-
Felépült a kórhát új tömbje
Szinte minden részletében elkészült a kórház új belgyógyászati épülettömbje. Három emeletes épületet alakítottak ki összesen mintegy 120 ággyal, ami helyet ad majd a pulmonológiai, az onkológiai és az infektológiai osztályoknak is. A vadonatúj épületről most Magyarország Kormánya osztott meg egy videót.
2024.11.18. -
Megszépül a kis park
A Zsuzsanna-forrásnál több mint ezer évelő növényt ültetett a napokban a Városgondnokság. Ezen a területen nagyméretű vadgesztenyefák találhatók, amik méretükből adódóan teljesen leárnyékolják a parkot. Éppen ezért árnyéktűrő, gyeppótló növényeket válogatott a tervező Homoki László a Városgondnokság kertészmérnöke.
2024.11.15. -
Fákat és több ezer évelőt is ültetnek
A Városgondnokság kertészei elkezdték a Prohászka liget teljes felújítását. A parknak a szerkezete nem fog változni, minden marad az eredeti formában, de teljesen megújul a fűfelület, ami összesen 1200 négyzetméter, felújítják a sétányokat 832 négyzetméteren, fákat ültetnek és több mint 2100 tő évelő növény is kerül a parkba.
2024.11.13. -
BIM alapú tervezés a Jákyban
Hétfőn délelőtt adták át a MASTERPLAST segítségével és támogatásával létrehozott új, digitális tantermet a Székesfehérvári SZC Jáky József Technikumban. A teremben a diákok a BIM (Building Information Modelling/Management) tervezőprogram használatát tanulhatják meg.
2024.11.11.
Fontos mérföldkő: új, korszerű gázmotor a SZÉPHŐ Bakony utcai fűtőerőművében
Sok éves működés után valósult meg a jelentős, nettó 427 millió forintos beruházás.
Az új, korszerű gázmotor elődjénél lényegesen környezetkímélőbb és hatékonyabb, erősítve Székesfehérvár városának fenntarthatósági törekvéseit. Az ünnepélyes átadást csütörtökön tartották, ahol üzemi környezetben mutatták be az új BGM3-as gázmotort.
A SZÉPHŐ Zrt. a Bakony utcai és a Tóvárosi fűtőerőművében jelenleg 8 db, egyenként 3 MW névleges villamos teljesítményű, Jenbacher típusú kapcsolt energiatermelő egységet üzemeltet. A szolgáltató a berendezések villamosenergia-termelő kapacitását és a termelt villamos energiát az országos elektromos hálózat másodlagos szabályozási piacán értékesíti. A gázmotorok által termelt hő a városi távhőrendszerben kerül hasznosításra, több mint húszezer háztartást és több száz intézményt, egységet ellátva.
Ezeket a motorokat körülbelül hatvanezer üzemórára tervezték. A BGM3-as jelű berendezésnél a motordiagnosztikai eljárások az elhasználódásból eredő, visszafordíthatatlan hibákat tártak fel, melyek a gázmotor mielőbbi cseréjét tették szükségessé a meglévő segédberendezések (a komplett füstgázhő-hasznosító rendszer) megtartása mellett.
Történelmi pillanatnak számított a 2023. december 20-án lezajlott kiszállítás, mivel 2006 óta először érkezett egy teljesen új gázmotor-generátor egység a Bakony utcai fűtőerőműbe. A régi berendezés kibontása után, annak helyére egy új, megegyező gyártmányú, típusjelű és elektromos teljesítményű gázmotor-generátor egység telepítése valósult meg idén februárban nettó 427 millió forint összértékben.
Április 18-án, csütörtökön sajtónyilvános eseményen mutatták be az új berendezést a székesfehérvári, távfűtéssel érintett városrészek önkormányzati képviselőinek és a SZÉPHŐ Zrt. partnereinek, munkatársainak.
Dr. Cser-Palkovics András polgármester hangsúlyozta, az új gázmotor – a SZÉPHŐ egyéb vagyontárgyaival együtt – a város, a közösség tulajdonát képezi, és fontos része az alapvető közszolgáltatást biztonságosan kiszolgáló eszközállománynak. A környezetvédelmet és a fenntarthatóságot szolgáló beruházás azért is fontos, mert a SZÉPHŐ bevételét éppen az a szerkezet termeli, aminek a cseréje most lezajlott az új berendezéssel.
