Valódi európai közéletet akar teremteni a D-terv

 Nem kisebb ambíciója van a Margot Wallström bizottsági alelnök által a múlt héten beharangozott „D-tervnek”, mint az európai vállalkozás megmentése, valódi európai közélet létrehozásával, mindenre kiterjedő vitával és ezen keresztül új legitimáció megteremtésével az Európai Unió és döntései számára.  „A hatékonyabb vezetéshez nagyobb legitimációra van szükség, a legitimáció pedig vitát és az emberek részvételét feltételezi” – mondta az állásfoglalás szerzője, Margot Wallström kommunikációért felelős biztos a BruxInfo kérdésére...

2005.10.24. 10:20 |

 Nem kisebb ambíciója van a Margot Wallström bizottsági alelnök által a múlt héten beharangozott „D-tervnek”, mint az európai vállalkozás megmentése, valódi európai közélet létrehozásával, mindenre kiterjedő vitával és ezen keresztül új legitimáció megteremtésével az Európai Unió és döntései számára.

 A democracy, dialogue és debate (demokrácia, párbeszéd és vita) angol szavak kezdőbetűi alapján D-tervnek nevezett program célja, mint az Európai Bizottság állásfoglalása írja, nem az alkotmány megmentése – arról gyakorlatilag lemondott a Bizottság, mint azt számos biztos és maga Barroso elnök is többször elmondta az elmúlt időszakban –, hanem az, hogy „vitát stimuláljon az Európai Unió demokratikus intézményei és a polgárok közt”. Ennek a vitának az a célja, hogy „életet leheljen az európai demokráciába és segítse egy európai közélet kialakulását, amelyben a polgárok megfelelő ismeretekkel és eszközökkel rendelkeznek ahhoz, hogy aktívan részt vegyenek a döntéshozatali folyamatokban, és magukénak érezzék az európai vállalkozást […] A jelenlegi válságot csak akkor élhetjük túl, ha egy olyan új konszenzust sikerül kialakítanunk az európai vállalkozásról, amely az emberek elvárásaiban gyökeredzik”.

 A D-terv beindításának fő oka egyrészt a két alkotmányellenes népszavazás, amely brüsszeli elemzések szerint jelentős részben a tájékozatlanságnak, a probléma félreértésének és az európai vezetők totális kommunikációs csődjének volt betudható, másrészt pedig az európai intézményekbe vetett bizalom lassú csökkenése. A dokumentum idézi az Eurobarometer felmérését, amely szerint a megkérdezettek csak 47 százaléka van pozitív véleménnyel az Európai Unióról (noha saját országa tagságát még mindig 54 százalék támogatja átlagosan); 2004 ősze és 2005 tavasza közt az EU-ba vetett bizalom 50 százalékról 44 százalékra esett; továbbá 53 százalék nem hiszi, hogy az ő szava számít az EU-ban. A demokratikus elemek megerősítéséért kiált a Bizottság szerint az is, hogy mindezekkel látszólagos ellentétben a megkérdezettek 49 százaléka (14 százalék ellenében) azt szeretné, ha a következő 5 évben nőne az EU szerepe.

 „A hatékonyabb vezetéshez nagyobb legitimációra van szükség, a legitimáció pedig vitát és az emberek részvételét feltételezi” – mondta az állásfoglalás szerzője, Margot Wallström kommunikációért felelős biztos a BruxInfo kérdésére. Wallström tézise át- meg átszövi az állásfoglalást is: nem csak hogy jobb és alaposabb tájékoztatásra van szükség az EU-intézmények imázsának javítása érdekében (a félretájékoztatások, félinformációk és az EU-t bűnbakként használó nemzeti politikusok áradatában), de aktivitásra kell ösztönözni az embereket, különben az Unió döntései illegitimnek tűnhetnek. „Az elitek vezette integráció korszaka lezárult” – jelentette ki sajtótájékoztatóján Wallström.

 Ennek megfelelően a Bizottság úgy véli, hogy a vitát nem lehet a hagyományos célcsoportokra korlátozni, abban részt kell vennie a civil szervezeteknek, a szociális partnereknek, a nemzeti parlamenteknek és a nemzeti politikai pártoknak is, valamint a tömegmédiának. És persze az Európai Bizottságnak is: míg „a demokratikus megújulás [elsősorban] azt jelenti, hogy az EU polgárai hallathatják a hangjukat”, „a Bizottság célja, hogy […] megmutassa, mire és miért jó az Európai Unió”.

