-
A bazilika Mátyás korában
Izgalmasnak ígérkező kiállításra, illetve tárlatvezetésre várja az érdeklődőket november 27-én a Szent István Király Múzeum. A Koronázó Bazilika Nemzeti Emlékhely Látogatóközpontban megnyíló kiállítás a templom Mátyás király kori megjelenéséről készült elvi rekonstrukciókat mutatja be részletgazdag ábrázolásokkal.
2024.11.25. -
Európai körút ma este az ARSO-val
Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar ismét egy nagy utazásra hívja a közönséget: az Európai dallamok koncert ezúttal Norvégiába, Olaszországba és Ausztriába invtálja a zeneszeretőket. A Somorjai sorozat következő koncertje november 25-én, este hétkor kezdődik a Szent István-teremben.
2024.11.25. -
Kórustalálkozó Fehérváron
Ebben az esztendőben is megrendezték a hagyományos székesfehérvári Kórustalálkozót. A Szent István Művelődési Házban idén hat kórus mutatkozott be a közönségnek.
2024.11.25. -
Átadták a Krisztus Király díjat
A Krisztus Király Napok keretében vasárnap ünnepi püspöki szentmisét tartottak a Zsolt utcai templomban. A misét követően átadták az idei Krisztus Király díjat valamint megszentelték az Erzsébet-kenyet, melyet szét is osztottak a résztvevők között.
2024.11.25.
Országos történelmi vetélkedő a monarciáról Székesefehérvár főiskoláján
Az Osztrák-Magyar Monarchia és a Balkán címmel hirdetett országos középiskolai történelmi hadtörténeti diplomáciatörténeti vetélkedőt a Kodolányi János Főiskola, a Duna Televízió, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Hadtörténetírás Alapítvány, a Honvédelmi Minisztérium Kommunikációs és Toborzó Főosztálya, illetve a Rubicon történelmi folyóirat. A hétvégén megtartott székesfehérvári szóbeli döntőbe az öt legjobb eredményt elérő magyarországi és a legjobb eredményt elérő határon túli csapat került.
2008.02.05. 07:36 |
Az Osztrák-Magyar Monarchia és a Balkán címmel hirdetett országos középiskolai történelmi hadtörténeti diplomáciatörténeti vetélkedőt a Kodolányi János Főiskola, a Duna Televízió, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Hadtörténetírás Alapítvány, a Honvédelmi Minisztérium Kommunikációs és Toborzó Főosztálya, illetve a Rubicon történelmi folyóirat.
A vetélkedőre minden magyarországi és Kárpát-medencei középiskola háromfős csapata nevezhetett a kérdések megválaszolásával. Összesen 40 iskola, 45 csapata indult a megmérettetésen, közülük két intézmény a határon túlról nevezett a versenyre. Az írásbeli feladatokat legeredményesebben teljesítő 25 csapat került a vetélkedő középdöntőjébe, amely internetes formában zajlott le 2007. december 11-én.
A hétvégén megtartott székesfehérvári szóbeli döntőbe az öt legjobb eredményt elérő magyarországi és a legjobb eredményt elérő határon túli csapat került. A végső megmérettetést a veszprémi Ipari Szakközépiskola és Gimnázium diákjai nyerték, a kolozsvári Báthory István Elméleti Líceum tanulói előtt. A bronzérmes pozícióért holtverseny alakult ki a szombathelyi és karcagi diákok között, a vasiak javára egy karikatúraelemzés döntött.
A 2008. február 2.-i székesfehérvári döntő végeredménye:
1. Ipari Szakközépiskola és Gimnázium, Veszprém
2. Báthory István Elméleti Líceum, Kolozsvár
3. Nagy Lajos Gimnázium, Szombathely
4. Gábor Áron Gimnázium, Karcag
5. Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza
6. Weöres Sándor Gimnázium, Budapest
A döntőbe jutott csapatok helyezésüktől függetlenül, felkészítő tanáraikkal együtt egy háromnapos kiránduláson vehetnek részt (Vajdaság, Szerémség), melynek során megtekinthetik a történelmi helyszíneket. Az I.-II.-III. helyezést elérő csapatok felkészítő tanárai fejenként százezer forint pénzjutalomban is részesültek.
