-
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva, az uniós roamingdíj hatósági árcsökkenésének hatására. Az EU-ban működő mobilszolgáltatók mától maximum nettó 0,35 eurót számlázhatnak hívásindítás, és 0,11 eurót a hívásfogadás után az uniós tagországokban, és ugyanennyibe, vagyis 0,11 euróba kerül az SMS-küldés is.
2011.07.01. -
Szerdától eltűnik a 75 wattos hagyományos izzó
Szerdától nem rendelhetnek már 75 wattos hagyományos - vagyis nem energiatakarékos - izzókat sem az üzletek az Európai Unióban, a tagországok egy korábbi közös döntésének megfelelően. Az EU tavaly kezdte meg a hagyományos égők kereskedelmének felszámolását környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Először a 100 wattos izzókat vonták ki, majd idén szeptember 1-jétől a 75 wattosokon a sor.
2010.08.30. -
Egy új felmérés szerint az európaiak nehezen jönnek ki fizetésükből
Minden hatodik európai állandó nehézségekkel küzd a háztartási számlák kifizetésekor, és az uniós polgárok háromnegyede úgy gondolja, hogy országukban az előző évben nőtt a szegénység. Ezek a legújabb, a válság társadalmi hatásairól végzett Eurobarométer felmérés legfontosabb eredményei, amelyet kedden hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság.
2010.06.22. -
Az uniós polgárok kevesebb, mint fele sportol rendszeresen
Az uniós polgárok 40%-a legalább hetente egyszer sportol és 65%-uk végez valamiféle testmozgást. Mindazonáltal 25%-uk csaknem teljesen inaktív – derül ki egy, az Európai Bizottság által közzétett, a sportról és a fizikai aktivitásról végzett különleges Eurobarométer-felmérésből. A németek 61%-a, az osztrákoknak pedig 57%-a tagja valamilyen sportklubnak vagy fizikai aktivitást is magában foglaló egyéb klubnak. Ez az arány Magyarországon 8%.
2010.04.09.
Magyar szakember szerepe a transzeurópai közlekedési hálózatok létrehozásában
Vezető szerepet kapott Balázs Péter, Magyarország első EU-biztosa a transzeurópai közlekedési hálózatok létrehozásában: az Európai Bizottság szerdán kinevezte a Párizs-Strasbourg-Stuttgart-Bécs-Pozsony közötti gyorsvasúti vonal létrehozásának koordinálására. Balázs Péter a kinevezési okmány átvétele után Brüsszelben magyar újságíróknak elmondta, első feladata az lesz, hogy a jövő év elejére egy jelentést készítsen arról, hogy áll most a helyzet ezen vonal kiépítésében.
Balázs Péter mellett még öt másik politikus kapott ilyen megbízást: mindannyian egy-egy kiemelt fontosságú gyorsvasúti vonal kiépítését (illetve egyikőjük a vasúti jelzőrendszerek közös európai hálózatának létrehozását) fogja szervezni. A hat koordinátor által "kezelt", azaz az Európai Bizottság által kiemelkedő fontosságúnak s a lehető leggyorsabban megvalósítandónak minősített tervek közül egy érinti Magyarországot: a Lyon-Torino-Milánó-Velence-Trieszt-Ljubljana-Budapest gyorsvasúti vonal kiépítése. Ezért is egy volt EU-biztos, Loyola de Palacio felel, s a végső határidő itt 2017.
Balázs Péter az újságíróknak elmondta, hogy fizetés nélkül látják el ezt a feladatot, csak költségeiket térítik. Úgy vélte, a koordinátorok munkájában három fontos akadály lehet: az, hogy a kormányokban megvan-e az elszántság a tervek végrehajtására, hogy fizikailag milyen akadályokat kell leküzdeni a pálya megépítéséhez (mint rámutatott, Dél-Németországban van olyan vasúti szakasz, ahol csak 70 kilométerrel lehet óránként haladni, másutt viszont már most is 200 kilométer/óra feletti a sebesség), s végül a pénz.
Márpedig Balázs szerint feladatuk végrehajtásában, azaz abban, hogy minél gyorsabban megépüljenek ezek a szakaszok, a pénz lesz a "csodaszer": ha több pénzt adnak bele, gyorsulni fognak a munkálatok. (Barrot szerint ugyan a közösségi támogatásról nem a koordinátorok döntenek, de javaslatokat tesznek majd. Egyébként például a Párizs-Pozsony vonalnak a tervek szerint teljes egészében 2015-re kell elkészülnie, s majdnem 15 milliárd euróba fog kerülni.)
A koordinátoroknak adott feladatok kiválasztásánál szempont volt, hogy ne kapjanak olyan vonalat, amely saját országukat érinti, azaz függetlenek maradjanak. Ennek ellenére persze félszemmel figyelni fogja, hogy Magyarország esetében miként alakul a helyzet, s úgy véli: eljön majd az idő, amikor az új, nagy sebességet lehetővé tevő vasútvonalakon "könnyedén lehet majd végigrepülni Budapesttől Párizsig." (A TEN-T projektekben - ha nem is a most kiválasztott hatban - szerepel a Bécs-Budapest vasútvonal korszerűsítése is.)