Nyolcmilliárd forint hátrányos helyzetű tanulóknak

 Magyarországon a roma diákok 20 százaléka gyógypedagógiai intézményekben tanul, míg ugyanez az arány a nem cigány tanulóknál csupán két százalék. A hátrányos helyzetű diákok esélyegyenlőségének biztosítására közel nyolcmilliárd forint áll rendelkezésre - mondta Magyar Bálint oktatási miniszter szombaton. Ma hazánkban 28 ezer diák cigánytöbbségű osztályba jár, a homogén cigány osztályok 73 százalékában csökkentett, felzárkóztató tananyag alapján folytatják a tanulók tanulmányaikat.

2005.04.11. 06:17 |

 Magyarországon a roma diákok 20 százaléka gyógypedagógiai intézményekben tanul, míg ugyanez az arány a nem cigány tanulóknál csupán két százalék. A hátrányos helyzetű diákok esélyegyenlőségének biztosítására közel nyolcmilliárd forint áll rendelkezésre - mondta Magyar Bálint szombaton. Ma hazánkban 28 ezer diák cigánytöbbségű osztályba jár, a homogén cigány osztályok 73 százalékában csökkentett, felzárkóztató tananyag alapján folytatják a tanulók tanulmányaikat.

 A speciális oktatásban részesülő nem fogyatékos tanulók esélyei, hogy normál tagozatra kerüljenek át, a csökkentett tananyag miatt minimális - mutatott rá az Európai Szakszervezeti Szövetség Oktatási Bizottsága tanácskozásán Magyar Bálint. 
 Ezeknek a gyermekeknek az útja szinte mindig a szakképzés felé vezet. Kilenc százalékuk egyáltalán nem tanul tovább, 6 százalékuk speciális szakiskolában, 63 százalék érettségit nem nyújtó szakiskolában folytatja tanulmányait - ismertette az adatokat a szakminiszter. 

 Körükben a legnagyobb a lemorzsolódás, fokozott arányban kerülnek piacképtelen szakmát adó képzésekre. A cigányok és a legszegényebb gyermekek általában a legalacsonyabb presztízsű iskolákba járnak, amelyek rosszabb személyi és tárgyi feltételekkel rendelkeznek, mint általában az intézmények. 
 A Nemzeti fejlesztési tervben közel nyolcmilliárd forint áll rendelkezésre a hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítására az oktatásban - mondta. Ebből az összegből 3,5 milliárd forintot fordítanak a központi programok megvalósítására, tananyagfejlesztésekre, szakemberképzésre, a fennmaradó 4,2 milliárd forintot pedig pályázati úton osztják szét az integrált oktatást segítő programok bevezetésének támogatására. Magyar Bálint arra számít, hogy 2007-2013 között ezek a források tovább bővülnek. 

 A miniszter szólt arról is, hogy a több mint 2000 iskolafenntartó önkormányzat közül tavaly 403, a mostani tanévben 491 igényelt integrációs normatívát, amelynek célja, hogy a hátrányos helyzetű és roma gyermekek integrációját elősegítsék. Ilyen támogatást a tavalyi tanévben 9935, a mostaniban 17 539 diák után kértek. 
 A roma gyermekek oktatásában a szegregáció igen jelentős probléma, sokszor akadályt jelent azonban az egyének attitűdje, gondolkodásmódja is - mondta Martin Romer, a bizottság főtitkára. Az Európai Bizottság támogatásával megvalósuló kétéves, a Diszkrimináció-mentes minőségi oktatás roma gyermekek számára című program keretében, a részt vevő államokban - Magyarországon, Bulgáriában és Szlovákiában - jogi szemináriumokat szerveznek, képzési programokat indítanak és nemzeti akcióterv készül.