Önkormányzati e-szolgáltató központ épül ki Székesfehérváron


 Kiépülnek az elektronikus közigazgatási szolgáltatási úgynevezett ASP központok a régiókban várhatóan 2011 második feléig. A térségi közigazgatási és közszolgáltatási informatika rendszerek továbbfejlesztésére kiírt pályázaton a Székesfehérvári Önkormányzata is támogatást nyert. Orosz István a Városi Szolgáltatások Bizottságának elnöke örömét fejezte ki a nyertes pályázat kapcsán. Mint mondta a város tavaly elfogadott informatikai stratégiájában már szerepeltek az ASP szolgáltatásokra vonatkozó elemek.
 
2010.04.08. 13:51 |
 Kiépülnek az elektronikus közigazgatási szolgáltatási (ASP) központok a régiókban várhatóan 2011 második feléig. A térségi közigazgatási és közszolgáltatási informatika rendszerek továbbfejlesztésére kiírt pályázaton a szegedi, a pécsi, a debreceni, a miskolci, a székesfehérvári, az érdi és a szombathelyi önkormányzatok nyert támogatást az ASP-központok kialakítására.
 
 Az Önkormányzat Közgyűlése még 2009. áprilisában fogadta el a a város 2008-ban készült Informatikai Stratégiáját, melyben meghatározta a főbb fejlesztési feladatokat és stratégiai irányokat - tájékoztatott a nyertes pályázat kapcsán Orosz István a Városi Szolgáltatások Bizottságának elnöke. A stratégia elfogadásával egy időben a képviselőtestület felkérte a Városi Szolgáltatások Bizottságát, hogy kezdje meg a javaslatok előkészítését és kezdeményezze az informatikai stratégia megvalósításához a pályázatok előkészítését.
 
 Az ASP (Application Service Provider) központ lényege, hogy egy központi szerverre telepítik az alkalmazásokat (szoftvereket), amelyet az ország területén lévő felhasználók (pl.: önkormányzatok, gazdasági társulások) az interneten keresztül érnek el. Minden régióban és kistérségben vannak olyan kistelepülések amelyek a régió vagy a kistérség besorolásától függetlenül fokozottan hátrányos helyzetűek. Ezek számára különösen fontos kapcsolódást jelent egy ASP-központból történő kiszolgálás korszerű, beruházást, informatikai szakértelmet nem igénylő önkormányzat és állampolgárbarát szakrendszerekkel.
 
 Az elfogadott stratégiában már szerepeltek az ASP szolgáltatásokra vonatkozó elemek. Célként fogalmazták meg az elektronikus ügyintézési módszerek továbbfejlesztését, ezen belül is az elektronikusan feldolgozható űrlapok számának növelését. Orosz István örömét fejezte ki a nyertes pályázattal kapcsolatban. Mint mondta a jövő év második felére kiépülő ASP-központokhoz, mintegy 250 önkormányzati hatósági eljárás válik intézhetővé az interneten is.
 
Az ASP központok kiépítésére és a települési önkormányzatok csatlakozására régiónként 1,5 milliárd forint, többségében uniós forrás áll rendelkezésre, a nyertes önkormányzatok 10 százalékos önrészt adnak a projekthez. Mosonyi Balázs elmondta, hogy a települési önkormányzatok csatlakozhatnak a jövő év második felére elkészülő elektronikus szolgáltató központokhoz, és több hatósági eljárás intézése válik egyablakos on-line formában lehetővé.
 
A települési önkormányzatok a régiós központhoz uniós támogatással csatlakozhatnak, a település méretétől függően 15-85 millió forintos pályázati támogatással. A főigazgató hangsúlyozta, hogy az elektronikus önkormányzati ügyintézés fejlesztés és széles körű elterjesztése uniós kötelezettség is. A fejlesztések révén lehetővé válik a hatékonyabban önkormányzati működés, a településenkénti eltérő gyakorlat egységesítése a régiókban.
 
