-
XVIII. Fejér vármegyei Prima Díj
A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének Fejér Vármegyei Szervezete tizennyolcadik alkalommal adta át a Fejér Vármegyei Prima díjakat, az elismeréseket idén is olyan személyek, illetve intézmények vehették át, akik a saját területükön maradandót alkottak. A Prima díjat idén Prof Dr. Györök György egyetemi tanár, Janota Zoltán tizenkilencszeres Ironman, Dr. Szekeres Ferenc szájsebész szakorvos és Dr. Gruiz Andrea gyermekorvos vehette át. Az ünnepség keretében adták át az idei "Év Vállalkozója" díjakat is.
2024.11.22. -
Openhouse iroda nyílt
Pénteken délelőtt ünnepélyes keretek között nyitották meg az Openhouse Ingatlan hálózat székesfehérvári franchise partnerének új irodáját a Távirda utca 39. szám alatt. A cég, amely bérleményből költözött saját tulajdonú ingatlanba, az elmúlt években piacvezető lett a városban és sikeresnek mondhatja magát mind a hitel-, mind pedig az ingatlan üzletágban.
2024.11.22. -
Hackaton győztesek
24 csapat jelentkezett az ország számos pontjáról az idei Harman Hackathon ötlet- és prototípusfejlesztő versenyre, amelynek döntőjében nyolc középiskolai és nyolc egyetemi csapat mérkőzött meg 24 óra alatt. A legjobb, a közlekedésben résztvevők biztonságát növelő műszaki eszközöket a székesfehérvári egyetemisták alkotta KÁVÉ és a pécsi középiskolások alkotta SLEEP készítette.
2024.11.16. -
3. Harman Hackathon
24 órája van a csapatoknak, hogy környezetére reagáló közlekedésbiztonsági eszközt találjanak ki és készítsék el a működő modelljét - elindult a 3. Harman Hackathon döntője. A nyolc egyetemi és nyolc középiskolai csapat a Sóstói Stadionban lázas munkával tölti majd az előttünk álló éjszakát, hogy szombaton bemutathassa a működő modellt, illetve a termék portfólióját a zsűri előtt.
2024.11.15.
Lesből támadja le a magyar piacot a Lidl...
Nagyobb már nem is lehetne a titkolózás a német diszkont-élelmiszerlánc, a Lidl magyarországi megjelenésével kapcsolatban. A székesfehérvári logisztikai központ átadását azonban minden jel szerint erőszakos regionális terjeszkedés követi. Csehországban a Lidl 14 üzletet nyitott, Magyarországon a Világgazdaság értesülései szerint egyelőre 10 városban telepedne meg, a későbbi tervek pedig száznál is több üzlet nyitásáról szólnak.
A Lidl meglehetősen kétes hírnevet szerzett magának azzal, hogy következetesen hallgat tevékenységéről és terveiről. A Schwarz-csoporthoz tartozó üzletlánc nem bocsát ki sajtóközleményeket, vezetői nem adnak interjút. A csoportról, és magáról a Lidl-ről szóló információk zöme tehát független elemzőktől érkezik, és leginkább becsléseken alapul.
Magyarországon sincs ez másképp. A sajtóban megjelenő néhány kósza híren kívül csak a cégbírósági bejegyzések, földvásárlások, engedélyeztetések nyújtanak támpontot. Megerősített információ formájában csupán annyit tudhatunk, hogy befejeződött a Lidl székesfehérvári beruházása, melynek során a cég ötmilliárd forintból egy 30 ezer négyzetméteres logisztikai központot épített.
A hallgatag nyomulás azonban üzleti sikerek sorát hozza a vállalatnak. Bár a Lidl hazai pályáján, Németországban az Aldi a piacvezető, a különbség évről évre zsugorodik, a növekedés dinamikája alapján pedig egyértelműen a Lidl a nyerő. Pontos adatok természetesen erről sem kerültek nyilvánosságra (a Lidl sok apró cégből álló vállalati struktúrájának köszönhetően ki tudja játszani a kötelező eredménykimutatást), a német GfK a 2003-as évre vonatkozóan 12 százalékos növekedést becsült, míg az Aldi rátája mindössze 5,5 százalékos volt. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a Lidl tavaly 422 új üzletet nyitott, szemben az Aldi 290 új üzletével.
