-
Balett bérlet kapható
Különleges történetekkel várja a táncszínház szerelmeseit a Székesfehérvári Balett Színház az év második felében is. A négy estére szóló bérlet július 17-től érhető el, személyes vásárlással a Vörösmarty Színház jegyirodájában. A szeptemberben premierrel induló előadássorozatra Székesfehérvár polgármestere is az elsők között váltott bérletet.
2024.07.17. -
Nyári kertesték
Immár harmadik alkalommal rendezi meg az Orsiékszer A Mi Udvarunk - Nyári kertesték kulturális programot. A július 24-én, szerdán induló ötnapos rendezvény keretében lesz nyáresti piknik, kiskoncertek, ékszerkészítő workshop.
2024.07.17. -
Tájképek és csendéletek
Egy apa-lánya alkotó páros festményeiből nyílt kiállítás a VOKE Vörösmarty Mihály Művelődési Házban. Pintér László és Pintér Zsuzsanna az eredendőt hozta el tájképeivel és csendéleteivel Székesfehérvárra.
2024.07.17. -
Áldozati állatok a koporsókon
Áldozati állatok a koporsókon, különleges leletek kerültek elő a kora avar kori sírokból Csákberényben. Negyedik alkalommal indult tervásatás Csákberényben az Arató-szérűn.
2024.07.17.
Mozart és Mendelssohn – Fehérváron zárult a Filharmónia hangverseny sorozat
Hétfőn este, a Vörösmarty Színházban rendezték meg, az Országos Filharmónia hangverseny sorozat záró koncertjét. Aki ezt választotta, nem csalódhatott, hiszen két csodálatos Mozart darab mellett, Mendelssohn 95. zsoltára szerepelt a repertoáron.
2018.04.30. 22:32 |
![Mozart és Mendelssohn – Fehérváron zárult a Filharmónia hangverseny sorozat](/_upload/images/news/49594/drahos.jpg)
Major István, az Alba Regia Szimfonikus Zenekar igazgatója megtisztelőnek tartja, hogy a zenekar a Filharmónia koncert sorozat keretében is bizonyíthatja szakmai kvalitásait: „A ma esti koncertünk, egy nagyon patinás koncertsorozat része, hiszen a Filharmónia egy nagyon rangos hangverseny sorozatot szervez itt Székesfehérváron. Nagyon örülünk, hogy két alkalommal is játszhatunk ennek keretében, a nyitó és a záró előadáson. A záró koncerten, Mozart utolsó színpadi műve, a Varázsfuvola nyitányát, majd a G-dúr fuvolaverseny dallamai csendülnek fel, zárásként pedig Mendelssohn egyházi művét a 95. Zsoltárt hallhatjuk.”
Az esten, az Alba Regia Szimfonikus Zenekart vezényelte és fuvolán közreműködött, Drahos Béla Liszt-díjas fuvolaművész. A Varázsfuvola története egy igazi mese, telis-tele varázslatos elemekkel, titokzatos vidékekkel, gonosz és jó erőkkel. Mindezek mellett még a zenéje is csodálatosan szép, nem csoda, hogy az egyik legnépszerűbb opera lett a világon, a nyitánya pedig különösen felemelő.
„A Varázsfuvolához több szálon is kapcsolódom. A varázsfuvola személyesíti meg az opera cselekményében a jótevőt. Ennek a hangszerbnek a segítségével oldódnak meg a problémák. Az én életemet is megoldotta sokszor, ez az opera volt ez első, amit a bécsi tanulmányaim után idehaza dirigáltam, amiért -szerénytelenség nélkül mondhatom- zenei Oscar-díjat kaptam nem kisebb személyiségtől, mint Kováts Kolostól, az Operaház világhírű művésztől. Ezt a szabadkőműves nyitányt nagyon nehéz elindítani, hogy az akkordok szépen megszólaljanak. Csodálatos fúgában tobzódik a gyors tétel, komoly feladat.”
Az est második darabját, a G-dúr fuvolaversenyt Mozart, mannheimi utazása idején komponálta, 1778-ban. Egy apjának írt levelében említést tesz erről a műről, valamint arról, hogy nem szívleli a fuvolát, mint hangszert. Ha így is volt, zsenialitásának bizonyítványa, hogy ez a negatív érzelmi beállítottság a fuvolaverseny minőségére egyáltalán nem vet árnyékot. Hogy az állítólagos mozarti averzió valójában aligha létezett, azt nemcsak a két fuvolaverseny és a fuvolanégyesek bizonyítják, hanem a fúvósokat -s köztük a fuvolát -nagy odaadással alkalmazó bármelyik későbbi Mozart-zongoraverseny is.
„Ez a legnehezebb fuvolára írt versenymű. Leginkább azért, mert nagy hangterjedelme van, és abban az időben az alsó és felső regisztereket nehéz volt megszólaltatni, hiszen nagyon kevés billentyű volt a hangszeren. Mozart valóban nem szerette, de ennek ellenére csodálatos versenyműveket komponált, amelyeket én is gyakran játszottam, s ahogy itt is játszom, a D-dúr fuvolaversenyt.”
