-
Oltári siker az Arénában
Kevesebb mint egy hónap múlva a székesfehérvári MET Aréna Székesfehérvár színpadára érkezik az év egyik szuperprodukciója, az Oltári srácok musical. Dolhai Attila, Serbán Attila, Kerényi Miklós és társaik már gőzerővel készülnek a fellépésre, s várják a rajongók által 2007-2009 tájékán, a musical első előadásain készített, közös fotókat is!
2025.01.10. -
Vasárnap zárva
Január 12-én és 26-án zárva tart a Szent István Király Múzeum Országzászló téri kiállítóhelye. A többi napon a megszokott működési rend lesz érvényes.
2025.01.10. -
Színházigazgatók találkozója
A Vörösmarty Színházban tartotta idei évi első találkozóját a Vidéki Színházigazgatók Egyesülete. A tanácskozáson a vidéki színházak jövőjéről, a fenntarthatóságról, az állami és önkormányzati támogatásokról osztották meg gondolataikat a résztvevők.
2025.01.10. -
Utazó makettkiállítás
A holokausztnak állít emléket az a két részből álló makettkiállítás amelyet a Széchenyi István Műszaki Technikumban nyitottak meg. A koncentrációs táborokat bemutató makettek két hétig lesznek láthatóak az iskolában.
2025.01.09.
Országos történelmi vetélkedő a monarciáról Székesefehérvár főiskoláján
Az Osztrák-Magyar Monarchia és a Balkán címmel hirdetett országos középiskolai történelmi hadtörténeti diplomáciatörténeti vetélkedőt a Kodolányi János Főiskola, a Duna Televízió, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Hadtörténetírás Alapítvány, a Honvédelmi Minisztérium Kommunikációs és Toborzó Főosztálya, illetve a Rubicon történelmi folyóirat. A hétvégén megtartott székesfehérvári szóbeli döntőbe az öt legjobb eredményt elérő magyarországi és a legjobb eredményt elérő határon túli csapat került.
2008.02.05. 07:36 |
Az Osztrák-Magyar Monarchia és a Balkán címmel hirdetett országos középiskolai történelmi hadtörténeti diplomáciatörténeti vetélkedőt a Kodolányi János Főiskola, a Duna Televízió, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Hadtörténetírás Alapítvány, a Honvédelmi Minisztérium Kommunikációs és Toborzó Főosztálya, illetve a Rubicon történelmi folyóirat.
A vetélkedőre minden magyarországi és Kárpát-medencei középiskola háromfős csapata nevezhetett a kérdések megválaszolásával. Összesen 40 iskola, 45 csapata indult a megmérettetésen, közülük két intézmény a határon túlról nevezett a versenyre. Az írásbeli feladatokat legeredményesebben teljesítő 25 csapat került a vetélkedő középdöntőjébe, amely internetes formában zajlott le 2007. december 11-én.
A hétvégén megtartott székesfehérvári szóbeli döntőbe az öt legjobb eredményt elérő magyarországi és a legjobb eredményt elérő határon túli csapat került. A végső megmérettetést a veszprémi Ipari Szakközépiskola és Gimnázium diákjai nyerték, a kolozsvári Báthory István Elméleti Líceum tanulói előtt. A bronzérmes pozícióért holtverseny alakult ki a szombathelyi és karcagi diákok között, a vasiak javára egy karikatúraelemzés döntött.
A 2008. február 2.-i székesfehérvári döntő végeredménye:
1. Ipari Szakközépiskola és Gimnázium, Veszprém
2. Báthory István Elméleti Líceum, Kolozsvár
3. Nagy Lajos Gimnázium, Szombathely
4. Gábor Áron Gimnázium, Karcag
5. Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza
6. Weöres Sándor Gimnázium, Budapest
A döntőbe jutott csapatok helyezésüktől függetlenül, felkészítő tanáraikkal együtt egy háromnapos kiránduláson vehetnek részt (Vajdaság, Szerémség), melynek során megtekinthetik a történelmi helyszíneket. Az I.-II.-III. helyezést elérő csapatok felkészítő tanárai fejenként százezer forint pénzjutalomban is részesültek.
