Európai vasút épül Székesfehérvár és Budapest között

 A Budapest–Székesfehérvár vasútvonalszakasz Magyarország második legforgalmasabb vasútvonala. Naponta több mint 100 vonat közlekedik irányonként. Kimagasló utasforgalmat bonyolít a nyári időszakban Budapestről és részben Kelet-Magyarországról, ezen a vonalon lehet megközelíteni ugyanis a Velencei-tavat és a Balaton teljes üdülőövezetét. A korszerűsítés során átépítik és óránként 160 kilométeres sebességre is alkalmassá teszik Kelenföld és Székesfehérvár között a meglévő pályákat.
2010.10.20. 08:58 |
 Korszerűsítik a páneurópai V. közlekedési korridor részét képező, Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti vasútvonalat. A fejlesztés magában foglalja a vasúti infrastruktúra fejlesztését, a kapacitás és a biztonság növelését. A felújítást követően a szakasz megfelel majd a modern közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek. A korszerűsítés pénzügyi hátterét döntően az Európai Unió biztosítja.
 
 
 A Budapest–Székesfehérvár vasútvonalszakasz a Transzeurópai Közlekedési Hálózatok V. folyosójának részét képezi, Magyarország második legforgalmasabb vasútvonala (naponta több mint 100 vonat közlekedik irányonként). Ez a vonal viseli a Boba és Budapest közötti nemzetközi forgalmat is. Kimagasló utasforgalmat bonyolít a nyári időszakban Budapestről és részben Kelet-Magyarországról, ezen a vonalon lehet megközelíteni ugyanis a Velencei-tavat és a Balaton teljes üdülőövezetét. A vasútvonal jelenleg sem a tengelyterhelés, sem a vonatok megengedett hosszúsága, sem a vonatbefolyásoló rendszer szempontjából nem felel meg a modern közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek.
 
 Az 1980-as évek elején óránként 120 kilométeres sebességre átépített pálya a karbantartás hiánya és a nagy forgalom miatt rendkívül rossz állapotba került, jelentős hosszon 40-60-80 km/órás korlátozás van érvényben. Ezek a korlátozások, már a menetrendbe is beépültek (58 perc – 1 óra 25 perc a menetidő), ennek ellenére nem ritkák a 30 perces késések. Az állomások átépítése az 1980-as évek elején nem történt meg teljes körűen, széles peronok akkor sem épültek, a minél nagyobb tehervonati tárolókapacitás kialakítása volt a cél. Az állomások rendkívül balesetveszélyesek.
 
 A korszerűsítés során átépítik és óránként 160 kilométeres sebességre is alkalmassá teszik Kelenföld és Tárnok, illetve Tárnok és Székesfehérvár között a meglévő pályákat, ennek érdekében telepítik az ETCS L2 vonatbefolyásoló biztonsági rendszert. Ugyancsak részben felújítják Budapest-Kelenföld állomást, a vonalon lévő biztosítóberendezéseket, továbbá felújítják a villamos és távközlő rendszert.
A kijelölt állomásokon biztosítják a 750 méter hasznos vágányhosszt. Akadálymentesítik az állomásokat, valamint a hiányzó 20 kilométeres szakaszon a kapacitáshiány megszüntetése érdekében második vágányt építenek ki.
 
 A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. szabályszerű közbeszerzési pályázaton választotta, illetve választja ki a kivitelezőket. A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A támogatás összege valamivel több mint bruttó 119 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.
 

Gazdaság

  1. Kutatók éjszakája 43 programmal

    Immár egy évtizede, minden szeptemberben megnyitják kapuikat az európai kutatólaborok, hogy megmutassák, a tudomány nem egy „elefántcsonttoronyban” művelt, magányos tevékenység, hanem egy izgalmas lehetőségeket kínáló, szorgalommal bárki számára elérhető hivatás.

    2024.09.24.
  2. Kedden állásbörze

    Az Óbudai Egyetem Alba Regia Kara immár harmadik alkalommal ad helyet az egyetem állásbörzéjének, amelyre az egyetemistákon túl a régió minden álláskeresőjét szeretettel várják kedden 10 órától. A kiállítók között számos nagyfoglalkoztató ajánlataival is megismerkedhetnek az érdeklődők.

    2024.09.23.
  3. Pályaválasztás előtt

    Tizenhét pályaválasztás előtt álló, saját családjuk nélkül nevelkedő tini vett részt a székesfehérvári Grundfos Magyarország Gyártó Kft által szervezett pályaválasztási programon. A „Vigyázó kéz” Gyermekvédelmi Egyesület által támogatott gyerekeket Udvar Csaba ügyvezető várta a fehérvári gyárban.

    2024.09.12.
  4. Harman Hackathon harmadszor

    Harmadik alkalommal hirdeti meg az Óbudai Egyetem Alba Regia Kar, a Harman Becker Kft. és Székesfehérvár Önkormányzata a „Junior Engineers Camp – HARMAN Hackathon” ötlet- és prototípusfejlesztő versenyt. A középiskolások és egyetemisták alkotta csapatok október 18-ig, egy kisfilm elkészítésével nevezhetnek a selejtezőbe, ahonnan hat középiskolai és nyolc egyetemi csapat jut a november 15-én kezdődő 24 órás döntőbe.

    2024.09.12.