-
Eheti Igéző kalandozások
Versek, legendák és egy mesés kaland várja az irodalom- és színházkedvelőket az Igézőben. A Fő utcai színjátszóhelyen minden korosztály talál kedvére való előadást ezen a héten péntektől vasárnapig.
2025.04.09. -
Humanoid robot a színpadon
Túlzás nélkül színháztörténeti esemény helyszíne lesz a székesfehérvári Vörösmarty Színház, ahol először lép a világot jelentő deszkákra egy humanoid robot. Április 19-én mutatja be a teátrum Térey János A Nibelung lakópark című tetralógiáját Szikora János rendezésében. Amellett, hogy ez lesz a teljes mű ősbemutatója, a Huba névre keresztelt humanoid robot játssza majd az egyik kulcs-szerepet a darabban.
2025.04.09. -
Tavaszi koncertet adtak
Tavaszi koncertet adtak a Gorsium Alapfokú Művészeti Iskola Vokális tanszakának növendékei. A program során a fiatal énekesek aktuális tudásukat mutathatták be.
2025.04.09. -
Szeminárium az avarkorról
Az avarkorról tartott előadást Szücsi Frigyes a Szent Imre Gimnázium diákjainak. A kora reggeli szeminárium az iskola és a múzeum közti együttműködés keretében valósult meg.
2025.04.09.
A Primavera nyara - Sopronban lépett fel a jubiláló fehérvári kórus

A fennállásának idén 50. évfordulóját ünneplő fehérvári kórus sikeres fellépéseiről Csutiné Schleer Erzsébet titkár küldött élménybeszámolót, ami az alábbiakban olvasható:
Az idén 50. születésnapját ünneplő Primavera Kórus szokatlan zenei területre merészkedett Pünkösd után egy héttel, június 12-én. A félévszázada Amerikában, Los Angelesben élő magyar zeneszerző, Szilas Imre „Pünkösdi Mise” című beat-miséjét adták elő a mű magyarországi ősbemutatóján, a Fatimai Szűzanya tiszteletére épült soroksári Plébániatemplomban, szentmise keretében.
Szilas Imre orgonaművész, zeneszerző első beat-miséjét 17 éves korában szerezte. 1967. április 2-án, Fehérvasárnapon hangzott fel először – Húsvéti beatmise címmel – az abonyi templomban, majd egy évvel később a budavári Mátyás-templomban, az akkor frissen kinevezett Tardy László karnagy vezényletével. Bár a bemutató híre csupán szájhagyomány útján terjedhetett, és a zeneszerzőn, a kórus fiataljain és a plébánoson kívül szinte mindenki tartott a megtorlástól, a teltházas templom előtti Szentháromság-téren is népes hallgatóság gyűlt össze. Még abban az évben megszületett a következő mű, a Karácsonyi Mise. Szilas Imre ekkortájt néhány évig a legendás Gemini-együttes tagja is volt, amely megelőzte az Illés-Omega korszakot. Az ifjú művész rendőrségi fenyegetés miatt 1972-ben elhagyta az országot, és az USA-ban telepedett le, ahol folytatta zenei tanulmányait egyházzene–orgonaművész szakon, és ott doktorált. Évekig tanított a pasadenai egyetemen. Máig rendszeresen komponál kórusműveket, orgonadarabokat. Az első beatmise bemutatásának 30. évfordulójára alkotta meg az Abonyi misét, amely 1997-ben hangzott el - immár hagyományosan - a Mátyás-templomban, ugyancsak Tardy László vezényletével.
A Pünkösdi Mise, melyet 2021-ben komponált a szerző, ennek a sorozatnak lett a folytatása. A hagyományos beatzene dallamára épül, de megjelennek benne a kemény rock motívumai, sőt, a gregorián elemei is, a zárótételében pedig himnuszi magasságokig emelkedik a zenemű.
A székesfehérvári Primavera Kórust a Szilas-misék magyarországi megszólalásának és kottakiadásának motorja, a miseszöveg magyar nyelvre fordítója és egyben a hazai Szilas Imre Kórus karnagya, Kubányiné Rózsás Andrea kérte fel a közreműködésre. A Primavera Kórus örömmel vállalta az újszerű, különös feladatot. A másik kórus tagjai közül néhányan már az 1967-es Mátyás-templomi koncerten is énekeltek.
Szilas Imre a Pünkösdi Misét az egykori Gemini-s barátja, Bardóczi Gyula kérésére szerezte, aki a mostani ősbemutatón is ott ült a doboknál, egy másik volt zenésztársuk, Ullmann Ottó pedig basszusgitáron játszott. A nagyszabású előadás karnagya Szarka Andrea, a Primavera Kórus művészeti vezetője volt. A zeneszerző, aki a bravúros orgonajátékával működött közre, a végén köszönettel, elragadtatással és meghatódva minősítette a közös muzsikálást, kiemelve a fehérvári kórus és karnagya örömteli, lelkes, hozzáállását, jelezve, hogy szeretné az együttműködés folytatását. A hívek hosszan tartó vastapsa is ezt az élményt igazolta.
A Primavera Kórus számára a július hónap is felejthetetlen eseménnyel kezdődött.
A Sopron Lady Lions Club meghívására háromnapos koncerthétvégén vettek részt a székesfehérvári MusiColore Énekegyüttessel közösen az ország „Leghűségesebb Városában”. A nyugati országrészbe is elvitték Székesfehérvár és a 800 éves Aranybulla jó hírét. A soproni belváros barokk evangélikus templomában megrendezett szombat esti hangversenyen a két együttes a magyar és nemzetközi egyházi zeneirodalom legszebb műveiből adott elő válogatást. Másnap, a vasárnapi istentiszteleten is zenés művészi szolgálattal működtek közre. A MusiColore énekesek műsorának művészeti vezetője Radics Éva volt, a Primavera Kórust Szarka Andrea és Reiner Renáta vezényelte.
Az ilyen ünnepi alkalmak a közönség örömére szolgáló éneklésen túl az alkotó közösségek számára is összekovácsoló erőt jelentenek. Így most is belefért a programba egy spontán éneklős látogatás a fertődi Eszterházy kastély csodás termeiben – stílusosan Eszterházy-szelettel fokozva az élvezetet a kastély kávézójában -, egy hangulatos soproni kisvonatos városnézés, alámerülés a fertőrákosi kőfejtő és a Mithrász-szentély titokzatos rejtelmeibe.