Segítő gondolatok, ötletek az otthontanuláshoz Németh Ádám tréner-pedagógustól

Összeállításunkban Németh Ádám trénerrel, pedagógussal annak jártunk utána, milyen technikákkal, praktikákkal segíthetik a szülők a gyermekeket a tanulásban.

2020.03.20. 12:59 |
Segítő gondolatok, ötletek az otthontanuláshoz Németh Ádám tréner-pedagógustól

Tanteremmé alakult gyerekszobák, technika és rajz órák a konyhában, digitális tornaóra a nagyszobában, verses-dalos kézmosás az egészség védelmében: egy hete iskola működik a lakásban.

Lassan véget ér az első olyan hét, amelyet a család közösen töltött otthon. A koronavírus-járvány továbbterjedésének lassítása érdekében, aki megteheti, otthonról dolgozik. A nagyobb gyermekek munkája is folyamatos, hiszen a hét közepétől általános iskolásoknak és középiskolásoknak egyaránt elindult a digitális oktatás.

A tantermen kívüli digitális tanrend mégis hatalmas váltás abban, hogy a gyermek tanulás-támogatása jóval nagyobb arányban került át szülői feladatkörbe. A tanulási folyamat kísérése, a rászánt idő beosztása, olykor a módszerei, a motiváció, a kudarckezelés hirtelen szülői kompetenciákká lettek, sőt – új ismeretek és készséges elsajátításakor – az információk elsődleges forrásává is a szülő vált.

Összeállításunkban Németh Ádám trénerrel, pedagógussal annak jártunk utána, milyen technikákkal, praktikákkal segíthetik a szülők a gyermekeket a tanulásban, és önmagukat abban az otthonban, amelyben iskola és munkahely egyidőben működik.

Tanteremmé alakult gyerekszobák, technika és rajz órák a konyhában, digitális tornaóra a nagyszobában, verses-dalos kézmosás az egészség védelmében: egy hete iskola működik a lakásban. A napi rutin változásához bizony alkalmazkodni kell. A SZÉNA Egyesület a Családokért szakértője, Németh Ádám szerint az, hogy otthon a gyermekeket támogatjuk a tanulásban, nem idegen szituáció: szülőként számtalanszor tettük már ezt. Jár némi ismerős érzéssel: mindez hétvégéken már működött.

Most azonban egy új helyzet állt elő. Milyen szempontok alapján alakítsuk át az otthoni életet?

Új helyzet, veszélyhelyzet van, amelyben kell, hogy tudjuk a dolgunkat. A feladat: a gyermekünk számára leghasznosabb módon támogatni őt a fejlődésében, olyan módon, hogy egyéb feladataink (mint például egy "home office”-ban végzendő munka) is teljesíthető legyen.

Sok helyről érkezik az információ, amelyet kisebb és nagyobb gyermek egyaránt lát-hall. Hogyan segíthetünk ennek a feldolgozásában?

Első lépésként ismertessük, higgadtan meséljük el a jelenlegi járványhelyzetet. Ne eresszük bő lére, és ne használjunk sokkoló kifejezéseket, de ne rejtsük véka alá, hogy ez mindenki számára rendhagyó szituáció. Ami a legfontosabb, hogy adjunk teret azoknak a kérdéseknek, és fejezzük ki, hogy a jelenlegi helyzetben szükség van az ő helytállásukra is.

A szülők feladatköre bővült. Hogyan tudunk jól teljesíteni a szülő-tanító-dolgozó szerepkörben?

Biztassuk a gyerekeket arra, hogy azokat a házimunkákat és ház körüli teendőket, amelyeket esetenként eddig is végeztek – a jelenlegi helyzetre való tekintettel – most is vállalják el. Mondjuk el, hogy erre azért van szükség, hogy egymást támogatva minél kevesebb feszültséggel át tudjuk vészelni a veszélyhelyzetet, és hiszünk abban, hogy ehhez már ők is nagyon ügyesen hozzá tudnak tenni. A tanulás terén mi is tegyünk vállalásokat: „Én tudlak segíteni abban, hogy elmagyarázom, amivel hozzám fordulsz." vagy „Új tananyag esetén színes magyarázattal támogatlak!" Legyinthet az olvasó: hát ezek mindig megvoltak... Jelenleg az a cél, hogy a vállalásainkkal azt is aláhúzzuk: a fejlődésedért alapvetően Te vagy a felelős. Én támogatlak, de a feladatodat természetesen nem tudom és nem akarom átvenni. Nagyon fontos és finom határhúzások ezek, melyben a gyermek érzi a felelősségét, a szülői megbecsülést, és azt, hogy ebben a rendhagyó helyzetben most mindez igazán fontos. Ha jól csináljuk, kihúzza magát és beleáll a helyzetbe. Pont, ami szülőként a legjobb reményünk.

Hogyan szervezzük a napokat úgy, hogy a legjobb legyen mindenki számára?