A döntő
A döntőben a továbbjutott csapatok tagjainak már nem volt lehetőségük külső segítség (így szakkönyvek, internet) igénybevételére, kizárólag eddig megszerzett tudásukra támaszkodhattak. A versenyzőknek szükségük volt még találékonyságra, fantáziára, lélekjelenlétre, azaz olyan dolgokra, amit egy külországban dolgozó diplomata is nap mint nap hasznosít. A vetélkedő kiírásában nem véletlenül szerepelt a diplomáciatörténetre vonatkozó utalás. A döntőben ugyanis – természetesen játékos formában – egy képzeletbeli balkáni misszión vehettek részt a legalkalmasabb pályázók.
A rendezők a mostani verseny alkalmával is alapvetően arra törekedtek, hogy a diákok történeti ismeretei –ne csak tankönyvekből– gyarapodjanak, megismerjék saját és hazájuk és a környező országok történetét. Összességében a pályázatok kiértékelése alapján elmondható, hogy a középiskolai tanulók figyelmét sikerült ráirányítani a tananyagban egyáltalán nem vagy csupán érintőlegesen tárgyalt témakörre: az Osztrák–Magyar Monarchia Balkán-politikájára.
A vetélkedőre minden magyarországi és Kárpát-medencei középiskola háromfős csapata nevezhetett a kérdések megválaszolásával. Összesen 40 iskola, 45 csapata indult a megmérettetésen, közülük két intézmény a határon túlról nevezett a versenyre. Az írásbeli feladatokat legeredményesebben teljesítő 25 csapat került a vetélkedő középdöntőjébe, amely internetes formában zajlott le 2007. december 11-én.
A hétvégén megtartott székesfehérvári szóbeli döntőbe az öt legjobb eredményt elérő magyarországi és a legjobb eredményt elérő határon túli csapat került. A végső megmérettetést a veszprémi Ipari Szakközépiskola és Gimnázium diákjai nyerték, a kolozsvári Báthory István Elméleti Líceum tanulói előtt. A bronzérmes pozícióért holtverseny alakult ki a szombathelyi és karcagi diákok között, a vasiak javára egy karikatúraelemzés döntött.
A 2008. február 2.-i székesfehérvári döntő végeredménye:
1. Ipari Szakközépiskola és Gimnázium, Veszprém
2. Báthory István Elméleti Líceum, Kolozsvár
3. Nagy Lajos Gimnázium, Szombathely
4. Gábor Áron Gimnázium, Karcag
5. Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza
6. Weöres Sándor Gimnázium, Budapest
A döntőbe jutott csapatok helyezésüktől függetlenül, felkészítő tanáraikkal együtt egy háromnapos kiránduláson vehetnek részt (Vajdaság, Szerémség), melynek során megtekinthetik a történelmi helyszíneket. Az I.-II.-III. helyezést elérő csapatok felkészítő tanárai fejenként százezer forint pénzjutalomban is részesültek.
A döntő
A döntőben a továbbjutott csapatok tagjainak már nem volt lehetőségük külső segítség (így szakkönyvek, internet) igénybevételére, kizárólag eddig megszerzett tudásukra támaszkodhattak. A versenyzőknek szükségük volt még találékonyságra, fantáziára, lélekjelenlétre, azaz olyan dolgokra, amit egy külországban dolgozó diplomata is nap mint nap hasznosít. A vetélkedő kiírásában nem véletlenül szerepelt a diplomáciatörténetre vonatkozó utalás. A döntőben ugyanis – természetesen játékos formában – egy képzeletbeli balkáni misszión vehettek részt a legalkalmasabb pályázók.
A rendezők a mostani verseny alkalmával is alapvetően arra törekedtek, hogy a diákok történeti ismeretei –ne csak tankönyvekből– gyarapodjanak, megismerjék saját és hazájuk és a környező országok történetét. Összességében a pályázatok kiértékelése alapján elmondható, hogy a középiskolai tanulók figyelmét sikerült ráirányítani a tananyagban egyáltalán nem vagy csupán érintőlegesen tárgyalt témakörre: az Osztrák–Magyar Monarchia Balkán-politikájára.