-
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva, az uniós roamingdíj hatósági árcsökkenésének hatására. Az EU-ban működő mobilszolgáltatók mától maximum nettó 0,35 eurót számlázhatnak hívásindítás, és 0,11 eurót a hívásfogadás után az uniós tagországokban, és ugyanennyibe, vagyis 0,11 euróba kerül az SMS-küldés is.
2011.07.01. -
Szerdától eltűnik a 75 wattos hagyományos izzó
Szerdától nem rendelhetnek már 75 wattos hagyományos - vagyis nem energiatakarékos - izzókat sem az üzletek az Európai Unióban, a tagországok egy korábbi közös döntésének megfelelően. Az EU tavaly kezdte meg a hagyományos égők kereskedelmének felszámolását környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Először a 100 wattos izzókat vonták ki, majd idén szeptember 1-jétől a 75 wattosokon a sor.
2010.08.30. -
Egy új felmérés szerint az európaiak nehezen jönnek ki fizetésükből
Minden hatodik európai állandó nehézségekkel küzd a háztartási számlák kifizetésekor, és az uniós polgárok háromnegyede úgy gondolja, hogy országukban az előző évben nőtt a szegénység. Ezek a legújabb, a válság társadalmi hatásairól végzett Eurobarométer felmérés legfontosabb eredményei, amelyet kedden hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság.
2010.06.22. -
Az uniós polgárok kevesebb, mint fele sportol rendszeresen
Az uniós polgárok 40%-a legalább hetente egyszer sportol és 65%-uk végez valamiféle testmozgást. Mindazonáltal 25%-uk csaknem teljesen inaktív – derül ki egy, az Európai Bizottság által közzétett, a sportról és a fizikai aktivitásról végzett különleges Eurobarométer-felmérésből. A németek 61%-a, az osztrákoknak pedig 57%-a tagja valamilyen sportklubnak vagy fizikai aktivitást is magában foglaló egyéb klubnak. Ez az arány Magyarországon 8%.
2010.04.09.
Komoly kihívás előtt a vasúti közlekedés az EU-ban
Az Európai Unióhoz csatlakozás komoly kihívás a Magyar Államvasutaknak is. Kitörési pont lehet számára további cégek felvásárlása, illetve a nyitás a Balkán és Kelet-Európa felé. Az EU-csatlakozás után a MÁV Rt. elsősorban az áruszállításban lesz kénytelen felvenni a versenyt kontinentális vetélytársaival.
Az Európai Unióhoz csatlakozás komoly kihívás a Magyar Államvasutaknak is. Kitörési pont lehet számára további cégek felvásárlása, illetve a nyitás a Balkán és Kelet-Európa felé. Az EU-csatlakozás után a MÁV Rt. elsősorban az áruszállításban lesz kénytelen felvenni a versenyt kontinentális vetélytársaival.
Magyarország a vasúti árufuvarozásban halasztást kért és kapott az uniótól, így 2006-ig a MÁV árufuvarozási üzletágán kívül más vasútvállalat csak a pályakapacitás 20 százalékát használhatja. A kapacitásokat a pályavasúti üzletág értékesíti 2004 májusától kezdve. Magyarországon évente mintegy 44 millió tonna árut szállítanak vasúton, ez mintegy 67 milliárd forint forgalmat jelent.
Székesfehérvári cégekkel is hosszú távon tervez a vasúttársaság
A MÁV nagyobb partnerei közé tartozik az Audi Hungária 750 ezer tonna éves fuvarfeladással. Ugyancsak jelentős vasúti ügyfél a nyugat-európai piacra dolgozó Electrolux jászberényi gyára. Onnan 2001 óta fuvarozzák a különböző típusú háztartási készülékeket a MÁV úgynevezett irányvonataival. Időközben majdnem megduplázódott a jászberényi cég vasúti forgalma. Tavaly november végén például már a 400. vonat indult el Bécs felé Jászberényből. Ám 2005 elején beindulhat a termelés az Electrolux-Lehel Kft. új, nyíregyházi üzemében is, így jelentősen megnő a kibocsátott termékek száma. Az ott gyártott hűtőgépek szállítását a cég szeretné egyre inkább vasúton lebonyolítani, ezért terveik szerint jövőre tovább emelkedik a cég szállításainak vasúti részaránya.
sikeres együttműködés hosszú távon
A MÁV meg akarja őrizni versenyelőnyét, így a vasúti szállításban játszott kulcsszerepét igyekszik majd piaci körülmények között is megtartani, megerősíteni. Ennek jegyében kötött hosszú távú szerződéseket olyan főbb partnereivel, amelyeket később sem akar elveszíteni. Ezek közé tartozik a Magyar Alumínium Rt., vagyis a MAL és a Mátrai Erőmű is. Ugyancsak ebbe a körbe tartozik a Dunaferr, de ott a jelenleg zajló privatizáció miatt egyelőre nem volt lehetséges hosszú távra szerződni.
kiélezett lesz a verseny az EU-ban
Annak érdekében, hogy a villamosenergia-piac liberalizációja ellenére az uniós csatlakozással várható kiélezett versenyhelyzetben is megtarthassa piaci pozícióját, a Mátrai Erőmű Rt. fuvaroztatói megállapodást kötött a MÁV-val január 8-án. (A MÁV más erőművekkel is folytat tárgyalásokat.) A Mátrai Erőmű Rt. egyébként évente 3,5 millió tonna árut fuvaroztat majd a MÁV-val.