-
Ütemes menetrend
Új menetrend szerint közlekednek az autóbuszjáratok Székesfehérvár és Tatabánya között. Az autóbuszok ezentúl több, az útvonalon található fontosabb megállóhelyen megállnak, a két város közötti utat pedig jellemzően 1 óra 20 perc alatt teszik meg.
2024.12.14. -
Hétvégi vásárlás adományozással
Vasárnapig tart az év legnagyobb élelmiszergyűjtő akciója a Magyar Élelmiszerbank Egyesület szervezésében. Az ország 154 településén 365 áruházban összesen 6500 önkéntes gyűjti majd az adományokat. Székesfehérváron nyolc helyszínen, a kasszák melletti gyűjtőpontokon az Élelmiszerbank zöld mellényt viselő önkéntesei köszönettel fogadják a hűtést nem igénylő, tartós élelmiszereket, édességeket.
2024.11.16. -
Nemzeti konzultáció a magyar érdekek mentén – részvételre kérik a lakosságot
A válságok korában élünk, egymás után vagy egymással egyidőben jelennek meg súlyos konfliktusok a világban. Ilyen helyzetben fontos a gazdasági semlegesség, valamint az, hogy egyetértési pontokat alakítsunk ki és közösen döntsünk a céljainkról – hívták fel a figyelmet Vargha Tamás és Törő Gábor országgyűlési képviselők közös székesfehérvári sajtótájékoztatójukon. A honatyák a nemzeti konzultáción való részvételre kérték a lakosságot.
2024.11.15. -
A Magyar Jelnyelv Napja
A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról szóló 2009. évi CXXV. törvényt november 9-én fogadták el. E törvény megszületésének jelentőségét elismerve, e nap emlékére november 9. a magyar jelnyelv napja 2017 óta, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének kezdeményezése nyomán.
2024.11.09.
Változások az idei tanévtől - értékelés, támogatások
A 2004/2005-ös tanév számos újdonságot hoz a diákok számára, ezért is nevezte Magyar Bálint oktatási miniszter a Magyar Távirati Irodának nyilatkozva ezt az esztendőt sorsfordítónak a magyar közoktatás szempontjából.
A 2004/2005-ös tanév számos újdonságot hoz a diákok számára, ezért is nevezte Magyar Bálint oktatási miniszter a Magyar Távirati Irodának nyilatkozva ezt az esztendőt sorsfordítónak a magyar közoktatás szempontjából.
Újdonságok az első osztályosoknak
Az idei elsősök már az új Nemzeti Alaptanterv szerint tanulnak, amelynek bevezetése a lexikális ismeretek és a készségfejlesztő oktatás új egyensúlyát teremti meg. A kiszámíthatóság és a fokozatosság jegyében a NAT bevezetése az első évfolyamon kezdődik, és felmenő rendszerben folytatódik, vagyis 12 éven át tartó, folyamatos fejlesztési feladatot jelent. Az oktatás tartalmi reformjának legfontosabb célja, hogy a gyerekek biztos alapokat szerezzenek az egész életen át tartó tanuláshoz: megtanuljanak rendesen írni, olvasni, számolni.
A szöveges értékelés kötelező alkalmazása mellett szól, hogy nem elegendő több időt fordítani az alapkészségek megszerzésére, hanem az értékelési technikáknak is összhangban kell lenniük a 6-7 éves gyerekek nagyon különböző fejlődési ritmusával. Az árnyalt értékelésre, a gyermek és a szülő pontos tájékoztatására a hagyományos osztályzásnál sokkal alkalmasabb a szöveges értékelés, mert a gyermek személyisége felől közelíti meg a tanulást és a tudást. Ezért az általános iskola első három évfolyamán, valamint a negyedik osztály első félév zárásakor csak szöveges értékelést adnak majd a pedagógusok Ez az előírás egyelőre csak a most iskolakezdő elsősöket érinti, s négy év alatt válik teljessé a bevezetése, azaz a NAT-hoz hasonlóan ezt is felmenő rendszerben vezeti be az oktatási kormányzat.
