Európai vasút épül Székesfehérvár és Budapest között

 A Budapest–Székesfehérvár vasútvonalszakasz Magyarország második legforgalmasabb vasútvonala. Naponta több mint 100 vonat közlekedik irányonként. Kimagasló utasforgalmat bonyolít a nyári időszakban Budapestről és részben Kelet-Magyarországról, ezen a vonalon lehet megközelíteni ugyanis a Velencei-tavat és a Balaton teljes üdülőövezetét. A korszerűsítés során átépítik és óránként 160 kilométeres sebességre is alkalmassá teszik Kelenföld és Székesfehérvár között a meglévő pályákat.
2010.10.20. 08:58 |
 Korszerűsítik a páneurópai V. közlekedési korridor részét képező, Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti vasútvonalat. A fejlesztés magában foglalja a vasúti infrastruktúra fejlesztését, a kapacitás és a biztonság növelését. A felújítást követően a szakasz megfelel majd a modern közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek. A korszerűsítés pénzügyi hátterét döntően az Európai Unió biztosítja.
 
 
 A Budapest–Székesfehérvár vasútvonalszakasz a Transzeurópai Közlekedési Hálózatok V. folyosójának részét képezi, Magyarország második legforgalmasabb vasútvonala (naponta több mint 100 vonat közlekedik irányonként). Ez a vonal viseli a Boba és Budapest közötti nemzetközi forgalmat is. Kimagasló utasforgalmat bonyolít a nyári időszakban Budapestről és részben Kelet-Magyarországról, ezen a vonalon lehet megközelíteni ugyanis a Velencei-tavat és a Balaton teljes üdülőövezetét. A vasútvonal jelenleg sem a tengelyterhelés, sem a vonatok megengedett hosszúsága, sem a vonatbefolyásoló rendszer szempontjából nem felel meg a modern közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek.
 
 Az 1980-as évek elején óránként 120 kilométeres sebességre átépített pálya a karbantartás hiánya és a nagy forgalom miatt rendkívül rossz állapotba került, jelentős hosszon 40-60-80 km/órás korlátozás van érvényben. Ezek a korlátozások, már a menetrendbe is beépültek (58 perc – 1 óra 25 perc a menetidő), ennek ellenére nem ritkák a 30 perces késések. Az állomások átépítése az 1980-as évek elején nem történt meg teljes körűen, széles peronok akkor sem épültek, a minél nagyobb tehervonati tárolókapacitás kialakítása volt a cél. Az állomások rendkívül balesetveszélyesek.
 
 A korszerűsítés során átépítik és óránként 160 kilométeres sebességre is alkalmassá teszik Kelenföld és Tárnok, illetve Tárnok és Székesfehérvár között a meglévő pályákat, ennek érdekében telepítik az ETCS L2 vonatbefolyásoló biztonsági rendszert. Ugyancsak részben felújítják Budapest-Kelenföld állomást, a vonalon lévő biztosítóberendezéseket, továbbá felújítják a villamos és távközlő rendszert.
A kijelölt állomásokon biztosítják a 750 méter hasznos vágányhosszt. Akadálymentesítik az állomásokat, valamint a hiányzó 20 kilométeres szakaszon a kapacitáshiány megszüntetése érdekében második vágányt építenek ki.
 
 A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. szabályszerű közbeszerzési pályázaton választotta, illetve választja ki a kivitelezőket. A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A támogatás összege valamivel több mint bruttó 119 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.
 

Gazdaság

  1. Február végéig lehet pályázni a programra

    Idén is meghirdeti a Fejér Termék pályázatot a Fejér Vármegyei Önkormányzat. A Nagydíj címre, illetve a Minősített Fejér Termék jelölésre 2025. február 28-ig lehet benyújtani a pályázatokat. A díjakat a Vármegyenapon adják majd át.

    2025.01.09.
  2. Használt autót Fehérvárról

    Az egyik legnépszerűbb magyar használtautó-portál összegyűjtötte a 2024-es esztendő legjeit. ezekből kiderült, hogy a legtöbb autóhirdetést az idén - mintegy 36 ezret - Székesfehérváron adták fel.

    2024.12.19.
  3. Kyndryl munkavállalói élmény

    A Kyndryl a világ legnagyobb IT infrastruktúra-szolgáltatója Magyarországon elnyerte a Great Place To Work® minősítést™. A rangos elismerés kizárólag azon alapul, hogy a jelenlegi munkatársak mit mondanak a Kyndrylnél szerzett tapasztalataikról. A Great Place To Work® a munkahelyi kultúra, a munkavállalói élmény és a vezetői magatartás globális elismerése, amely bizonyítottan piacvezető bevételt, a munkavállalók megtartását és fokozott mértékű innovációt eredményez.

    2024.12.16.
  4. Videoton évzáró

    A Videoton vállalatcsoport idei nettó árbevétele 300 milliárd forint körül alakulhat - jelentette be a cégcsoport elnök-vezérigazgatója pénteki évzáró ünnepségükön. Széles Gábor elmondta, hogy árbevételük valamelyest csökkent az előző évhez képest. Legutóbb a 2009-es gazdasági válság évében volt némi csökkenés a korábbi üzleti év árbevételéhez képest - jegyezte meg.

    2024.12.13.