Együtt és önreflexíven. A munkabeosztásunkhoz alkalmazkodó és a számunkra előnyösnek tartott időpontok közötti választás lehetősége motiváló a gyermek számára. A saját döntés növeli az elköteleződést az adott ügyben, így a tanulásban is. A kisebbek mellett a jelenlétünk kvázi folyamatos, de a nagyobbak mellett is, ha lehetőségünk van a nap elején a komplex, új ismeret elsajátítását célzó anyagrészek esetén színes magyarázatokkal, segítő kérdésekkel, fókuszok beállításával katalizáljuk a tanulási folyamatot. Kérdezzük meg arról is, hogy mit próbál meg egyedül megugrani. Persze segítő kérdésekkel fordulhat hozzánk, és az sem baj, ha nem sikerül maradéktalanul az egyedül tanulás, de a fejlődés lehetőségét rejti.

A nap megszervezése egy fontos kérdés.

Szögezzük le: nem 20, 25, 30, vagy netán ennél is több gyermekem van egy légtérben, rendelkezésemre áll egynél több helyiség, nincs adminisztrációs feladatom, és még családlátogatnom sem kell. Viszont mellette – akár ugyanabban a napszakban – jelen van a főzés és akár a saját munkám elvégzése is. Az első fontos dolog, ami ebből következik: hiába vagyunk éppen mindannyian otthon, a házimunkát ebben a napszakban felejtsük el – teljesen. A második: NE játszunk otthon iskolásat. Sokkal inkább segíti a gyermek fejlődését, és nem mellesleg a kapcsolatunk fejlődését is, ha kísérő, segítő, olykor oktató vagy mentor vagyok (a nyilvánvaló szülői szerepem mellett), mint dirigens vagy számonkérő.

Ami a szabadidőt illeti: a szűkebb környezetemben lévő családok elmondása szerint újra felfedezték az udvarukat, együtt elvégezve a metszést, vetést, de még ping-pongoztak is. Akik társasházban élnek, és lemennek a ház elé, együtt menjenek, nehogy csatlakozzanak a gyerekek az esetleg lent lévő barátaikhoz. A frizbi, tollas, stb. azért remek eszköz, mert a sajátunk, rajtunk kívül más nem érhet hozzá, s gyorsan fertőtleníthetők. Többektől hallom, hogy már elrakott társasjátékok aktualizálódtak, vagy olyan klasszikusok kerültek előtérbe, mint a malom, a sakk és a kártyajátékok. A neten remek kézműves ajánlatok is találhatók.

Ez egy rendkívüli időszak az életünkben. A szakember szemével nézve, milyen lehetőségeket rejthet, milyen pozitív hozadéka lehet majd ennek?

Ha sikerül a mókuskeréken kívül helyezkedni, akkor hamar belátható, hogy sosem jutott ennyi személyes figyelem a gyermekem fejlődésére, mint most. Végezetül még egy gondolat: sok gyerek szeret sütni, főzni, vagy egyéb valós alkotótevékenységbe besegíteni. A dolog rendkívül motiváló, hiszen alkotó folyamat, mely örömet ad, másrészt ezekben mind megélik a figyelmet és ezáltal a velünk való kapcsolódás élményét. Nem mellesleg ezekben is rengeteg tanulási lehetőség rejlik. 

Összefoglalva: egymásra támaszkodva átvészelni egy komoly nehézséget erősíti a kapcsolatot és a kölcsönös megbecsülést. Ezt kívánom mindannyiunknak!

Fehérvári színes

  1. A száműzetés öröksége

    Az Olvasóterem a Központi Könyvtár zárva tartása alatt is látogatható, és hétfőtől nem csak a könyvekért, folyóiratokért, hanem a Brazil Nagykövetség fotókiállításáért is érdemes felkeresni a Bartók Béla téren. A Száműzetés öröksége című tárlat olyan a II. világháború alatt Brazíliába menekült európaiakat mutat be, akik kiemelkedőt alkottak Brazíliában a művészetek vagy a tudomány területén.

    2024.07.17.
  2. Csicsergő a Felsővárosban

    A 0–3 éves korosztálynak szól a Székesfehérvári Közösségi és Kulturális Központ Csicsergő foglalkozása, amely minden hónap harmadik szerdáján hívja a családokat zenés, játékos tornára a Felsővárosi Közösségi Házba. A foglalkozások ára 1200 forint, az alkalmakra előzetesen regisztrálni kell.

    2024.07.17.
  3. Kertlátogatás csütörtökön

    „Nagy örömünkre szolgál, hogy saját magunk által termesztett, egészséges élelmiszer kerülhet az asztalunkra. Gyermekeink láthatják az egész folyamatot, ahogy a magból zöldség, gyümölcs terem.” – vallják a Tündök – Családi kisgazdaság megálmodói, akik július 18-án, csütörtökön kinyitják a kertkaput az érdeklődők előtt.

    2024.07.16.
  4. Sóstó fölött az ég

     A kánikulában is érdemes egy sétát tenni a Sóstó Természetvédelmi Területen, ahol a víz közelsége és a fák is enyhülést adnak a forró nyári napokon. Emellett hirdetnek szervezett túrákat és zajlanak a Vadvasárnapok is.

    2024.07.16.