indul a Vörösmarty Színházban, a Homokrajzok című táncszínházi esttel, amelyben három egyfelvonásos kortárs balettet láthatnak majd a táncot kedvelők. Az első, az Eltűnőben címet viselő költői hangvételű táncmű az emberi kapcsolatok törékenységéről, sérülékenységéről szól. A Kristian Ole Tangen norvég koreográfus által nyolc táncművészre komponált darab lesz az első olyan mű a Székesfehérvári Balett Színház repertoárján, amelyet vendég koreográfus készít a társulat számára. A második, az est címadó darabja, a Homokrajzok, amelyet Egerházi Attila rendez és koreografál, költői képet rajzol az elmúlásról, miközben a táncosi lét tiszavirág életű mivoltáról szól. Az estet záró harmadik balett, a Félhomály félelmeinkről és a démonjainkkal vívott harcról szól, ez ugyancsak Egerházi Attila koreográfiája.

Második bemutatóját 2020 januárjára tervezi a társulat: a Vendégségben Kafkánál című táncdráma Franz Kafka alakjáról, munkásságáról szól, a tánc nyelvén. A puzzle-szerűen szerkesztett műben Egerházi Attila a kafkai világlátást kívánja eredeti hangvételű balettben, saját szemszögéből megfogalmazni. „Szándékom szerint olyan táncművet kívánok létrehozni, amelynek dramaturgiáját mintha Kafka szerkesztette volna, és az író maga koreografálta volna a balettet” – mondta a készülő darabról a rendező-koreográfus.

Az évad második felében, májusban tűzik műsorra az Aladdin című, gyerekeknek szóló mesebalettet, amelyben a mindenki által jól ismert mese figurái kelnek életre a Pelikán Kamaraszínházban, ezt a darabot Nemes Zsófia rendező-koreográfus állítja színpadra. 2020 júniusában tervezik bemutatni az Idegenek című cselekményes táncdrámát, amelyet a Trianon-évforduló kapcsán, a Nemzeti Táncszínházzal közösen állítanak színpadra Kocsák Tibor zenéjével, a rendező-koreográfus Egerházi Attila.

A bérlet- és jegyárusítás szeptember 9-én indul majd.

Műsoron maradnak az előző évad produkciói: a Diótörő című családi balett, valamint a Rómeó és Júlia című táncdráma mellett továbbra is láthatóak lesznek az egyfelvonásos táncetűdök, a Blablabla, a Zárt függönyök, a Csókok, a Bolero, az Aquarell szivárvány és a Naplemente.
Újdonság, hogy az előadásokat bérletes formában is megnézheti majd a közönség. A balettszínház négy bérletet hirdet meg, két korcsoportban: a 7–12 éveseknek szóló Hattyú és Varázsló bérletekben a Diótörő című családi balettet és az Aladdin című mesebalettet játsszák majd, a 14 éves kortól, felnőtteknek ajánlott Premiere Balett és Allegro bérletekben a Homokrajzok című kétfelvonásos táncest, a Vendégségben Kafkánál című táncos videóklip és a Rómeó és Júlia című táncdráma kapott helyet.