Ugyanez a helyzet a buktatással is: az újonnan érkező alsósokkal csak szülői beleegyezéssel lehet megismételtetni az évfolyamot. Ennek oka az iskolai alapozó szakasz meghosszabbítása az alapkészségek elsajátítása érdekében. Az oktatási kormányzat filozófiája szerint ugyanis az iskolai fejlesztés eredményeit csak a negyedik évfolyam végén lehet reálisan felmérni. A buktatás nehezítése azt a célt szolgálja, hogy a gyermekek különböző ütemben fejlődő képességeit az első néhány évben egyaránt fejleszteni tudják a pedagógusok. (Személyre szabott felzárkóztató oktatással, korrepetálással.)
„Új világ” kezdődik a középiskolásoknak
A most szeptemberben induló tanévben életbe lép a kétszintű érettségi és ezáltal megszűnik a felsőoktatási felvételi. A kétszintű érettségi megszünteti a középiskolákra nehezedő nyomást, amelyet a felsőoktatás diktálta követelményrendszer okozott. A régóta meghirdetett változás visszaadja az érettségi vizsga rangját, és megkíméli a diákokat a korábbi kettős vizsga terheitől. A pedagógusok felkészítését szolgálja az a középiskolai tanáronkénti 10 000 Ft, amit továbbképzésekre biztosít a költségvetés.
Szeptembertől a Világ - Nyelv Program keretében 11 834 diák részvételével, 407 középiskola indít nyelvi, informatikai előkészítő évfolyamot, ahol az órakeret 40 százalékában (minimum heti 11 órában) idegen nyelvet tanulnak a diákok. A nyelvi előkészítő évfolyamra járó tanulók után az intézmények emelt szintű támogatást kapnak (76 500 forint/tanuló/év). A programot különösen indokolttá teszi, hogy az Európai Unióban Magyarországon a legalacsonyabb az idegen nyelvet tudók aránya.
Az előkészítős osztályok többségében két csoportot is indítanak, így a programban részt vevő 232 gimnáziumban, 170 szakközépiskolában, valamint 5 gimnázium és szakközépiskolában összesen 749 nyelvi és informatikai csoport indulhat. A csoportokban a tanulók 67 százaléka angolt, csaknem 32 százalékuk németet, és mindössze 1 százalékuk egyéb idegen nyelvet tanul majd egy éven át.
Támogatott tankönyvek az iskolatáskában
Két év alatt több mint a duplájára emelkedett az ingyenes tankönyvellátás állami támogatása. Míg 2002-ben 3,5 milliárd forinttal támogatta az állam a tankönyvvásárlást (és nem volt kötelezően ingyenes ellátás) addig 2004-ben mintegy 700 000 rászoruló tanuló közel 8,0 milliárd forintösszegű állami támogatással ingyenesen jut tankönyveihez.
Ingyenes tankönyvellátásra jogosultak a tartósan beteg vagy sajátos nevelési igényű, a három vagy többgyermekes családban élő, továbbá az egyedülálló szülő által nevelt tanulók, és a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülő 1-8. osztályos diákok.
A jogosultság igazolásához az iskolában elegendő bemutatni a családi pótlék összegét tartalmazó bérjegyzéket, számlakivonatot vagy postai utalványt. Az ingyenesség biztosítása többféleképpen történhet: A tankönyvvásárláshoz nyújtott támogatással, iskolai könyvtárból történő kölcsönzéssel vagy a tankönyvek napköziben, tanulószobában történő elhelyezésével.
A tankönyvvásárlási támogatás általános összege diákonként a tavalyi évhez hasonlóan 2400 forint. Ehhez évfolyamtól és képzési típustól függő mértékű kiegészítés járul rászorultsági alapon az ingyenes tankönyvellátásban részesülőknek.