Az esten nagy kihívást jelentett Mendelssohn- Bartholdy: 95.Zsoltára is, amelyet Szemere Zita szoprán, és Megyesi Zoltán tenor, illetve a Szabó Sipos Máté vezette debreceni Kodály Kórus előadásában hallgathatott meg a közönség.
„Mendelssohnról tudjuk, hogy ő volt az, aki hosszú idők után felfedezte Bach muzsikáját. Ebben a művében a kórus és a zenekar hihetetlenül bonyolult, egyfajta „Bachi” fúgában tobzódik, szinte minden tételben, így ennek a sokszínűségét, bonyolult ritmikáját megoldani nem könnyű feladat.”
A hangverseny egyik vendége, a kiváló tenor, Megyesi Zoltán volt, aki a Mendelssohn zsoltár tolmácsolásában alkotott maradandót.
„Mendelssohn egyházzenéje, mindig gyönyörű, személyes vallomás. Sanyarú sorsa volt, függetlenül attól, hogy csodálatos műveket írt, egy részük még most is kiadatlan. A 90-es évekig a Mendelssohn művek előadása is ritkaságszámba ment, pedig szebbnél-szebb, elegáns dallamvezetésű mesterművekről van szó, amelyeket rendkívül hálás feladat elénekelni.”
A Vörösmarty Színházban, a nagyszerű hangversenyen debütált az új hangvető rendszer, ami kíváló hangzást biztosít a komolyzenei koncerteken, illetve a közönség megcsodálhatta a zenekar ugyancsak új, elegáns formaruháját is.
![Filharmónia Fehérváron Mozarttal és Mendelssohnnal](/_upload/images/medialibrary/49593/DrahosB_koncert-0195.jpg)
Filharmónia Fehérváron Mozarttal és Mendelssohnnal
„A Varázsfuvolához több szálon is kapcsolódom. A varázsfuvola személyesíti meg az opera cselekményében a jótevőt. Ennek a hangszerbnek a segítségével oldódnak meg a problémák. Az én életemet is megoldotta sokszor, ez az opera volt ez első, amit a bécsi tanulmányaim után idehaza dirigáltam, amiért -szerénytelenség nélkül mondhatom- zenei Oscar-díjat kaptam nem kisebb személyiségtől, mint Kováts Kolostól, az Operaház világhírű művésztől. Ezt a szabadkőműves nyitányt nagyon nehéz elindítani, hogy az akkordok szépen megszólaljanak. Csodálatos fúgában tobzódik a gyors tétel, komoly feladat.”
Az est második darabját, a G-dúr fuvolaversenyt Mozart, mannheimi utazása idején komponálta, 1778-ban. Egy apjának írt levelében említést tesz erről a műről, valamint arról, hogy nem szívleli a fuvolát, mint hangszert. Ha így is volt, zsenialitásának bizonyítványa, hogy ez a negatív érzelmi beállítottság a fuvolaverseny minőségére egyáltalán nem vet árnyékot. Hogy az állítólagos mozarti averzió valójában aligha létezett, azt nemcsak a két fuvolaverseny és a fuvolanégyesek bizonyítják, hanem a fúvósokat -s köztük a fuvolát -nagy odaadással alkalmazó bármelyik későbbi Mozart-zongoraverseny is.
„Ez a legnehezebb fuvolára írt versenymű. Leginkább azért, mert nagy hangterjedelme van, és abban az időben az alsó és felső regisztereket nehéz volt megszólaltatni, hiszen nagyon kevés billentyű volt a hangszeren. Mozart valóban nem szerette, de ennek ellenére csodálatos versenyműveket komponált, amelyeket én is gyakran játszottam, s ahogy itt is játszom, a D-dúr fuvolaversenyt.”
Az esten nagy kihívást jelentett Mendelssohn- Bartholdy: 95.Zsoltára is, amelyet Szemere Zita szoprán, és Megyesi Zoltán tenor, illetve a Szabó Sipos Máté vezette debreceni Kodály Kórus előadásában hallgathatott meg a közönség.
„Mendelssohnról tudjuk, hogy ő volt az, aki hosszú idők után felfedezte Bach muzsikáját. Ebben a művében a kórus és a zenekar hihetetlenül bonyolult, egyfajta „Bachi” fúgában tobzódik, szinte minden tételben, így ennek a sokszínűségét, bonyolult ritmikáját megoldani nem könnyű feladat.”
A hangverseny egyik vendége, a kiváló tenor, Megyesi Zoltán volt, aki a Mendelssohn zsoltár tolmácsolásában alkotott maradandót.
„Mendelssohn egyházzenéje, mindig gyönyörű, személyes vallomás. Sanyarú sorsa volt, függetlenül attól, hogy csodálatos műveket írt, egy részük még most is kiadatlan. A 90-es évekig a Mendelssohn művek előadása is ritkaságszámba ment, pedig szebbnél-szebb, elegáns dallamvezetésű mesterművekről van szó, amelyeket rendkívül hálás feladat elénekelni.”
A Vörösmarty Színházban, a nagyszerű hangversenyen debütált az új hangvető rendszer, ami kíváló hangzást biztosít a komolyzenei koncerteken, illetve a közönség megcsodálhatta a zenekar ugyancsak új, elegáns formaruháját is.