A városvezető köszönetét fejezte ki a SZÉPHŐ Zrt. valamennyi munkatársának, hogy az elmúlt években, a COVID és az energiaválság okozta, kiemelkedően nehéz helyzetben is folyamatosan, stabilan tudták működtetni a távfűtést és a melegvíz-szolgáltatást.
Szauter Ákos, a SZÉPHŐ Zrt. vezérigazgatója arról szólt, hogy folytatniuk kell a fejlesztéseket.
A gázmotoroknak lényeges szerepük van a villamosenergia-ellátásban. Az elmúlt időszakban igen jelentős kapacitással kerültek be a napelemek ebbe a rendszerbe, azonban az energiatárolásuk kevéssé megoldott. Előfordulhat, hogy felhős időben a napelemek teljesítménye visszaesik, ami azonnal érezhető a hálózaton. A gázmotorok – különösen a mostani új berendezés – rendkívül gyorsan képesek erre reagálni, elindulni és pótolni a kieső villamosenergiát. Így a háztartások gyakorlatilag meg sem érzik a hálózati ingadozásokat.
A járműiparhoz hasonlóan a gázmotoros technológia is sokat fejlődött az elmúlt évek folyamán. A szerviztapasztalatok nyomán születtek hasznos és izgalmas újítások. Ilyen például a levegő- és a gázkeverék teljes körű komputeres szabályozása, ami a régi gépeknél csak részlegesen valósul meg, tehát a kezelőnek kell beavatkoznia, ha akadozik az indulás a hőmérsékletviszonyok, vagy a földgáz fűtőértékének változása miatt.
Az új BGM3-as említésre méltó, vitathatatlan előnye, hogy elődjénél lényegesen környezetkímélőbb, mivel a modern gépjárművek belsőégésű motorjaihoz hasonlóan szinte egyáltalán nem fogyaszt kenőolajat, míg a 18 évvel ezelőtti technológia folyamatos olajpótlást igényelt.
Az 500 °C hőmérsékletű kipufogógáz hulladékhőjét a füstgázhasznosító rendszer olyan hatékonysággal tudja felhasználni a távhőrendszerre kiadott meleg víz előállításához, hogy a kéményeken kilépő füstgáz hőmérséklete már csupán 60 °C fok körül alakul.
Az új motorral lényegesen csökken a környezetterhelés, a károsanyagok kibocsátása – a kiválasztásnál és a berendezés cseréjénél ez is döntő szempont volt mind a SZÉPHŐ Zrt., mind Székesfehérvár Önkormányzata vonatkozásában.
Érdekességek a régi és az új berendezés összehasonlítása alapján:
- sokkal modernebb, finomabban szabályozó földgáz–levegő keverékképzéssel működteti a gázmotorban az égési folyamatokat, ezáltal a kibocsátott füstgáz károsanyag-tartalmának határértéken belül tartása minden üzemállapotban, alacsonyabb szinten garantált,
- az újfajta keverékképzésnek köszönhetően a gázmotor gyors indítása változó környezeti feltételek (hőmérséklet, páratartalom) esetén is biztosított, nincs szükség a környezeti feltételek változása esetén a beszabályozások módosítására,
az új konstrukciójú gázmotor kenőolaj-fogyasztása töredéke a régiének, ezáltal a kibocsátott füstgáz nem tartalmaz motorolaj-égésterméket, nagymértékben csökkentve ezzel a légszennyezést,
- az új gázmotor-generátor egység elektromosáram-termelési hatásfoka 44,3%, mely 1,07 %-kal magasabb, ebből következik, hogy egységnyi mennyiségű villamos energia megtermeléséhez ennyivel kevesebb földgázt használ fel,
az új berendezés esetén a várható karbantartási költségek is csökkenni fognak,
- az eseti meghibásodások száma, és a javítások miatt kieső állásidő is várhatóan kevesebb lesz, így nagyobb rendelkezésre állási idővel és díjakkal lehet számolni.