-
Iskolafelújítás a megvalósulás útján
A konkrét megvalósulás útjára lépett a Székesfehérvári Szakképzési Centrum komplex projektje, amelynek során 6,4 milliárd forint európai uniós támogatás segítségével újul meg a centrum hat intézménye. A Deák Ferenc Technikum és Szakképző Iskolában tartott tájékoztatón nem csak a közel 13 ezer iskolabútor beszerzéséről esett szó, hanem az iskolák épületfelújításának és eszközbeszerzéseinek részleteiről is.
2024.12.18. -
Megnyílt a szárazréti bölcsőde
Új, 28 férőhelyes bölcsőde épült a Bodrogi utcában Feketehegy-Szárazrét gyermekei számára. A projekt a Széchenyi Terv Plusz program keretében valósult meg 420 millió forint vissza nem térítendő európai uniós és hazai támogatás, továbbá közel 19 és fél millió forint önkormányzati hozzájárulás segítségével. A Hit Gyülekezete fenntartásában működő intézmény pénteken ünnepélyes keretek között nyitotta meg kapuit.
2024.12.13. -
Új iskolabútorok
Új iskolabútorokat kaptak mintegy 850 millió forint értékben a Székesfehérvári Szakképzési Centrum fenntartásában működő intézmények. A technikumokba összesen 12.810 darab bútor – székek, asztalok, szekrények – érkeztek. A hat iskolában megvalósult beruházásról sajtótájékoztatón számoltak be a Váci Mihály Technikumban, ahol be is mutatták az új, színes berendezéseket.
2024.12.10. -
Megújul a könyvtár
Mintegy 370 millió forintból újulhat meg a Vörösmarty Mihály Könyvtár olvasótermi épülete. Egy patinás épület nyeri vissza régi fényét, az épületen belül pedig új programokkal is készülnek – osztotta meg a jó hírt közösségi oldalán dr. Cser-Palkovics András polgármester.
2024.12.10.
Fontos mérföldkő: új, korszerű gázmotor a SZÉPHŐ Bakony utcai fűtőerőművében
Sok éves működés után valósult meg a jelentős, nettó 427 millió forintos beruházás.
Az új, korszerű gázmotor elődjénél lényegesen környezetkímélőbb és hatékonyabb, erősítve Székesfehérvár városának fenntarthatósági törekvéseit. Az ünnepélyes átadást csütörtökön tartották, ahol üzemi környezetben mutatták be az új BGM3-as gázmotort.
A SZÉPHŐ Zrt. a Bakony utcai és a Tóvárosi fűtőerőművében jelenleg 8 db, egyenként 3 MW névleges villamos teljesítményű, Jenbacher típusú kapcsolt energiatermelő egységet üzemeltet. A szolgáltató a berendezések villamosenergia-termelő kapacitását és a termelt villamos energiát az országos elektromos hálózat másodlagos szabályozási piacán értékesíti. A gázmotorok által termelt hő a városi távhőrendszerben kerül hasznosításra, több mint húszezer háztartást és több száz intézményt, egységet ellátva.
Ezeket a motorokat körülbelül hatvanezer üzemórára tervezték. A BGM3-as jelű berendezésnél a motordiagnosztikai eljárások az elhasználódásból eredő, visszafordíthatatlan hibákat tártak fel, melyek a gázmotor mielőbbi cseréjét tették szükségessé a meglévő segédberendezések (a komplett füstgázhő-hasznosító rendszer) megtartása mellett.
Történelmi pillanatnak számított a 2023. december 20-án lezajlott kiszállítás, mivel 2006 óta először érkezett egy teljesen új gázmotor-generátor egység a Bakony utcai fűtőerőműbe. A régi berendezés kibontása után, annak helyére egy új, megegyező gyártmányú, típusjelű és elektromos teljesítményű gázmotor-generátor egység telepítése valósult meg idén februárban nettó 427 millió forint összértékben.
Április 18-án, csütörtökön sajtónyilvános eseményen mutatták be az új berendezést a székesfehérvári, távfűtéssel érintett városrészek önkormányzati képviselőinek és a SZÉPHŐ Zrt. partnereinek, munkatársainak.