 Brüsszel ugyanakkor úgy érzi, hogy magát a vitát jórészt a tagállamoknak kell megszervezniük, a gyakorlatban egy ilyen projektet képtelenség centralizálni, de a Bizottság pénzzel és ötletekkel segít a szervezésben. A vita konkrét megszervezését a Bizottság hasonlóképpen a tagállamokra bízná, de a dokumentumból mindazonáltal kiderül, hogy fontos szerepet szánna a nemzeti parlamenteknek; nem csak mint vitafórumoknak, de az EU-s döntések nagyját meghozó kormányok alaposabb ellenőreiként is. Ám a Bizottság azt szeretné, ha a vita konkrét kérdésekre fókuszálna: például, hogy mi a probléma az Európai Unióval, mit kellene csinálnia az Európai Uniónak, az európai gazdaság és az európai szociális modell, milyen reformokra volna szükség a versenyképesség növelése és egyúttal a magas életminőség megőrzése érdekében, Európa határai és szerepe a világban stb.

 A visszacsatolást úgy kell megszervezni, írja az állásfoglalás, hogy annak észrevehető nyoma legyen az EU döntésein. Ezért a Bizottság elvárja, hogy minden tagállam prezentálja saját nemzeti vitájának szintézisét 2006 áprilisáig, ezt követően pedig a Bizottság május 9-án, az éves Európa-napon Európai Konferenciát szervez a tagállamok és a civil szervezetek, az Európai Parlament és a nemzeti parlamentek képviselőivel. Ugyanabban a hónapban a Bizottság is előáll a maga következtetéseivel, melynek alapján az osztrák elnökség a 2006. júniusi EU-csúcsra összegzést készíthet az egész folyamat addigi eredményeiről.

 A Bizottság maga a következőkre készül: a biztosok és különösen az elnök és az alelnökök gyakrabban fognak a tagállamokba látogatni, utóbbiak az adott országból származó biztos kíséretében; a biztosok és a nemzeti parlamentek közti kapcsolatokat intenzívebbé kell tenni; növelni kell a Bizottság tagállami képviseleteinek szerepét és nyitottabbá kell őket tenni; meg kell erősíteni az Európa Direkt információs hálózatot; fórumokat kell szervezni; ismert embereket, hírességeket, sportolókat stb. kell bevonni egyes kérdések ismertetésére, népszerűsítésére. Az emberek részvételének élénkítésére intenzívebbé kell tenni az európai bizottsági előkészítő munkában a konzultációt (például a Zöld Könyvek, Fehér Könyvek és internetes konzultációk szerepének növelésével, utóbbi esetben ideértve a brüsszeli politikák aktív propagálását és elmagyarázását különböző internetes fórumokon) és növelni kell az európai intézmények nyitottságát (például véget kell vetni annak a gyakorlatnak, hogy a Miniszterek Tanácsa zártan ülésezik).

EU

  1. Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva

     Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva, az uniós roamingdíj hatósági árcsökkenésének hatására. Az EU-ban működő mobilszolgáltatók mától maximum nettó 0,35 eurót számlázhatnak hívásindítás, és 0,11 eurót a hívásfogadás után az uniós tagországokban, és ugyanennyibe, vagyis 0,11 euróba kerül az SMS-küldés is.

    2011.07.01.
  2. Szerdától eltűnik a 75 wattos hagyományos izzó

     Szerdától nem rendelhetnek már 75 wattos hagyományos - vagyis nem energiatakarékos - izzókat sem az üzletek az Európai Unióban, a tagországok egy korábbi közös döntésének megfelelően. Az EU tavaly kezdte meg a hagyományos égők kereskedelmének felszámolását környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Először a 100 wattos izzókat vonták ki, majd idén szeptember 1-jétől a 75 wattosokon a sor.

    2010.08.30.
  3. Egy új felmérés szerint az európaiak nehezen jönnek ki fizetésükből

     Minden hatodik európai állandó nehézségekkel küzd a háztartási számlák kifizetésekor, és az uniós polgárok háromnegyede úgy gondolja, hogy országukban az előző évben nőtt a szegénység. Ezek a legújabb, a válság társadalmi hatásairól végzett Eurobarométer felmérés legfontosabb eredményei, amelyet kedden hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság. 

    2010.06.22.
  4. Az uniós polgárok kevesebb, mint fele sportol rendszeresen

     Az uniós polgárok 40%-a legalább hetente egyszer sportol és 65%-uk végez valamiféle testmozgást. Mindazonáltal 25%-uk csaknem teljesen inaktív – derül ki egy, az Európai Bizottság által közzétett, a sportról és a fizikai aktivitásról végzett különleges Eurobarométer-felmérésből. A németek 61%-a, az osztrákoknak pedig 57%-a tagja valamilyen sportklubnak vagy fizikai aktivitást is magában foglaló egyéb klubnak. Ez az arány Magyarországon 8%.

    2010.04.09.