Székesfehérvári Intermodális Regionális Közösségi Közlekedési Központ Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány
KÖZOP 5.5.0-09-2010-0013
Műszaki változatok ismertetése
-
A megbízás, illetve a projekt háttere, általános keretek
-
A tervezés első fázisának bemutatása a műszaki változatok szűkítésének folyamatával
-
A projekt műszaki változatainak bemutatása
-
A Déli elkerülő úttal kapcsolatos tervezői javaslatok bemutatása
-
A projekt kapcsolódása a MÁV fejlesztéshez, a gyalogos felüljáró és az épület átalakítás terveinek bemutatása
-
A forgalmi helyzet és előrejelzések bemutatása, a közösségi közlekedés körülményeinek bemutatása
-
Környezetvédelmi vizsgálatok és megállapítások bemutatása
-
A költség-haszon elemzés alapvető megállapításainak bemutatása
1. A megbízás, illetve a projekt háttere, általános keretek
-
A Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány kidolgozását a PwC – Közlekedés – Városkutatás – Pro Urbe konzorcium végzi, az Uvaterv Zrt és az Adviron Kft, mint alvállalkozók bevonásával 2012. április 19-én kötött megbízási szerződés alapján
-
A projekt háttere és helyzetelemzése 2012. július 1-én, a megvalósítható műszaki változatok leírása 2012. november 22-én került átadásra a Megrendelő részére
A változatok kidolgozásakor figyelembe vett előzmények
-
A NIF megbízásából VITECO-UVATERV konzorcium tervezésében készülő vasúti pályaudvari rekonstrukciós tervet. A tervben tervezett személyforgalmi peronjainak és gyalogos aluljárójának elhelyezését adottságként kezeltük.
-
A gyalogos aluljárónak a pályaudvar déli részéig történő meghosszabbítása helyett az UVATERV által készített tanulmány alapján, annak kedvezőtlen szolgáltatási színvonala miatt gyalogos felüljáró elhelyezését tartalmazzák a tervek, amely az állomás felvételi épületétől keletre biztosítja az átjárást az állomás fölött.
-
A vasútállomás kerékpáros kapcsolatait a Tandem Kft. által készített városközponti kerékpáros hálózati tanulmány illetve a Mártírok útja engedélyezési tervei szerint alakítottuk ki.
A tervezett projekt jellemzői
-
A központ tervezett helyszíne a jelenlegi székesfehérvári vasútállomáshoz kapcsolódó terület;
-
A csomópont biztosítja a közvetlen átszállási lehetőséget a helyi, helyközi és távolsági buszjáratok, valamint a vasút között, csökkentve az eljutási időket;
-
A városközponthoz közeli Piac téren lévő helyközi buszpályaudvar és busztároló áthelyezésre kerül, a helyén megmaradó kisebb kapacitású buszállomás mellett más funkciók is helyet kapnak;
-
A javasolt megoldások elkerülik a forgalmi és környezeti szempontból kritikus csomópontok további terhelését, ennek érdekében kiegészítő közlekedési beruházásokat is tartalmaznak;
-
A megoldások kiszolgálják a vasútállomás északi oldalán keletkező közlekedési igényeket, emellett a déli területek feltárását is elősegítik.
Intermodális központok
-
Versenyképes közösségi közlekedés: minél kevesebb, minél kényelmesebb átszállás
-
Gyors, kényelmes, biztonságos átszállás + kiszolgáló funkciók(utaskiszolgálás, kereskedelem, szolgáltatások)
-
Városfejlesztési szempontból felértékeli a területet
-
Érintett közlekedési módok:
- Vasút (országos, regionális, elővárosi)
- Autóbusz (országos, regionális, elővárosi / helyi)
- Személygépkocsi (P+R, kliensparkolás, K+R), motorkerékpár, robogó
Kerékpár (B+R) - Taxi, közösségi kerékpár- és autókölcsönzés (bike sharing, car sharing)
-
Helyközi-helyi autóbusz átszállás a város több pontján is megmarad, nem csak egy központ létrehozása lehetséges
A fejlesztés környezete
Kapcsolódó projektek
- Székesfehérvár állomáspálya és biztosítóberendezés átépítése (NIF Zrt), kezdés várhatóan 2013. vége
- Mártírok útja rekonstrukció (SZMJV Önkormányzat), projekt megvalósítás megkezdődött
- Távlati projektek: „V0” Budapestet délről elkerülő vasútvonal, Kormányablak kialakítása; Székesfehérvár-Boba vasútvonal rekonstrukciója; Nyugati elkerülő III. szakasz;
A tervezést korlátozó tényezők
- Felvételi épület 2011-ben országos műemléki védettséget kapott;
- Az Aszal-völgyi árok a fejlesztési terület alatt húzódik;
- A MÁV vágányhálózat megbontása a számos érintett vasútüzemi funkció miatt korlátozottan lehetséges;
- Az állomás déli oldali összeköttetésének lehetőségeit az ott elhelyezkedő ipari területek korlátozzák.
