-
A száműzetés öröksége
Az Olvasóterem a Központi Könyvtár zárva tartása alatt is látogatható, és hétfőtől nem csak a könyvekért, folyóiratokért, hanem a Brazil Nagykövetség fotókiállításáért is érdemes felkeresni a Bartók Béla téren. A Száműzetés öröksége című tárlat olyan a II. világháború alatt Brazíliába menekült európaiakat mutat be, akik kiemelkedőt alkottak Brazíliában a művészetek vagy a tudomány területén.
2024.07.17. -
Csicsergő a Felsővárosban
A 0–3 éves korosztálynak szól a Székesfehérvári Közösségi és Kulturális Központ Csicsergő foglalkozása, amely minden hónap harmadik szerdáján hívja a családokat zenés, játékos tornára a Felsővárosi Közösségi Házba. A foglalkozások ára 1200 forint, az alkalmakra előzetesen regisztrálni kell.
2024.07.17. -
Kertlátogatás csütörtökön
„Nagy örömünkre szolgál, hogy saját magunk által termesztett, egészséges élelmiszer kerülhet az asztalunkra. Gyermekeink láthatják az egész folyamatot, ahogy a magból zöldség, gyümölcs terem.” – vallják a Tündök – Családi kisgazdaság megálmodói, akik július 18-án, csütörtökön kinyitják a kertkaput az érdeklődők előtt.
2024.07.16. -
Sóstó fölött az ég
A kánikulában is érdemes egy sétát tenni a Sóstó Természetvédelmi Területen, ahol a víz közelsége és a fák is enyhülést adnak a forró nyári napokon. Emellett hirdetnek szervezett túrákat és zajlanak a Vadvasárnapok is.
2024.07.16.
Kiállítás nyílt a 160 éves Fehérvár-Komárom vasútvonal történetéről a VOKE-ban
![Kiállítás nyílt a 160 éves Fehérvár-Komárom vasútvonal történetéről a VOKE-ban](/_upload/images/news/60341/160_eves_Szfvar_Komarom_vasutvonal-0006.jpg)
Többek között régi jegyek, jegykiadók, lámpások, állomásképek, alaprajzok, térképek és fotók szerepelnek a gazdag kiállításon.
„160 esztendővel ezelőtt a gazdasági szükségszerűség hívta életre ezt a vonalat, jelesül az, hogy az észak-dunántúli és a felvidéki termékeket el lehessen szállítani a trieszti kikötőbe – ehhez csatlakozott az egy esztendővel később átadott Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa vasútvonal, szintén a Déli Vasút üzemeltetésében. Ez a feladatot a vasútvonal egészen a Monarchia végéig teljesítette.
A Monarchia felbomlásával átkerül a vonal a MÁV kezelésébe, a gazdasági jelentősége megmaradt. 1920-ban Bodajkot összekötötték Balinkabányával és onnantól kezdve az 1990-es évekig sok ezer tonna szenet szállítottak.
A II. világháború után a kincsesbányai bauxitbányászat hívta életre Moha-rakodó vasútállomást, onnan szállították Ajkára a bauxitot.
Olyan nagy forgalmú vonal volt akkoriban, hogy még egy vágány építése is felmerült az 1970-es években, ami nem valósult meg, ahogyan a villamosítás sem, amelyhez még a tervek is elkészültek.
Az 1990-es évek visszaesése és gazdasági szerkezetátalakítása, majd a fuvarozási szokások megváltozása - a közutakra terelődése - okán a teherforgalom jelentősen visszaesett, jelenleg is, egy elhanyagolt kis mellékvonalként működik.
A mai napig is, mintegy száz ember dolgozik ezen a vonalon és biztosítja a forgalmat.” - emelte ki a tárlatot megnyitó beszédében Nádi Ferenc, a Székesfehérvár Forgalmi Csomóponti Főnökség vezetője.
A kiállítást Haraszti Gábor, a Tájak – Korok – Múzeumok egyesület elnöke is az érdeklődők figyelmébe ajánlotta, közreműködött Szalay Csilla és Rechner Csaba. Az esemény házigazdája Molnár Lászlóné, a VOKE Vörösmarty Mihály Művelődési Ház intézményvezetője volt.
A kiállítás augusztus 19-ig ingyenesen megtekinthető egyéni látogatók és csoportok számára is.