-
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva
Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva, az uniós roamingdíj hatósági árcsökkenésének hatására. Az EU-ban működő mobilszolgáltatók mától maximum nettó 0,35 eurót számlázhatnak hívásindítás, és 0,11 eurót a hívásfogadás után az uniós tagországokban, és ugyanennyibe, vagyis 0,11 euróba kerül az SMS-küldés is.
2011.07.01. -
Szerdától eltűnik a 75 wattos hagyományos izzó
Szerdától nem rendelhetnek már 75 wattos hagyományos - vagyis nem energiatakarékos - izzókat sem az üzletek az Európai Unióban, a tagországok egy korábbi közös döntésének megfelelően. Az EU tavaly kezdte meg a hagyományos égők kereskedelmének felszámolását környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Először a 100 wattos izzókat vonták ki, majd idén szeptember 1-jétől a 75 wattosokon a sor.
2010.08.30. -
Egy új felmérés szerint az európaiak nehezen jönnek ki fizetésükből
Minden hatodik európai állandó nehézségekkel küzd a háztartási számlák kifizetésekor, és az uniós polgárok háromnegyede úgy gondolja, hogy országukban az előző évben nőtt a szegénység. Ezek a legújabb, a válság társadalmi hatásairól végzett Eurobarométer felmérés legfontosabb eredményei, amelyet kedden hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság.
2010.06.22. -
Az uniós polgárok kevesebb, mint fele sportol rendszeresen
Az uniós polgárok 40%-a legalább hetente egyszer sportol és 65%-uk végez valamiféle testmozgást. Mindazonáltal 25%-uk csaknem teljesen inaktív – derül ki egy, az Európai Bizottság által közzétett, a sportról és a fizikai aktivitásról végzett különleges Eurobarométer-felmérésből. A németek 61%-a, az osztrákoknak pedig 57%-a tagja valamilyen sportklubnak vagy fizikai aktivitást is magában foglaló egyéb klubnak. Ez az arány Magyarországon 8%.
2010.04.09.
Úton az egységes EU-jogosítvány
Elfogadta a jogosítványok harmonizációjáról szóló uniós irányelv tervezetét a tagországok közlekedési minisztereinek tanácsa. A javaslatot egyelőre az igazolványok érvényességét és a kiadás szabályait egyezteti, hosszú távon pedig egységes jogosítvány bevezetéséről dönt. Nem született azonban megegyezés az európai uniós tagországok közlekedési minisztereinek ülésén a teherautók autópálya-használatát illetékkel sújtó eurómatrica használatának szabályozására vonatkozó irányelvtervezetről, megállapodtak viszont a vezetői engedélyek uniós érvényességére vonatkozó tervezetről, az úgynevezett közös jogosítványról.
Elfogadta a jogosítványok harmonizációjáról szóló uniós irányelv tervezetét a tagországok közlekedési minisztereinek tanácsa. A javaslatot egyelőre az igazolványok érvényességét és a kiadás szabályait egyezteti, hosszú távon pedig egységes jogosítvány bevezetéséről dönt. Nem született azonban megegyezés az európai uniós tagországok közlekedési minisztereinek ülésén a teherautók autópálya-használatát illetékkel sújtó eurómatrica használatának szabályozására vonatkozó irányelvtervezetről, megállapodtak viszont a vezetői engedélyek uniós érvényességére vonatkozó tervezetről, az úgynevezett közös jogosítványról.
A tanácskozáson a közlekedés szinte minden szektorából több téma is napirenden volt. Az eurómatrica kapcsán már létezik egy direktíva, amely a 12 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozóan határoz meg autópálya-, illetve úthasználati díjat, de a most tárgyalt javaslat az irányelv hatályát a 3-12 tonnás kategóriára is ki kívánja terjeszteni.
A vitás kérdések közé tartozott, hogy hogyan lehet kiszámolni a díj mértékét, amelyet ma országonként teljesen eltérő gyakorlat alapján szabnak ki. Külön felvetés volt, hogy lehet-e környezetvédelmi vagy egyéb sajátosságok nyomán külön illetéket felszámítani bizonyos országokban. Itt a központi fekvésű és a periferikus országok között nézetkülönbség alakult ki, amelyet nem is sikerült feloldani. Ugyancsak megoldatlan maradt az a kérdés, hogy a beszedett díjat milyen módon használják fel, bár a legtöbb ország amellett volt, hogy ezt kizárólag a közlekedés területén hasznosítsák. Megosztottak maradtak a delegációk a számítás technikáját illetően is.
A közös jogosítványról elfogadott irányelvtervezetben az EU harmonizálni igyekszik a jogosítványok kiadásának - Európában ma még nagyon eltérő - szabályait és érvényességük időtartamát. A tervezet így benyújtható az Európai Parlament elé, de a képviselőtestület még módosíthat a javaslaton, amely hosszú távon egységes jogosítványt irányoz elő.
Újra a miniszteri tanács elé került a nyitott égbolt elnevezésű légügyi tárgyalássorozat is, amelynek keretében a EU egyebek között az Egyesült Államokkal egyeztet. Az EU-tagországok jelentős része - Magyarország is - kétoldalú egyezményt kötött Washingtonnal; Brüsszel szerint ezt uniós szinten kellene szabályozni, ám az Európai Bizottság még nem tudott olyan megállapodást kialkudni az amerikaiakkal, amely valamennyi tagország számára elfogadható. A miniszterek a tárgyalások folytatására biztatták a végrehajtó testületet, Magyarország is támogatja az uniós megállapodás elérését.