Június végéig megállapodás születhet a fuvarozók és a kormány között

 A gazdasági minisztérium politikai államtitkára átadta a közúti fuvarozók képviselőinek a kormány megállapodástervezetét, és reményét fejezte ki, hogy azt június végéig aláírhatják. Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) budapesti országos küldöttközgyűlésén átadta a közúti fuvarozók képviselőinek a kormány megállapodástervezetét, mely a közúti az ágazat versenyképességének javítását célozza meg.
2005.06.20. 06:32 |

 A gazdasági minisztérium politikai államtitkára átadta a közúti fuvarozók képviselőinek a kormány megállapodástervezetét, és reményét fejezte ki, hogy azt június végéig aláírhatják. Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) budapesti országos küldöttközgyűlésén átadta a közúti fuvarozók képviselőinek a kormány megállapodástervezetét, mely a közúti az ágazat versenyképességének javítását célozza meg.

  Az államtitkár reményét fejezte ki, hogy a megállapodást - a fuvarozók részéről minimális változtatással - még június végéig aláírhatják, és legkésőbb ez év végéig az összes teljesíthető pontra rendelet, illetve intézkedés születik. E rendeletek és intézkedések legkésőbb 2006. január 1-től már hatályba is léphetnek. 

 Az MKFE közgyűlése döntött arról, hogy a GKM megállapodástervezetéhez a küldöttek szerdáig fűzhetik hozzá észrevételeiket. Emellett felhatalmazták az elnökséget másik három közúti fuvarozói érdekképviselettel történő, legkésőbb péntekig lezárandó egyeztetésre, és közös megállapodástervezet kidolgozására. 

 Az MKFE küldöttközgyűlése határozott arról is, hogy a kormánnyal megkötendő megállapodást folyamatosan ellenőrizni fogják, és ha úgy tapasztalják, hogy a beígért ez év végi határidőig nem születnek meg a szükséges jogszabályok és intézkedések, akkor az érdekérvényesítés egyéb eszközeiről döntenek majd. 

 Szanyi Tibor megerősítette, hogy a gázolaj jövedékiadó-tartalmának jelenlegi 85 forint/literes értékét nem lehet csökkenteni, mert az EU rendelkezése szerint az nem lehet kevesebb, mint a 2003. január 1-jén az adott tagállamban érvényes adómérték. Ez Magyarországon akkor 85 forint volt, és azóta sem emelkedett. Az államtitkár ezért kérte, hogy a tárgyalások témájából vegyék ki a jövedéki adó csökkentését, mert ez meddővé tette volna az egyeztetéseket. 

 Kiemelte, hogy a megállapodástervezet részét képező GKM-rendeletet, amely a fuvarozók bírságolását szabályozza, még ebben a hónapban kihirdetik. A rendelet tartalmazza, hogy a szabálytalanságon ért külföldi járművet a bírság kifizetéséig vissza lehet tartani. "A felrakó helyek büntethetőségéről szóló kormányrendeletet a GKM azonnal kezdeményezi, ami szintén része a fuvarozók kérésének" - emelte ki Szanyi Tibor. 
Az államtitkár a 34 pontos megállapodástervezetből kiemelte még a napi matrica bevezetésének kérését valamennyi haszongépjárműre, ami szerinte elméletileg akár holnaptól teljesíthető. Ám utalt arra, hogy az unióban folyamatban van a matricás rendszer működését szabályozó "Eurovignette" irányelv módosítása, ami minden tagállamot kötelezne a 3,5 tonna feletti kategóriákban a napi matrica bevezetésére, ezért célszerű megvárni ennek a hatályba lépését.