2. A tervezés első fázisának bemutatása a műszaki változatok szűkítésének folyamatával
Változatképző elemek
A fejlesztés azon elemei, amelyek mentén egymástól lényegesen eltérő műszaki változatok képzelhetők el:
- Autóbusz-állomás elhelyezése
- P+R parkoló elhelyezése
- Épülethez való viszonyulás
- Vasút északi és déli oldala közötti átjárás
- Déli tehermentesítő út nyomvonala
Változatképző elemek értékelése
Változatképző elemeken belül a felmerülő alternatívák értékelése:
- Költség jellegű szempontok (beruházási költség)
- Haszon jellegű szempontok (pl. gyaloglási távolságok)
- Megvalósíthatóság jellegű szempontok (kockázatok)
Autóbusz-pályaudvar elhelyezése (7 vizsgált alternatíva)
P+R parkoló elhelyezése (9 vizsgált alternatíva)
Buszpályaudvar
le/felszállóhelyek elhelyezése |
P+R elhelyezése
|
Épület
|
Vasút két oldala |
Szűrés
|
Északi oldal bontás nélkül | Északi oldal felszín (NIF) | Meglévő épülettel gazdálkodás | Új felüljáró az állomásépülettől keletre | nem lehetséges |
Északi oldal lemezes (buszállomás felett) | vizsgálandó | |||
Állomási előtér mélygarázs | vizsgálandó | |||
Állomási előtér felszín + mélygarázs | ||||
vizsgálandó | ||||
Állomási előtér | Északi oldal felszín (NIF) | Meglévő épülettel gazdálkodás | Új felüljáró az állomásépülettől keletre | vizsgálandó |
Északi oldal lemezes (buszállomás felett) | nem lehetséges | |||
Állomási előtér mélygarázs | vizsgálandó | |||
Állomási előtér felszín + mélygarázs | ||||
nem lehetséges |
Közgyűlési döntések
A stratégiai döntést igénylő kérdésekben a Közgyűlés az alábbi döntéseket hozta:
-
Támogatja az állomási előtér nyugati részén autóbusz-állomást elhelyező változat továbbtervezését (a tér középső és keleti részén köztér és zöldfelület elhelyezésével)
-
Vizsgálandó a Vasvári Gimnázium bontásával járó és a bontást elkerülő változat egyaránt (későbbi egyeztetés eredményeként)
-
Egyetért azzal, hogy az autóbusz-állomás a vasút északi oldalára kerüljön, a déli oldalra csak kisebb kiegészítő létesítmények kerüljenek
-
Egyetért azzal, hogy létrejöjjön az Új Váralja sor – Mártírok útja átkötés, illetve a déli tehermentesítő út vegyes funkciójú, kb. 70 km/h-s tervezési sebességű kialakítással kerüljön megvalósításra
3. A projekt műszaki változatainak bemutatása
Az Intermodális Csomóponti változatok azonos elemei
A változatok a vasútállomás északi oldalán elhelyezendő helyközi – távolsági autóbusz végállomás a P+R parkoló elhelyezésében illetve ezek és a Béke tér kialakításában térnek el.
Az intermodális csomóponti változatok állandó elemei:
-
A Széchenyi utca és a Béke tér kapcsolatát biztosító feltáró út
-
Autóbusz végállomási tároló terület a buszpályaudvartól elkülönítve kerül elhelyezésre
-
Kerékpáros létesítmények tervezettek az állomás mindkét oldalára
-
Gyalogos felüljáró a vasútállomás fölött minden változatban
-
A vasútállomás déli oldalának intermodális kapcsolatai (P+R parkoló és buszállások) minden változatban
-
Tehermentesítő út ’0’ ütem kiépítése minden változatban
-
A Béke-téren egészén, vagy annak egy részén zöldfelületi fejlesztések
-
Piac téri buszpályaudvar egy részének más célú hasznosításának lehetősége
I. Változat leírása
Az átszálló kapcsolatok szempontjából legkedvezőbb autóbusz végállomás – elhelyezés a Béke téren. Annak érdekében, hogy a téren megfelelő közösségi tér és zöldfelület legyen kialakítható, a végállomást a tér nyugati oldalán alakítottuk ki. A tervezett 5 peronról a gyalogos átjárás a vasútállomás felvételi épületéig perontető alatt történik.
Az autóbuszok visszafordulásának biztosítására a Béke téri útpálya Deák Ferenc utcai torkolatában is körforgalmú csomópont, ehhez csatlakozik a végállomás kijárata.
