Miről szól a város múlt héten elfogadott informatikai stratégiája

 Az áprilisi közgyűlésen elfogadták a város informatikai stratégiáját, melyből kiderült, hogy kevesen használják az e-önkormányzat rendszert Székesfehérváron, azonban sokan töltenek le űrlapokat a fehervar.hu-ról. Az Internet elérés és a hajlandóság megvan az ügyfelekben, hogy online intézzék ügyeiket, a problémát az elektronikus ügyintézés megvalósításában kell keresni – mondja Orosz István a Városi Szolgáltatások Bizottságának elnöke.
2009.04.28. 12:47 |
 Az áprilisi közgyűlésen elfogadták a város informatikai stratégiáját, melyből kiderült, hogy kevesen használják az e-önkormányzat rendszert Székesfehérváron, azonban sokan töltenek le űrlapokat a fehervar.hu-ról. Az Internet elérés és a hajlandóság megvan az ügyfelekben, hogy online intézzék ügyeiket, a problémát az elektronikus ügyintézés megvalósításában kell keresni – mondja Orosz István a Városi Szolgáltatások Bizottságának elnöke.
 
 Mi a célja a múlt héten elfogadott informatikai stratégiának?
 
 Az informatikai stratégia kialakításának célja, hogy az informatika jelenlegi problémáinak és jövőbeni elérendő állapotának leírása, a célok és ezek eléréséhez szükséges eszközök meghatározása. A stratégia arra ad választ, hogyan valósítsa meg az önkormányzat az alapvető informatikai céljait. Ezek közül a célok közül a két legfontosabb feladat, hogy Internet alapú online ügyintézés valósuljon meg a városban és valódi szolgáltató önkormányzatot alakítsunk ki, továbbá a Polgármesteri Hivatal munkáját szeretnénk hatékonyabbá tenni az informatikai eszközök által.
 
 A Polgármesteri Hivatal informatikai rendszerének jelenlegi állapota megfelelő-e arra, hogy gyorsan elérhetőek legyenek az önkormányzati „szolgáltatások”?
 
 A jelenlegi számítógépgép park igen homogén, ennek ellenére a gépek jelentős része megfelelnek az irodai munka mai elvárásainak. A monitorok között vannak régebbi típusú, elavult eszközök, túl sok nyomtató van és régebbi típusú drágán fenntartható eszközök is működnek még. A város szerverei alapvetően megfelelnek az elvárásoknak, a Polgármesteri Hivatal és az Informatikai Központ hálózata megfelelő színvonalú, a kiépített gerinchálózat megfelel a kor követelményeinek. Jelenleg főként Microsoft termékeket használ a Városháza, mind operációs rendszer, mind alapszoftverek tekintetében.
 
 Három évvel ezelőtt alapított a közgyűlés egy társaságot Önkormányzat Informatikai Központ Kht néven. Ez a nonprofit társaság látja el az informatikai eszközök karbantartását?
 
 Az informatikai infrastruktúra üzemeltetését az Önkormányzati Informatikai Központ szakemberei végzik. A központ a hibákat gyorsabban hárítja el, az üzemeltetés színvonalát pedig megfelelőnek találom. A Központ emberi erőforrásai mind számban, mind szakmai tudásban képesek a rendszer üzemeltetésére. A visszajelzések alapján a hivatal munkatársai elégedettek az üzemeltetési színvonallal, valamint a rendszer üzemeltetési biztonságának emelkedését tapasztalták az elmúlt időszakban.
 
 A város honlapján E-önkormányzat funkció, azaz elektronikus közigazgatási rendszer is elérhető. Hogyan jelenik meg az e-közigazgatás az Informatikai Stratégiában?
 
 Sajnos az elektronikusan intézett ügyek száma jelentős mértékben alulmúlja a várakozásokat. A Polgármesteri Hivatal iktatójából kapott információk szerint, 2008-ban például egyetlen közterület foglalási ügy sem indult elektronikusan, pedig lehetőség van rá. Ezzel szemben a letölthető űrlapokat az ügyfelek nagy része használja. Ez azt mutatja, hogy az Internet elérés és a használat hajlandóság megvan az ügyfelekben, a problémát az elektronikus ügyintézés megvalósításában kell keresni.
 A város honlapján jelenleg elérhető űrlapok egy része több verzióban is letölthető, jelentős része pedig már nem aktuális. Egyes űrlapok formátuma nem felel meg maradéktalanul a feldolgozhatósági szempontoknak. Ezen okok indokolják, hogy célként jelöltük meg az Internetről letölthető űrlapok átdolgozását.
 A jelenleginél magasabb szintű elektronikus ügyintézésre számos szakterületen jelentkezik igény, mind az ügyintézők, mind az ügyfelek oldaláról. Ezek közül is kiemelendő az önkormányzati adók kezelésének eljárása. A Városi Szolgáltatások Bizottságának elnökeként bízom abban, hogy informatikai területen a város polgárainak megelégedésére egyszerűbbé, gyorsabbá tudjuk tenni az ügyintézést az önkormányzatnál.