Nőtt az értékesített autópálya matricák száma az első félévben

 Az idei év első félévében közel 15 százalékkal nőtt az előző év hasonló időszakához képest az eladott autópálya matricák száma. Ebben szerepet játszott a négynapos matrica egész évi árusítása, illetve az M5-ös autópálya bevonása az egységes matricás rendszerbe. A jogosulatlan úthasználók aránya a tereléses, illetve a mobil ellenőrzés adatai alapján négy százalékról 2,7-re csökkent, a pótdíj befizetési hajlandóság ezzel szemben nőtt a hazai autópályákat használók körében.

2004.08.24. 07:42 |

 Az idei év első félévében közel 15 százalékkal nőtt az előző év hasonló időszakához képest az eladott autópálya matricák száma. Ebben szerepet játszott a négynapos matrica egész évi árusítása, illetve az M5-ös autópálya bevonása az egységes matricás rendszerbe. A jogosulatlan úthasználók aránya a tereléses, illetve a mobil ellenőrzés adatai alapján négy százalékról 2,7-re csökkent, a pótdíj befizetési hajlandóság ezzel szemben nőtt a hazai autópályákat használók körében.

 A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tavalyi rendelete alapján idén megkezdődött a négynapos matrica folyamatos értékesítése. 2004. március 12-től az M5-ös autópálya az egységes matricás rendszer részévé vált, majd 2004. május 28-tól az M5-ös autópályát a gyáli lehajtóig ingyenessé tette a GKM.
 
Bővülő matricaértékesítő hálózat

 Az autópálya matrica megvásárlására, mára, az ország 517 pontján van lehetősége az úthasználóknak. Az M5-ös autópálya matricás rendszerbe kapcsolásával egy időben 55 új értékesítési ponttal nőtt az elárusító hálózat.

Négynaposból vesznek a legtöbbet

 2004. év I. félévében több mint 3,7 millió darab matricát értékesítettek, amely közel 15 százalékkal haladja meg, az előzetesen tervezettet. Az értékesített matricák 5 százaléka éves, 11 százaléka 31 napos, 18 százaléka tíznapos és a 66 százaléka négynapos matrica.

Kevesebb a bliccelő

 Az ellenőrzött gépjárművek több mint fele, 66 százaléka gyakori úthasználó (tehát éves, vagy 31 napos) matricával közlekedik, míg a többi úgymond eseti úthasználó. Az ellenőrzött járművek közül a jogosulatlan úthasználók aránya az első negyedévi adatokhoz képest is csökkent, négy százalékról 2,7-re. Az M5-ös autópályán átlagon aluli a bliccelők aránya, mindössze 2,5 százalék. Az ellenőrzések során a jogosulatlan úthasználók jelentős része (62%) még a helyszínen eleget tesz pótdíjfizetési kötelezettségének. A pótdíjak utólagos befizetésének terén is javulás mutatható ki az idei évben.