Elindulhat az on-line, egyablakos önkormányzati közigazgatási szolgáltatások kiépítéséhez szükséges, úgynevezett ASP-központok kiépítése mind a hét magyarországi régióban: 13 pályázó közül került kiválasztásra az a 7, az e-önkormányzati szolgáltatások működtetésében már ma is számottevő tapasztalatokkal rendelkező települési önkormányzat, amely gazdája lehet a regionális központoknak. Miután a települések csatlakoznak a jövő év második felére kiépülő ASP-központokhoz, mintegy 250 önkormányzati hatósági eljárás válik intézhetővé az interneten is.
 
Az internet egyre inkább behálózza az életünket – ma már nem csak híreket olvasunk a világhálón, de rádiót hallgatunk, tévét nézünk, vásárolunk és ott intézzük a banki ügyeinket. Sőt: ma már a legtöbben az adóbevallásukat is az interneten nyújtják be. Az internetes, úgynevezett e-szolgáltatások terén az önkormányzatok azonban még jelentős fejlesztések előtt állnak: a helyi okmányirodai és az önkormányzati hatósági ügyek kapcsán még nagyon sok a fejlesztésre váró terület.
 
Az e-önkormányzati szolgáltatások fejlesztése és széles körű elterjesztése hazai és európai uniós jogszabályok által is előírt kötelezettség, ráadásul elengedhetetlen feltétele a közigazgatás hatékonyabbá tételének. Az elektronizálás révén jelentős megtakarítások érhetők el az önkormányzati munka terén, ezért az e-közigazgatásra áldozott források megtérülnek a települési költségvetésekben. Ezért született meg az az uniós támogatási konstrukció, amelynek alapvető célja olyan, úgynevezett ASP-központok kialakítása, amelyek az önkormányzatok széles körének elérhetővé teszik az e-közigazgatási szolgáltatásokat. A fejlesztések eredményeként e központokon keresztül érhetik el széles körben az állampolgárok és a vállalkozások az elektronikus önkormányzati szolgáltatásokat.
 
A térségi közigazgatási és közszolgáltatási informatikai rendszerek továbbfejlesztését szolgáló program részeként a hét magyarországi régióban első körben egy-egy olyan önkormányzat került kiválasztásra, ahol létrejöhet maga a központ, olyan informatikai alkalmazásokkal, mint például a szociális, az adóügyi, a gazdasági, az iratkezelő és a gyámügyi informatikai rendszerek. A pályázat eredményeként a régiós ASP-központoknak Szeged, Pécs, Debrecen, Miskolc, Székesfehérvár, Érd és Szombathely önkormányzata adhat otthont. E központok kiépítésére és a települési önkormányzatok csatlakozására régiónként 1,5 milliárd forint, nagyobbrészt európai uniós támogatás fordítható.
 
A regionális ASP-központok kiépítése várhatóan 2011 második felében fejeződik be, s a települési önkormányzatok ezt követően – szintén uniós segítséggel, magas támogatási intenzitással, a település méretétől függően 15–85 millió forintos pályázati támogatással – csatlakozhatnak a rendszerhez. A program eredményeként mintegy 250 önkormányzati hatósági eljárás esetében lesz majd mód az egyablakos, on-line ügyintézésre.
 
A „Térségi közigazgatási és közszolgáltatási informatikai rendszerek továbbfejlesztése” pályázati kiírás nyertesei:
 
A „Térségi közigazgatási és közszolgáltatási informatikai rendszerek továbbfejlesztése” pályázati kiírás nyertesei:
 
Dél-Alföld - Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
Dél-Dunántúl - Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata
Észak-Alföld - Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata
Észak-Magyarország - Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata
Közép-Dunántúl - Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata
Közép-Magyarország - Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata
Nyugat-Dunántúl - Szombathely Megyei Jogú város Önkormányzata