A P+R parkoló a vasútállomás kiviteli tervei (UVATERV) szerinti parkoló kétszintű kibővítésével alakul ki, a felvételi épülettől nyugatra.
1.mell-Intermodal_I_valt_130307.pdf
II. Változat leírása
Az autóbusz végállomás elhelyezése a vasútállomási felvételi épülettől nyugatra üzemi szempontból kedvező (érkezés – tárolás – indítás egy helyen). Az utasforgalom szempontjából hátrányos, hogy a peronok nyugati vége a felvételi épülettől 300 m-re kerül.
A P+R parkoló Béke téri felszín alatti létesítése a tér teljes területén állomási előtéri közösségi és zöldterületek kialakítását teszi lehetővé.
2.mell-Intermodal_II_valt_130307.pdf
III. Változat leírása
Az autóbusz végállomás II. változat szerinti kialakítását figyelembe véve, a P+R parkolót a végállomás feletti parkoló-lemezen elhelyezve, megoldható a végállomás lefedése.
Az előzős megoldásnál lényegesen olcsóbb változat, a Béke tér ebben az esetben szabadon szintén alakítható városi térré. Hátránya, hogy a buszpályaudvar és a P+R is „elnyújtott”, a legtávolabbi pontok a felvételi épülettől távol helyezkednek el.
3.mell-Intermodal_III_valt_130307.pdf
IV. Változat leírása
Az autóbusz végállomás és a P+R parkoló a jelenlegi Vasvári Pál Gimnázium helyén kerülne kialakításra. Az alsó szinten a buszpályaudvar felette a P+R parkolók helyezkednek el.
Az épület fő tömbje megmarad, a mellékszárnyak bontását követően új épületrészek kerülnek kialakításra. Az így kialakult két szintes épületben közlekedési szolgáltatási iroda, jegypénztár, kereskedelmi és egyéb funkciók kerülhetnek kialakításra.
A Béke tér ebben az esetben is szabadon alakítható városi térként funkcionálhat.
4.mell-Intermodal_IV_valt_130307.pdf
IV. Változat látványtervek
4. A Déli elkerülő úttal kapcsolatos tervezői javaslatok bemutatása
Előzmények
-
Székesfehérvár Településszerkezeti terve tartalmazza a vasútállomás déli oldalán húzódó tehermentesítő út nyomvonalát települési főút kategóriával. A TSZT-ben a Balatoni út és a 8. sz. főút között az útvonal az Aszal – völgyi árok mentén húzódik.
-
A tehermentesítő út keleti vége a vasútállomásról kihaladó vágányok fölött áthaladva a Mártírok útjához csatlakozik. Dél felől a tehermentesítő úthoz csatlakozik a tervezett Technopolis feltáró útja, a Technopolis területétől keleti irányban a Köves utca irányában szerepel a vasútvonalakat külön szintben keresztező városi út.
-
A tehermentesítő út Balatoni út és Mártírok útja közötti szakaszára tanulmánytervet készített a Közlekedésfejlesztés Kft. (2002).
-
A tehermentesítő út Balatoni út és 8. sz. főút közötti szakaszát tartalmazza a Fejér Európa Kft. környező területekre vonatkozó, készülő szabályozási terve.
-
Az út Balatoni úti csomópontjára az UVATERV készített tervet a Székesfehérvár – Boba vasútvonal engedélyezési terve keretében.
A „0” változat és kapcsolódása az intermodális csomóponthoz
A projekt során kialakításra kerül a déli területet feltáró „0” változat, amely a meglévő Új Váralja sor útvonalát használja a Mártírok útja felé külön szintű közúti átkötéssel.
