-
1100 éve Európában
Az Európai Unió Tanácsának soros elnöksége jegyében 1100 éve Európában, 20 éve az unióban címmel országos kulturális programsorozat indul augusztusban Székesfehérváron. A programsorozat augusztus 10-én kezdődik a Székesfehérvári Királyi Napok programsorozattal együtt.
2024.07.20. -
Sorrendmódosítás a felvételin
Július 10-ig pótolhatták a felsőoktatásba felvételizők a még hiányzó dokumentumaikat az E-felvételi felületén, sorrendmódosításra azonban július 16-ig van még lehetőségük.
2024.07.16. -
Gondosóra program
A Gondosóra egy olyan ingyenes jelzőkészülék, amellyel 65 év feletti honfitársaink egyetlen gombnyomással kérhetnek segítséget. A segítségkéréseket egy 0-24 órás diszpécserszolgálat fogadja. Mostantól elérhető egy olyan új mobiltelefonos alkalmazás, amelyet a Gondosóra használója mellett a hozzátartozói is letölthetnek.
2024.07.12. -
Vége az érettséginek
Július 3-án dőlhetnek hátra végleg az érettségizők, hiszen a 2023/24-es tanév rendje szerint ekkor érnek véget hivatalosan is a szóbeli érettségik. Július 24-én kiderül, kik jutottak be idén az egyetemek szeptemberben induló képzéseire.
2024.07.03.
Nyolcmilliárd forint hátrányos helyzetű tanulóknak
Magyarországon a roma diákok 20 százaléka gyógypedagógiai intézményekben tanul, míg ugyanez az arány a nem cigány tanulóknál csupán két százalék. A hátrányos helyzetű diákok esélyegyenlőségének biztosítására közel nyolcmilliárd forint áll rendelkezésre - mondta Magyar Bálint oktatási miniszter szombaton. Ma hazánkban 28 ezer diák cigánytöbbségű osztályba jár, a homogén cigány osztályok 73 százalékában csökkentett, felzárkóztató tananyag alapján folytatják a tanulók tanulmányaikat.
Magyarországon a roma diákok 20 százaléka gyógypedagógiai intézményekben tanul, míg ugyanez az arány a nem cigány tanulóknál csupán két százalék. A hátrányos helyzetű diákok esélyegyenlőségének biztosítására közel nyolcmilliárd forint áll rendelkezésre - mondta Magyar Bálint szombaton. Ma hazánkban 28 ezer diák cigánytöbbségű osztályba jár, a homogén cigány osztályok 73 százalékában csökkentett, felzárkóztató tananyag alapján folytatják a tanulók tanulmányaikat.
A speciális oktatásban részesülő nem fogyatékos tanulók esélyei, hogy normál tagozatra kerüljenek át, a csökkentett tananyag miatt minimális - mutatott rá az Európai Szakszervezeti Szövetség Oktatási Bizottsága tanácskozásán Magyar Bálint.
Ezeknek a gyermekeknek az útja szinte mindig a szakképzés felé vezet. Kilenc százalékuk egyáltalán nem tanul tovább, 6 százalékuk speciális szakiskolában, 63 százalék érettségit nem nyújtó szakiskolában folytatja tanulmányait - ismertette az adatokat a szakminiszter.
Körükben a legnagyobb a lemorzsolódás, fokozott arányban kerülnek piacképtelen szakmát adó képzésekre. A cigányok és a legszegényebb gyermekek általában a legalacsonyabb presztízsű iskolákba járnak, amelyek rosszabb személyi és tárgyi feltételekkel rendelkeznek, mint általában az intézmények.
A Nemzeti fejlesztési tervben közel nyolcmilliárd forint áll rendelkezésre a hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítására az oktatásban - mondta. Ebből az összegből 3,5 milliárd forintot fordítanak a központi programok megvalósítására, tananyagfejlesztésekre, szakemberképzésre, a fennmaradó 4,2 milliárd forintot pedig pályázati úton osztják szét az integrált oktatást segítő programok bevezetésének támogatására. Magyar Bálint arra számít, hogy 2007-2013 között ezek a források tovább bővülnek.
A miniszter szólt arról is, hogy a több mint 2000 iskolafenntartó önkormányzat közül tavaly 403, a mostani tanévben 491 igényelt integrációs normatívát, amelynek célja, hogy a hátrányos helyzetű és roma gyermekek integrációját elősegítsék. Ilyen támogatást a tavalyi tanévben 9935, a mostaniban 17 539 diák után kértek.
A roma gyermekek oktatásában a szegregáció igen jelentős probléma, sokszor akadályt jelent azonban az egyének attitűdje, gondolkodásmódja is - mondta Martin Romer, a bizottság főtitkára. Az Európai Bizottság támogatásával megvalósuló kétéves, a Diszkrimináció-mentes minőségi oktatás roma gyermekek számára című program keretében, a részt vevő államokban - Magyarországon, Bulgáriában és Szlovákiában - jogi szemináriumokat szerveznek, képzési programokat indítanak és nemzeti akcióterv készül.