-
Téli futáspróba
November 26-án, kedden téli futáspróbára várják a mozogni vágyókat a Halesz ligetbe. A Halesz liget rekortán futóköre igen kedvelt a futók körében, nem véletlenül ad otthont a futáspróbáknak is, amelyek során a szakemberek felmérik, hogy adott idő alatt hány métert tudnak futni a jelentkezők, és az eredmények alapján hasznos tanácsokkal látják el a mozogni vágyókat.
2024.11.23. -
Megnyílt a Kori Liget
Szinkronkorcsolya bemutatóval és az utánpótlás jégkorongozók játékával nyitott a Kori Liget pénteken délután. A nyitónapon ingyenes jégpálya idén már közel ezer négyzetméterre növelt jégfelülettel és ötven méter hosszú jégfolyosóval, változatlan árakkal és megújult büfével várja a téli sportok szerelmeseit a Zichy ligetben.
2024.11.22. -
Bölcsességek a konyha faláról
Hímzett konyhai falvédőkből nyílt kiállítás október 30-án a Szent István Király Múzeum Országzászló téri épületében. A tárlathoz kapcsolódóan dr. Kriston-Vízi József néprajzkutató tart előadást november 22-én. A belépés ingyenes.
2024.11.22. -
Virágvizek, aromás párlatok
A szabadtéri Herbarius-túrák erre a szezonra már befejeződtek, azonban a természetes gyógymódok iránt érdeklődők nem maradnak érdekességek nélkül. November 24-én, vasárnap 16.00 órára a Fekete Sas Patikamúzeumba várják a résztvevőket Lencsés Rita gyógynövényszakértő Virágvizek, aromás párlatok című előadásra.
2024.11.22.
Kiállítás nyílt a 160 éves Fehérvár-Komárom vasútvonal történetéről a VOKE-ban
Többek között régi jegyek, jegykiadók, lámpások, állomásképek, alaprajzok, térképek és fotók szerepelnek a gazdag kiállításon.
„160 esztendővel ezelőtt a gazdasági szükségszerűség hívta életre ezt a vonalat, jelesül az, hogy az észak-dunántúli és a felvidéki termékeket el lehessen szállítani a trieszti kikötőbe – ehhez csatlakozott az egy esztendővel később átadott Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa vasútvonal, szintén a Déli Vasút üzemeltetésében. Ez a feladatot a vasútvonal egészen a Monarchia végéig teljesítette.
A Monarchia felbomlásával átkerül a vonal a MÁV kezelésébe, a gazdasági jelentősége megmaradt. 1920-ban Bodajkot összekötötték Balinkabányával és onnantól kezdve az 1990-es évekig sok ezer tonna szenet szállítottak.
A II. világháború után a kincsesbányai bauxitbányászat hívta életre Moha-rakodó vasútállomást, onnan szállították Ajkára a bauxitot.
Olyan nagy forgalmú vonal volt akkoriban, hogy még egy vágány építése is felmerült az 1970-es években, ami nem valósult meg, ahogyan a villamosítás sem, amelyhez még a tervek is elkészültek.
Az 1990-es évek visszaesése és gazdasági szerkezetátalakítása, majd a fuvarozási szokások megváltozása - a közutakra terelődése - okán a teherforgalom jelentősen visszaesett, jelenleg is, egy elhanyagolt kis mellékvonalként működik.
A mai napig is, mintegy száz ember dolgozik ezen a vonalon és biztosítja a forgalmat.” - emelte ki a tárlatot megnyitó beszédében Nádi Ferenc, a Székesfehérvár Forgalmi Csomóponti Főnökség vezetője.
A kiállítást Haraszti Gábor, a Tájak – Korok – Múzeumok egyesület elnöke is az érdeklődők figyelmébe ajánlotta, közreműködött Szalay Csilla és Rechner Csaba. Az esemény házigazdája Molnár Lászlóné, a VOKE Vörösmarty Mihály Művelődési Ház intézményvezetője volt.
A kiállítás augusztus 19-ig ingyenesen megtekinthető egyéni látogatók és csoportok számára is.