Dr. Cser-Palkovics András polgármester hangsúlyozta, az új gázmotor – a SZÉPHŐ egyéb vagyontárgyaival együtt – a város, a közösség tulajdonát képezi, és fontos része az alapvető közszolgáltatást biztonságosan kiszolgáló eszközállománynak. A környezetvédelmet és a fenntarthatóságot szolgáló beruházás azért is fontos, mert a SZÉPHŐ bevételét éppen az a szerkezet termeli, aminek a cseréje most lezajlott az új berendezéssel.
A városvezető köszönetét fejezte ki a SZÉPHŐ Zrt. valamennyi munkatársának, hogy az elmúlt években, a COVID és az energiaválság okozta, kiemelkedően nehéz helyzetben is folyamatosan, stabilan tudták működtetni a távfűtést és a melegvíz-szolgáltatást.
Szauter Ákos, a SZÉPHŐ Zrt. vezérigazgatója arról szólt, hogy folytatniuk kell a fejlesztéseket.
A gázmotoroknak lényeges szerepük van a villamosenergia-ellátásban. Az elmúlt időszakban igen jelentős kapacitással kerültek be a napelemek ebbe a rendszerbe, azonban az energiatárolásuk kevéssé megoldott. Előfordulhat, hogy felhős időben a napelemek teljesítménye visszaesik, ami azonnal érezhető a hálózaton. A gázmotorok – különösen a mostani új berendezés – rendkívül gyorsan képesek erre reagálni, elindulni és pótolni a kieső villamosenergiát. Így a háztartások gyakorlatilag meg sem érzik a hálózati ingadozásokat.
A járműiparhoz hasonlóan a gázmotoros technológia is sokat fejlődött az elmúlt évek folyamán. A szerviztapasztalatok nyomán születtek hasznos és izgalmas újítások. Ilyen például a levegő- és a gázkeverék teljes körű komputeres szabályozása, ami a régi gépeknél csak részlegesen valósul meg, tehát a kezelőnek kell beavatkoznia, ha akadozik az indulás a hőmérsékletviszonyok, vagy a földgáz fűtőértékének változása miatt.
Az új BGM3-as említésre méltó, vitathatatlan előnye, hogy elődjénél lényegesen környezetkímélőbb, mivel a modern gépjárművek belsőégésű motorjaihoz hasonlóan szinte egyáltalán nem fogyaszt kenőolajat, míg a 18 évvel ezelőtti technológia folyamatos olajpótlást igényelt.
Az 500 °C hőmérsékletű kipufogógáz hulladékhőjét a füstgázhasznosító rendszer olyan hatékonysággal tudja felhasználni a távhőrendszerre kiadott meleg víz előállításához, hogy a kéményeken kilépő füstgáz hőmérséklete már csupán 60 °C fok körül alakul.
Az új motorral lényegesen csökken a környezetterhelés, a károsanyagok kibocsátása – a kiválasztásnál és a berendezés cseréjénél ez is döntő szempont volt mind a SZÉPHŐ Zrt., mind Székesfehérvár Önkormányzata vonatkozásában.
Érdekességek a régi és az új berendezés összehasonlítása alapján:
- sokkal modernebb, finomabban szabályozó földgáz–levegő keverékképzéssel működteti a gázmotorban az égési folyamatokat, ezáltal a kibocsátott füstgáz károsanyag-tartalmának határértéken belül tartása minden üzemállapotban, alacsonyabb szinten garantált,
- az újfajta keverékképzésnek köszönhetően a gázmotor gyors indítása változó környezeti feltételek (hőmérséklet, páratartalom) esetén is biztosított, nincs szükség a környezeti feltételek változása esetén a beszabályozások módosítására,
az új konstrukciójú gázmotor kenőolaj-fogyasztása töredéke a régiének, ezáltal a kibocsátott füstgáz nem tartalmaz motorolaj-égésterméket, nagymértékben csökkentve ezzel a légszennyezést,
- az új gázmotor-generátor egység elektromosáram-termelési hatásfoka 44,3%, mely 1,07 %-kal magasabb, ebből következik, hogy egységnyi mennyiségű villamos energia megtermeléséhez ennyivel kevesebb földgázt használ fel,
az új berendezés esetén a várható karbantartási költségek is csökkenni fognak,
- az eseti meghibásodások száma, és a javítások miatt kieső állásidő is várhatóan kevesebb lesz, így nagyobb rendelkezésre állási idővel és díjakkal lehet számolni.