Még egy hétig kipróbálható a csuklós elektromos autóbusz - további e-buszok is érkeznek

Egy hete járja Székesfehérvár utcáit a MAN tisztán elektromos csuklós autóbusza. A Zöld Busz még egy hétig lesz kipróbálható, ennek alkalmából csütörtökön délelőtt sajtótájékoztatón ismertették a jövőbeli e-busz beszerzéseket és a közösségi közlekedést érintő fejlesztéseket.
2022.04.21. 11:54 |
Még egy hétig kipróbálható a csuklós elektromos autóbusz - további e-buszok is érkeznek

Az utazóközönség megelégedésére már egy hete van forgalomban a MAN teljesen elektromos csuklós autóbusza.

A MAN Lion’s City 18 típusú, 18 méter hosszú e-busza háromtengelyes, alacsonypadlós, 45 ülőhellyel rendelkezik és egy töltéssel akár 300 km-t is meg tud tenni. A Zöld Busz program keretében a járművet még 1 hétig, április 27-ig próbálhatják ki, és utazhatnak díjmentesen a székesfehérváriak. A program céljáról és a jövőbeli tervekről csütörtökön délelőtt, az e-busz két járatteljesítése között tartottak sajtótájékoztatót a székesfehérvári vasútállomáson.

A közösségi közlekedés fontosságára és a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére felhívva a figyelmet, vonattal érkezett a helyszínre Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója és Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója. Pafféri Zoltán elnök-vezérigazgató beszédében emlékeztetett: a Volánbusz a Zöld Busz Programban a nyár végére összesen 12 darab e-buszt állít forgalomba Székesfehérvár közösségi közlekedésében. Mint elhangzott, a Volánbusz Zrt. az ország egyik legnagyobb flottáját üzemelteti Székesfehérváron: „65 darab autóbuszunk van a városban, és az ország egyik legfiatalabb flottáját üzemeltetjük. Két évvel ezelőtt elsőként érkezett a városba 23 darab Mercedes csuklós autóbusz, hamarosan pedig itt áll üzembe az első, 12 darab Ikarus City Pioneer elektromos autóbusz.” – idézte fel az elmúlt évek, valamint az előttünk álló időszak flottafejlesztéseit az elnök-vezérigazgató.

Hoyos György, a MAN Kft. buszüzletág-igazgatója örömét fejezte ki, hogy a vállalattal ismét részt vehetnek a Zöld Busz Programban. Az igazgató tájékoztatása szerint a MAN megközelítőleg 8000 autóbuszt gyárt évente, a következő években ennek a számnak a 70%-nál szeretnék elérni, hogy elektromos, vagy egyéb környezettudatos meghajtással rendelkező autóbusz gördüljön ki a gyárakból.

„A HUMDA dolga, hogy a keresletet a kínálattal összekösse, és megpróbálja a piaci szereplőt meggyőzni, hogy fejlesszen ilyen fantasztikus autóbuszokat.” – számolt be a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazatója, Weingartner Balázs a vállalat küldetéséről. Mint elmondta, a mostani teszt célja az, hogy az utazóközönség visszajelzései alapján csuklós buszok vonatkozásában is megalkothassák azt a pályázati lehetőséget, amivel a város és a Volánbusz Zrt. a mostanihoz hasonló elektromos buszokat állíthasson forgalomba: „Jó hír, hogy immáron két hete megjelent az új pályázati körünk, melyben 50 milliárd forintra lehet a Kormánynak és a helyreállítási alapnak köszönhetően pályázni. Ez a pályázat szólóbuszokra vonatkozik, de reményeink szerint az év második felében a csuklós buszokra is tudunk pályázati forrásokat elérhetővé tenni.”

Dr. Cser-Palkovics András polgármester a mai kor legnagyobb városi kihívásaként a környezetvédelmet és a közlekedést nevezte meg. Ennek okán a közösségi közlekedés fejlesztése prioritást kell, hogy élvezzen – fogalmazott a városvezető. Ahogy elhangzott, az ilyen nagyszabású, az utazás számos aspektusát érintő fejlesztések csak a mostanihoz hasonló összefogással jöhetnek létre. „Fontos, hogy nem csak buszokról, de töltési infrastruktúráról és számos egyéb technikai kérdésről van szó. Fontos továbbá, hogy az eszközparkon belül az utazási élményt is növelni tudjuk, hiszen ez tudja versenyképessé tenni a közösségi közlekedést.” A polgármester beszédében elmondta, a közösségi közlekedés fejlesztésének egyik következő lépéseként hamarosan indul a hálózatbővítés terveinek társadalmasítása is, valamint a bérletkonstrukciók áttekintése is tervben van. Utóbbit igazolja, hogy a kedvezményes diákbérlet program keretein belül (amelyben 280 Ft-os havi diákbérlet-ár szerepel 2022-ben) márciusban több mint 9600 diákbérletet váltottak a fiatalok. Ez a szám az online oktatás előtti időkhöz képest is jóval magasabb, ami jól jelzi, hogy az utazóközönség él az ilyen kedvezmények adta lehetőségekkel.

A sajtótájékoztató után a résztvevők a menetrend szerint induló 37-es járaton, az e-busszal közösen utaztak a belváros felé. A busz további egy hétig, április 27-ig lesz kipróbálható a székesfehérvári forgalomban. Az e-busz útvonalát ide kattintva érhetik el.

Városfejlesztés

  1. Felépült a kórhát új tömbje

    Szinte minden részletében elkészült a kórház új belgyógyászati épülettömbje. Három emeletes épületet alakítottak ki összesen mintegy 120 ággyal, ami helyet ad majd a pulmonológiai, az onkológiai és az infektológiai osztályoknak is. A vadonatúj épületről most Magyarország Kormánya osztott meg egy videót.

    2024.11.18.
  2. Megszépül a kis park

    A Zsuzsanna-forrásnál több mint ezer évelő növényt ültetett a napokban a Városgondnokság. Ezen a területen nagyméretű vadgesztenyefák találhatók, amik méretükből adódóan teljesen leárnyékolják a parkot. Éppen ezért árnyéktűrő, gyeppótló növényeket válogatott a tervező Homoki László a Városgondnokság kertészmérnöke.

    2024.11.15.
  3. Fákat és több ezer évelőt is ültetnek

    A Városgondnokság kertészei elkezdték a Prohászka liget teljes felújítását. A parknak a szerkezete nem fog változni, minden marad az eredeti formában, de teljesen megújul a fűfelület, ami összesen 1200 négyzetméter, felújítják a sétányokat 832 négyzetméteren, fákat ültetnek és több mint 2100 tő évelő növény is kerül a parkba.

    2024.11.13.
  4. BIM alapú tervezés a Jákyban

    Hétfőn délelőtt adták át a MASTERPLAST segítségével és támogatásával létrehozott új, digitális tantermet a Székesfehérvári SZC Jáky József Technikumban. A teremben a diákok a BIM (Building Information Modelling/Management) tervezőprogram használatát tanulhatják meg.

    2024.11.11.