8.mell-Teherment_0_utem+intermodal_I_valt_130307.pdf
A végleges változat kialakítása és csomópontjai
8. sz. főút csomópont - A Szennyvíztisztító bekötő útja - Balatoni úti csomópont - Széchenyi utcai csomópont - Intermodális csomópont Déli oldal – Technopolis - Takarodó úti csomópont - 62. sz. főúti csomópont
7.sz.mell intermodal_07_hszr_deli_oldali_csp.pdf
5. A projekt kapcsolódása a MÁV fejlesztéshez, a gyalogos felüljáró és az épület átalakítás terveinek bemutatása
A jelenlegi MÁV utasfelvételi épület átalakítása (I-III változat)
-
Az épület az intermodális csomópont utasforgalmi épülete lesz
- A buszpályaudvar perontetői az épülethez közvetlen csatlakozással rendelkeznek
- Az Alba Volán üzemi funkciói tervezetten az épület nyugati szárnyában kerülnek elhelyezésre
- Az állomásépület keleti szárnyában kereskedelmi funkciók kialakítása tervezett
-
Az átalakításokkal kapcsolatban az egyeztetések a MÁV Zrt-vel és a KÖH-el
-
Az átalakítások üzemi funkciót nem érintenek
- 5.mell. Intermodális csp_SZFVÁR-FELVÉTELI ÉPÜLET_1108.pdf
A MÁV vágányok feletti gyalogos felüljáró kialakítása, kettős funkcióval
-
Közforgalmú összeköttetés létesítése a vasúti vágányhálózat fölött a város északi és déli oldala között; valamint az egyes vágányok felé
-
Üzemi kapcsolat biztosítása az állomás északi oldala és a MÁV Gépészet telephelye között
-
A felüljáró az épület keleti szárnyánál létesül, kerékpáros közlekedésre is alkalmas szélességgel,a jelenlegi elképzelések szerint függesztett acélszerkezetes megoldással
6. A forgalmi helyzet és előrejelzések bemutatása, a közösségi közlekedés körülményeinek bemutatása
A forgalomfelvételek és ezek főbb megállapításai
Egyéni közlekedés
- közúti kordonpontos kikérdezések
- csomóponti forgalomszámlálás
Közösségi közlekedés
- megállóhelyi helyközi utasszámlálás, autóbuszon utazós helyi utasszámlálás
- megállóhelyi kikérdezések a helyközi és távolsági utazásokra
Háztartásfelvétel
- háztartási adatok, közlekedési szokásjellemzők felvétele
Adattisztítás után több, mint 4.000 hasznos kikérdezés
A forgalomfelvételek és ezek főbb megállapításai
7. Környezetvédelmi vizsgálatok és megállapítások bemutatása
Zajterhelés, 2018 vele állapot
-
A megközelítési útvonalak többségén VELE állapotban alacsonyabb a zajterhelés (déli tehermentesítő út hatása);
-
A Horvát I. utcán (Prohászka O. és Deák F. között), valamint a Széchenyi utcán (Új Váralja sor és Csíkvári utcai körforgalom között) VELE állapotban magasabb a zajterhelés;
-
Az új létesítmények (gyűjtőút, buszállomás, P+R) valamennyi változat esetében – eltérő mértékű – járulékos zajterhelést eredményeznek a Vasvári Pál Gimnázium déli és keleti homlokzatánál, ami zajárnyékoló falat tesz szükségessé;
Levegőszennyezés, 2018 vele állapot
-
A forgalom-növekedés és a fajlagos emisszió-csökkenés együttes hatásaként a megközelítési útvonalak mentén várhatóan nem következik be kritikus változás a légszennyezettségi állapotban (a legjelentősebb légszennyezettség-növekedés a Széchenyi utca Új Váralja sor és Csíkvári utcai körforgalom közötti szakasza mentén várható)
-
A Vasvári Pál Gimnázium déli és keleti homlokzatánál:kritikus meteorológiai állapotban (forrás felőli szél, mértékadó óraforgalom, inverzió, szélsebesség: 0,5 m/s, Pasquill-féle stabilitásindikátor: F, vagyis 0,44) az NOx esetében jelentős hatás, de határértékeket megközelítő légszennyezettségi állapot kialakulása nem valószínűsíthető
8. A költség-haszon elemzés alapvető megállapításainak bemutatása
A pénzügyi elemzés megállapításai
-
A projekt változatok beruházási költségei jelentősen eltérnek, függően attól, hogy a buszállomás, vagy a P+R tekintetében mély-, vagy magasépítés megvalósul-e, illetve sor kerül-e a gimnázium épületének bontására, az előzetesen becsült beruházási értékek az alábbiak:
-
A legalacsonyabb beruházási költségű az I. változat (kb. 5,6 Mrd Ft) a legmagasabb a II. (mélygarázsos) változat (9,2 Mrd Ft); a VI. változat egy új sportgimnáziummal, uszodával sportcsarnokkal, 32 tanteremmel, 6000 m2-es kollégiummal és a régi gimnázium épület átalakításával 12,5 Mrd Ft.
-
A projekt alacsony saját bevétellel rendelkezik (a kiadható üzlethelyiségek alacsony alapterülete miatt), emiatt pénzügyileg várhatóan a jelentős mély-, vagy magasépítést nem tartalmazó változatok tarthatók fenn
A közgazdasági elemzés megállapításai
-
A projekt közgazdasági hasznai elsősorban az utazási idő megtakarításokból nyerhetők, az azonos elrendezés miatt nagyjából hasonlók;
- Az első körös elemzés alapján a nagyobb beruházási költségű változatok megtérülése kérdéses, míg a műszakilag egyszerűbb változatok (I., III.) stabil, 2 mrd és 4 mrd Ft közötti pozitív ENPV értéket érhetnek el.