Zajvédő fal építésére kötelezik a Magyar Közút Zrt-t az elkerülő út mellett

 Számos helyen kötelezi a szakhatóság a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t zajvédő fal építésére az elkerülő út mellett. Brájer Éva, Maroshegy önkormányzati képviselője és Cser-Palkovics András országgyűlési képviselő ismertették a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség erre vonatkozó határozatát, amelyre évek óta vártak a környéken élő családok.
2010.02.19. 14:16 |
 Számos helyen kötelezi a szakhatóság a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t zajvédő fal építésére az elkerülő út mellett. Brájer Éva, Maroshegy önkormányzati képviselője és Cser-Palkovics András országgyűlési képviselő ismertették a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség erre vonatkozó határozatát, amelyre évek óta vártak a környéken élő családok.
 
A körzet képviselője több éve foglalkozik maroshegyi civil szervezetekkel közösen a zajterhelésssel kapcsolatos problémák megoldásán, míg az országgyűlési képviselő korábban az illetékes miniszterhez intézett kérdéseket az ügyben. Cser-Palkovics András az előzményekről szólva elmondta, hosszú évekre nyúlik vissza az ügy, a komoly útépítést követően számos beruházás marad el, többek között a zajvédő fal sem készült el Maroshegyen. 2007 nyarán írásbeli kérdést intéztek Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterhez, azt tudakolva, hogy mi az oka annak, hogy a zajvédő fal nem készült el. Azt is kérdezték, hogy mit szándékozik tenni a kormány annak érdekében, hogy az elkerülő úttal összefüggő végleges hatósági engedélyek és a használatba vételi engedély kiadását megelőzően pont kerülhessen az áldatlan állapot végére. A maroshegyiek több lakossági fórumon panaszkodtak a zajterhelésre, de a miniszter semmitmondó választ adott: azt írták, hatásvizsgálatok készülnek. Cser-Palkovics András szerint egyértelmű volt, hogy a kormány nem tett semmit és az önkormányzat sem tudta elérni azt, hogy azok a hatóságok, akiknek ez dolga lett volna, érdemi lépéseket tegyenek. Végül azonban eljutottak az egyik szakhatóságig és annak egyik határozatáig.
 
A Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség határozatban kötelezi a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t többek között a Vásárhelyi út- elkerülő út - Balatoni út által közrezárt területen zajvédő fal építésére, 338 méter hosszan és 2 méter magasságban. Továbbá az elkerülő út - 7. sz főút - Székesfehérvár Temesi utca által határolt terület védelmére, ami szintén zajvédő fal építését jelenti 2 méter magasságban és 763 méter hosszan. Ugyancsak fallal kell védeni a zajterheléstől az Orsovai utca bizonyos szakaszait és az utca melletti terület bizonyos szakaszát, 507 méter hosszan, valamint a Feketehegyet érintően is több szakaszon.
 
Brájer Éva elmondta, hogy a határozat nehezményezi azt is, hogy a megengedett sebességhatárt a minisztérium felemelte 90-ről 110 km/h-s sebességre. A szakhatóság megjegyzi, hogy csodálkozik ezen, mert a megengedett sebességhatár az északi és déli körforgalmú csomópontok környezetében, valamint a 7-es számú főút kereszteződésének 500 méteres szakaszán nem éri el sehol a 110 km/h-s sebességet. Nyilván ez tovább növelte a zajhatást az elmúlt években. A határozat előírja, hogy 2010 augusztus 31-ig a zajvédő falaknak el kell készülniük, a zajcsökkentési intézkedések hatására kialakuló környezeti zajterhelést az üzemeltetőnek műszeres mérésekkel kell ellenőriztetnie. A zajvédelmi megfelelőséget igazoló szakértői véleményt a felügyelőségre be kell nyújtani 2010 november 30-ig.
 
„Ez azért is érdekes, mert az útnak nincs végleges használatbavételi engedélye. Reméljük, hogy nem lesz akadálya a megvalósulásnak. Egyetlen érdekes pontja van még a határozatnak, amely a Vásárhelyi ltp 9-es épületet érinti, hiszen itt volt a legmagasabb a zajszint. Itt a panelprogrammal köti össze a szakhatóság a nyílászárók cseréjét, és nem kötelezi a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t ezeknek a költségeknek a fedezésére.” - mondta Brájer Éva, aki szerint a jegyzőhöz fordulnak, hogy egyeztessen a szakhatósággal ebben a kérdésben. „A Vásárhelyi ltp 9-es épületnél fizikailag kivitelezhetetlen a zajvédő fal építése, viszont a vasút miatt is itt van a legközelebb az elkerülő út. Reményeink szerint itt is hamarosan pozitív megoldás születik majd.” - tette hozzá a képviselő.