Európai szintent a Lidl az elmúlt öt év során évente 15,1 százalékkal növelte forgalmát. A régióban 1998 óta van jelen, először Ausztriában, majd tavaly Lengyelországban, idén pedig Csehországban nyitott üzleteket. Ezekre jellemző, hogy a konkurenciánál átlagosan 20-30 százalékkal alacsonyabb árakkal dolgoznak, így jelentős vásárlóerőt vesznek el a többi szereplőtől.
Csehországban a Lidl 14 üzletet nyitott, Magyarországon a Világgazdaság értesülései szerint egyelőre 10 városban telepedne meg, a későbbi tervek pedig száznál is több üzlet nyitásáról szólnak. A regionális terjeszkedés részét képezi a horvátországi piac meghódítása is, ahol szintén száz bolt jönne létre a következő évek folyamán.
Ami a magyarországi diszkontpiacot illeti, a Gfk májusi felmérése szerint ezeknek az üzleteknek a piaci hatóköre, valamint bennük a vásárlási gyakoriság tavalyelőtt stagnált, múlt évben viszont érzékelhetően növekedett. Az átlagos vásárlási érték egy vásárlás alkalmával ebben a bolttípusban évről évre nagyobb, és 2003-ban már meghaladta a kétezer forintot.
A piacon jelenleg három diszkont lánc, a Penny Market, a Plus és a Profi osztozik. Ezek az áruházak az ügyben rendkívül óvatosak, megkeresésünkre nem nyilatkoztak. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint ugyanis a Lidl Magyarországon is agresszív árpolitikája révén szerez majd piacot magának, ami azt jelentheti, hogy esetenként húsz-harminc százalékkal a versenytársak árai alá is mehet, mint tette ezt több más országban.
A Menedzsment Fórum által megkérdezett iparági szakértők azonban úgy látják, nem csak a diszkontláncoknak van félnivalójuk. Hazánk a kiskereskedelem terén a versenytársakkal leginkább ellátott piac a térségben, itt szinte minden településen több konkurens lánc van jelen. A nagy hallgatás közepette pedig az sem biztos, hogy a Lidl a saját szegmensében támad majd. Elképzelhető, hogy a szupermarketeket veszi célba, ahogy tette ezt például Németországban. Ott a szupermarketek másfél milliárd euró forgalomveszteséget könyvelhettek el a Lidl (és az Aldi) piacszerzése nyomán.
A magyarországi szupermarketek korábban úgy nyilatkoztak, az olcsó ár csak rövid távon jelenthet versenyelőnyt az új diszkontláncnak, a lakóhely-közeliség, a minőségi árukínálat ugyanis sok vásárló számára legalább ennyire fontos. Ennek ellenére nem várják tétlenül az új szereplő megjelenését.
A hiper- és szupermarketeket egyaránt működtető Spar tizennégy éve tevékenykedik Magyarországon, összesen több mint százötven kiskereskedelmi egységgel rendelkezik. A társaság lapunkat arról tájékoztatta, hogy tovább kívánják folytatni az intenzív hálózatbővítést: a 2003-ban megnyílt öt Spar szupermarket és két Interspar mellett további négy-öt új szupermarket megnyitását tervezik. Emellett felépült az áruházlánc saját húsüzeme Bicskén, a cég logisztikai központja mellett, a hálózat igényeinek kielégítésére pedig több mint harmincezer négyzetméteresre bővítették a központi raktárt.
Minden jel arra mutat, hogy a piaci szereplők nem szeretnék tétlenül várni az új szereplő megjelenését. Konkrét stratégiát tervezni információk híján lehetetlen vállalkozás, a leginkább érintett cégek azonban általános fejlesztésekkel, ellátóláncaik bővítésével igyekeznek olcsóbbá tenni működésüket. A tét kettős: egyrészt ki fog derülni, vajon a piac elbírja-e mind a négy diszkontláncot, másrészt az is eldől, a vásárlók hosszú távon a magasabb minőséget nyújtó szupermarketeket vagy az olcsóbb diszkontokat részesítik majd előnyben.