Magyar borok Amerikában - csak a minőségi nedűnek van esélye

 A legigényesebb brit piac után az Egyesült Államokban is megjelennek a magyar borok. A Hilltop Neszmély Rt. hamarosan a kaliforniai, New York-i és bostoni szakboltokban forgalmazza majd termékeit, de a Monarchia és a Gróf Degenfeld cég is lát fantáziát az amerikai exportban. Szakértők szerint csak minőségi magyar boroknak és a tokaji aszúnak van esélye a sikerre.
2004.07.26. 10:37 |

 A legigényesebb brit piac után az Egyesült Államokban is megjelennek a magyar borok. A Hilltop Neszmély Rt. hamarosan a kaliforniai, New York-i és bostoni szakboltokban forgalmazza majd termékeit, de a Monarchia és a Gróf Degenfeld cég is lát fantáziát az amerikai exportban - írja a Magyar Hírlap. Szakértők szerint csak minőségi magyar boroknak és a tokaji aszúnak van esélye a sikerre.

 Ma még többnyire hiába keresik a magyar borokat az amerikai szeszes italokat árusító boltokban, a Liqour Store-okban. A statisztikák szerint ugyanis eddig évente két-három millió dollárt (400-600 millió forintot) tett ki az USA-ba irányuló magyar borexport, ami hihetetlenül kevés. A rendszerváltás előtt ugyan ennél jóval nagyobb mennyiség került az ottani polcokra, de akkor a Magyarországra érkező PepsiCola-sürítmény ellentételezéseként szállították a tengeren túlra a magyar borokat.

 Az elmúlt hónapokban a magyar borcégek ismét felfedezték Amerikát. Elsőként a Monarchia lépett a piacra. Mint Kovács Nimród tulajdonos elmondta: az idén kétszázezer palack magyar bort értékesítenek, amiből egymillió dolláros forgalmuk származik.

 Az egyik jelentős ottani borimportőr a Kobrand az egri Gál Tibor forgalmazásába fogott, és a német tulajdonban levő, tokaji Gróf Degenfeld is megjelent boraival az amerikai piacon. A legnagyobb eséllyel kétségtelenül a Hilltop Neszmély Rt. pályázhat sikerre. Az alig másfél évtizedes cég ugyanis a kilencvenes években már meghódított egy angolszász piacot, a britet. Az általuk termelt évi 7,5 millió palack bor döntő többsége Nagy-Britanniában talál gazdára. A közelmúltban Az év borászata címet is elnyert cég a közelmúltban három kiválasztott helyszínen: New Yorkban, Bostonban és Kaliforniában kezdte el tizenegyféle hazai bor, köztük egy ötputtonyos tokaji aszú forgalmazását. Az európai kézműves tradíció hangulatát idéző borsorozat – amelynek neve is ezt tükrözi: craftsmenwine – a szaküzleteken kívül az éttermekbe is eljut. A Hilltop Neszmély Rt. hét fehérbor mellett villányi és szekszárdi vörösbort szállít, amelyek palackonként 7-8 dolláros (1400-1600 forint) áron kerülnek a polcokra. Az első szállítmány, húszezer palack már a boltokban van – de ez a mennyiség még eltörpül a cég hazai piacon forgalmazott hétszázezer palackja mellett. (mh online)