Világbank: Magyarország a sereghajtó a régióban

A nullától 2 százalékig terjedő sávba várja 6 kelet-európai EU-tagállam – Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Románia, Bulgária és Szlovénia – 2009. évi GDP-jének alakulását a Világbank. A szinten tartást vagy szerény expanziót felmutató államokkal szemben az intézmény a térségünk sereghajtójának minősíti Magyarországot, ahol 3 százalékos visszaesést valószínűsít.

2009.02.23. 07:58 |
A nullától 2 százalékig terjedő sávba várja 6 kelet-európai EU-tagállam – Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Románia, Bulgária és Szlovénia – 2009. évi GDP-jének alakulását a Világbank. A szinten tartást vagy szerény expanziót felmutató államokkal szemben az intézmény a térségünk sereghajtójának minősíti Magyarországot, ahol 3 százalékos visszaesést valószínűsít.

A Reuters által ismertetett prognózisban külön csoportként szerepelnek a balti államok, ahol 5-7 százalék körüli visszaesés várható. A hírügynökség mindazonáltal rámutat, hogy néhány intézmény és az érintett államok egy része ennél pesszimistább növekedési variánst vár.

A Világbank a most közzétett jelentésében rámutat, hogy a térség országait egyszerre nyomasztja a kivitel visszaesése, a külföldi befektetések hanyatlása, és a hitelforrások elapadása. A volt keleti-blokk államaiban használatos valutákat önmagukban is megrendítette, hogy a befektetők kivonták a térségből a pénzüket. A legnagyobb devalválódás a valutájukat viszonylag szabadon lebegtető országokban következett be, ahol drámai módon növekedtek azok kiadásai, akik külföldi valutában vettek fel hiteleket.

Ezen a ponton egy ördögi kör alakul ki, mert a növekedés lassulása – vagy a helyenkénti, kifejezett recesszió – miatt a jegybanki kamatokat kellene csökkenteni, amitől viszont tovább gyengülne a valuta. A monetáris politika hatástalansága és korlátozott alkalmazhatósága miatt a kelet-európai térségben valóságos bénultság állt elő, amit súlyosbít, hogy a gazdagabb nyugati szomszédaik mintájára nem tudnak fiskális ösztönző programokat végrehajtani, mert ehhez a többségük nem rendelkezik semmilyen tartalékkal. A térségben valamennyire is néven nevezhető növekedésre Lengyelországnak van némi kilátása, ahol a kormány – a korábban remélt 3,7 százalék helyett – még mindig érvényben tart egy 1,7 százalékos prognózist.

A lehangoló perspektívák közepette nyitottságra szólította fel az EU nyugati tagállamait a Világbanknak az európai térségért felelős közgazdásza. Indermit Gill sürgette az EU-15 csoporthoz tartozó országokat, hogy a válság idejére ne zárkózzanak be a gazdaságukkal, és a keleti-szomszédaikat a piacaik nyitottságával segítsék a nehéz idők átvészelésében. Ha ezt nem teszik, akkor azt kockáztatják, hogy az új tagállamokban két évtized keserves küzdelmeivel elért eredmények foszlanak szét, mégpedig rövid időn belül.

Gazdaság

  1. Pékségeket ellenőrizte

    Huszonnégy pékséget ellenőriztek az online pénztárgépekből érkező forgalmi adatok nyomán, és tizenhárom üzletben állapítottak meg súlyos mulasztást a nyugtaadásnál a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Fejér vármegyei ellenőrei.

    2024.08.09.
  2. Fehérvári konténerek Párizsban

    A 2024-es nyári olimpia nemcsak a sport iránti szenvedély ünnepe, hanem a fenntarthatóság és a környezettudatosság fejlődésének kulcsfontosságú állomása is. A párizsi olimpia a sportolók kiemelkedő teljesítménye mellett a fenntartható megoldások és a társadalmi felelősségvállalás hangsúlyozására is fókuszál. A Continest, mint az összecsukható konténerek vezető gyártója is szerepet játszik ebben a zöld forradalomban.

    2024.08.06.
  3. Nyit az új Ecofamily

    Az Ecofamily magyar üzlethálózat egy életérzés, egy közösség, ahol az emberi alapértékek, a szeretet, a hála és az öröm inspirál mindent, amit napról napra tesznek. Immár 20 éve elköteleződtek dolgozóik és vásárlók jólléte mellett. Hálózatuk 63 üzletből áll, és közel 1500 munkatársuk egységet alkotva halad azon az úton, amit megálmodtak.

    2024.08.06.
  4. Ikarus buszok Lengyelországban

    Augusztus 1-től állnak forgalomba a lengyelországi Szczecinek városban az Ikarus zéró emissziós buszai, amelyek megérkezésével a legrégebbi belsőégésű járműveket kivonják a forgalomból. Ilyen elektromos Ikarus buszok közlekednek Székesfehérváron is már lassan két éve.

    2024.07.26.