A döntő
A döntőben a továbbjutott csapatok tagjainak már nem volt lehetőségük külső segítség (így szakkönyvek, internet) igénybevételére, kizárólag eddig megszerzett tudásukra támaszkodhattak. A versenyzőknek szükségük volt még találékonyságra, fantáziára, lélekjelenlétre, azaz olyan dolgokra, amit egy külországban dolgozó diplomata is nap mint nap hasznosít. A vetélkedő kiírásában nem véletlenül szerepelt a diplomáciatörténetre vonatkozó utalás. A döntőben ugyanis – természetesen játékos formában – egy képzeletbeli balkáni misszión vehettek részt a legalkalmasabb pályázók.
A rendezők a mostani verseny alkalmával is alapvetően arra törekedtek, hogy a diákok történeti ismeretei –ne csak tankönyvekből– gyarapodjanak, megismerjék saját és hazájuk és a környező országok történetét. Összességében a pályázatok kiértékelése alapján elmondható, hogy a középiskolai tanulók figyelmét sikerült ráirányítani a tananyagban egyáltalán nem vagy csupán érintőlegesen tárgyalt témakörre: az Osztrák–Magyar Monarchia Balkán-politikájára.
A vetélkedőre minden magyarországi és Kárpát-medencei középiskola háromfős csapata nevezhetett a kérdések megválaszolásával. Összesen 40 iskola, 45 csapata indult a megmérettetésen, közülük két intézmény a határon túlról nevezett a versenyre. Az írásbeli feladatokat legeredményesebben teljesítő 25 csapat került a vetélkedő középdöntőjébe, amely internetes formában zajlott le 2007. december 11-én.
A hétvégén megtartott székesfehérvári szóbeli döntőbe az öt legjobb eredményt elérő magyarországi és a legjobb eredményt elérő határon túli csapat került. A végső megmérettetést a veszprémi Ipari Szakközépiskola és Gimnázium diákjai nyerték, a kolozsvári Báthory István Elméleti Líceum tanulói előtt. A bronzérmes pozícióért holtverseny alakult ki a szombathelyi és karcagi diákok között, a vasiak javára egy karikatúraelemzés döntött.
A 2008. február 2.-i székesfehérvári döntő végeredménye:
1. Ipari Szakközépiskola és Gimnázium, Veszprém
2. Báthory István Elméleti Líceum, Kolozsvár
3. Nagy Lajos Gimnázium, Szombathely
4. Gábor Áron Gimnázium, Karcag
5. Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza
6. Weöres Sándor Gimnázium, Budapest
A döntőbe jutott csapatok helyezésüktől függetlenül, felkészítő tanáraikkal együtt egy háromnapos kiránduláson vehetnek részt (Vajdaság, Szerémség), melynek során megtekinthetik a történelmi helyszíneket. Az I.-II.-III. helyezést elérő csapatok felkészítő tanárai fejenként százezer forint pénzjutalomban is részesültek.
A döntő
A döntőben a továbbjutott csapatok tagjainak már nem volt lehetőségük külső segítség (így szakkönyvek, internet) igénybevételére, kizárólag eddig megszerzett tudásukra támaszkodhattak. A versenyzőknek szükségük volt még találékonyságra, fantáziára, lélekjelenlétre, azaz olyan dolgokra, amit egy külországban dolgozó diplomata is nap mint nap hasznosít. A vetélkedő kiírásában nem véletlenül szerepelt a diplomáciatörténetre vonatkozó utalás. A döntőben ugyanis – természetesen játékos formában – egy képzeletbeli balkáni misszión vehettek részt a legalkalmasabb pályázók.
A rendezők a mostani verseny alkalmával is alapvetően arra törekedtek, hogy a diákok történeti ismeretei –ne csak tankönyvekből– gyarapodjanak, megismerjék saját és hazájuk és a környező országok történetét. Összességében a pályázatok kiértékelése alapján elmondható, hogy a középiskolai tanulók figyelmét sikerült ráirányítani a tananyagban egyáltalán nem vagy csupán érintőlegesen tárgyalt témakörre: az Osztrák–Magyar Monarchia Balkán-politikájára.