A kiegészítés összege az 1-4 évfolyamon 3600 forint, az 5-8 évfolyamon 7200 forint, a középiskolai osztályokban, a nemzetiségi és speciális képzési igényű oktatásban 9600 forint.
Az iskola részére tankönyvtámogatás céljára járó összegnek legalább 25 százalékát tartós tankönyvek, illetve az iskolában alkalmazott és ajánlott kötelező olvasmányok vásárlására kell fordítani.
Az 1-4. évfolyamon 4000-7000 forintot kell a tankönyvekért fizetni, az 5-8 osztályokban már nagyobb a szórás, a diákok többsége várhatóan 6 ezer-15 ezer forintot fizet majd a tankönyvekért.
Ettől jelentősen a 9-12. évfolyamra járók költségei akkor térnek el, ha a pedagógusok a széles kínálat csábításának engedve és a lehető legtöbb ismeret megszerzésének biztosítására egy-egy tantárgyból jelentős számú kiegészítő kiadványt is megrendelnek.
Ugyanakkor ennek kapcsán az oktatási törvény számos szigorítást tartalmaz, így nem jelenthet a szülőnek többlet kiadást az évközi tankönyvváltás, s csak olyan könyv rendelhető, amely minden tanulónak biztosítható - közölte a minisztérium.
További segítségek a szülőknek
Ebben az évben ismét a minden gyermekhez eljutó családi pótlék összegének kétszeresével segíti a Kormány a tanévkezdést. Ez minden gyermek után jár, nemcsak az iskolaköteles, és nemcsak a tanköteles gyermekek után.
A családban nevelkedő gyermekek után idén egy gyerek esetén 4 900 Ft a családi pótlék összege, ami augusztus 15-éig duplán érkezik meg. Két – családban nevelkedő gyermeknél gyermekenként 5 900, háromnál vagy többnél gyermekenként 7 500 forint az alap családi pótlék, a tartósan beteg, illetve sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését pedig 13 300 forinttal támogatja az állam. Ezek az összegek némileg magasabbak, ha egyedülálló neveli a gyermekeket: egy gyermek esetén 5 700, kettőnél gyermekenként 6 900, három vagy több gyermeknél 8 000, tartósan beteg, illetve sajátos nevelési igényű gyermek esetén 15 000 forint a családi pótlék összege. A közoktatási intézményben tanuló gyermekek esetében eddig a családi pótlék annak a tanévnek a végéig járt, amelyben a diák betöltötte a 22. életévét. Ez most szeptembertől 23 évre módosul.
Szintén a családokat segíti az az intézkedés, amely szerint 50 százalékkal nő gyermekenként az iskolakezdéshez adómentesen nyújtható munkáltatói támogatás mértéke: a 2003-as 10 000 forintról idén 15 000-ra nő az adómentes összeghatár. Ezt az apa és az anya is igénybe veheti.
2003 szeptembere óta mintegy 100 ezer rászoruló óvodás ingyenes étkeztetésben részesül, ami a 2004/2005-ös tanévben is így lesz. Az étkeztetési támogatás a rászorulók körében családonként 2 500 - 5 000 forint/hó megtakarítást jelent. A támogatásra jogosult minden tartósan beteg vagy sajátos nevelési helyzetű, három vagy több gyermekes családban élő, illetve rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülő gyermek.
Iskolai időpontok – a tanév rendje
Az iskola utolsó, befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap:
Középiskolákban és a szakiskolákban: 2005. május 6.
Szakiskolákban, szakközépiskolákban másfél éves képzésben tanulóknak: 2005. január 18.
A szorgalmi idő első féléve 2005. január 21-ig tart.
Õszi szünet időpontja: 2004. november 2-5. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2004. október 29. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2004. november 8. (hétfő)
Téli szünet időpontja: 2004. december 20-31. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2004. december 18. (szombat), a szünet utáni első tanítási nap 2005. január 3. (hétfő)
Tavaszi szünet időpontja: 2005. március 24-29. A szünet előtti utolsó tanítási nap 2005. március 23. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2005. március 30. (szerda)