Indulnak az Örökségünk, örökségül! műhelyfoglalkozások

Jövő héten indulnak az Örökségünk örökségül! műhelyfoglalkozások: a pedagógusoknak szóló képzéseket a nemzeti értékek és hungarikumok gyűjtésének, megőrzésének, gondozásának a céljával hirdette meg az M-ART Egyesület. Sevella Zsuzsannával, a MintaKINCStár játékfejlesztőjével beszélgettünk.
2021.02.28. 08:59 |
Indulnak az Örökségünk, örökségül! műhelyfoglalkozások

 A foglalkozásokat Sevella Zsuzsanna, a MintaKINCStár kitalálója és fejlesztője vezeti.

A felhívás az óvónőket, az alsó és felső tagozatban tanító pedagógusokat, a szakkörvezetőket, a néptáncos-kézműves táborok oktatóit és a szabadidőszervezőket is megszólította. Kik jelentkeztek erre a tavaszi képzésre?

Jellemzően általános iskolai tanítók vesznek részt a kurzuson, de a résztvevők között vannak könyvtárban, művelődési házban vagy erdei iskolában dolgozó kollégák is. Nagy öröm, hogy a kultúra több régiójából is jelentkeztek, zömében a megyéből, de van szegedi, békéscsabai és hevesi résztvevőnk is. Összesen három 15 fős csoport fog indulni. Ahogy meghirdettük, online foglalkozásokkal, és amint újra lehetőség nyílik rá, kontaktfoglalkozásokkal.

A foglalkozások mellett vetélkedősorozat is lesz iskolásoknak, a témakörök között szerepel például a kalocsai hímzés és pingálás, a mezőtúri fazekasság, a magyar huszár és a mohai tikverőzés is.

Hogy épülnek fel a foglalkozások?

A résztvevők minden héten kapnak egy tananyagot, az adott tematikához kapcsolódó tájékoztatót a felhasználás lehetőségeiről, módjáról – amit az adott online műhelyfoglalkozásokon bemutatok. És természetesen egy elkészítendő házi feladatot is adok hétről hétre.

A képzés alapja a MintaKINCStár. Hogyan kell elképzelnünk egy programot?

A MintaKINCStár programon belül kiemelt hangsúlyt kapnak a nemzeti értékek és hungarikumok gyűjtésével és megőrzésével kapcsolatos fejezetek – például a kalocsai hímzés. A résztvevők megismerik ennek a színvilágát vagy a virágok elnevezéseit. A kiemelt motívumból készítünk memóriajátékot, ami egy nagyon interaktív játék. Ugyan nem így terveztem előre, de a járványhelyzetre való tekintettel úgy alakítom ki az anyagokat, hogy az okostáblán is használhatóak legyenek.

Milyen témaelemek szerepelnek még a sorozatban?

A hímzések közül a kalocsain kívül a matyó, a sárközi motívumkincs is benne van a programban, vagy a mezőtúri fazekasság, a kulturális értékeink közül a magyar huszár, a mohácsi busójárás és a mohai tikverőzés is – egy nagyon izgalmas tematika, ami számos játéklehetőséget ad.

Mit gondolsz, mi lesz a favorit ezek közül? Neked van személyes kedvenced?

Az egyik biztosan a magyar huszár lesz, amit egy új megközelítésben próbálunk bemutatni, feldolgozni – a vetélkedősorozatra sok fiúcsapat jelentkezett, ezzel őket is könnyebben meg tudjuk szólítani. Nekem mindegyik a kedvencem. A mezőtúri fazekasságot azért emelném ki, mert a miskakancsók vagy az emberalakos butellák szintén izgalmasak lehetnek a kisebb és nagyobb gyerekek számára. A jó kis karakterek és az érdekes viseletek segítségével a többi fazekas termék felé irányíthatjuk a figyelmüket.

Van olyan foglalkozás a sorozatban, ami együttalkotással valósul meg?

Találtam olyan virtuális teret, amibe bekapcsolódva együtt tudunk játszani, elkészíteni dolgokat. Az is cél, hogy ne csak tartalmi-tematikus elemekkel gazdagodjanak a résztvevők, hanem hogy gyakorlati ismereteket is szerezzenek – például hogy a játékokat hogyan bővíthetik, alakíthatják a későbbiekben, közelebb hozva az értékeket és hagyományokat a gyerekekhez. Ezek az online együttalkotások azért is jók, mert a műhelyfoglalkozásokon kívüli közös gondolkodásra is alkalmasak.

A műhelyfoglalkozások összefüggenek a meghirdetett vetélkedővel?

A kettő önállóan, egymástól függetlenül is működhet, viszont az elemek, a feldolgozandó témák között van átjárhatóság, így egymást erősítik. Ezért nagyon örültünk, amikor olyan pedagógusok jelentkeztek, akiknek az osztályukból, környezetükből lesznek csapatok a gyerekeknek szóló vetélkedőben. Több száz iskolás jelentkezett, az alsós csapatokból kicsit többen vannak, és ugyanúgy nagyrészt a megyéből. A levelező vetélkedő márciusban indul, azután remélhetőleg júniusban már élőben tudjuk megszervezni a döntőt. 

A kapcsolódó, Mert játszani mindenki szeret című podcastot Sevella Zsuzsannával, a MintaKINCStár játékfejlesztőjével a https://anchor.fm/fehervar/episodes/Mert-jtszani-mindenki-szeret-epfuvu felületen lehet meghallgatni.

Interjú

  1. 30 éve dolgozik az elesettekért

    Zsabka Attila 1994 októberében csatlakozott az akkoriban már két éve működő Kríziskezelő Központhoz és harminc éve tartozik hivatalosan munkakörébe a hajléktalanellátás. A tenni akarás, az elesettek felé fordulás, a segítségnyújtás azonban már előtte is része volt a mindennapjainak.

    2024.11.16.
  2. Interjú Patik Ferenccel

    Víziváros új önkormányzati képviselőjének Székesfehérvár az otthona, a szülővárosa, melynek rengeteget köszönhet, ezért is vállalkozott arra, hogy következő éveit a város és a városrész szolgálatára tegye fel. Patik Ferenc számára az Akóts-malom és a Fűtőerőmű területei is adnak bőven feladatot, folytatni kívánja a zöldfelületek növelését, a kereszteződések, zebrák biztonságosabbá tételét és a közbiztonság erősítését.

    2024.10.28.
  3. A felelősség most jóval több!

    A Köfém lakótelep tízemeleteseitől Ráchegy és Búrtelep kertvárosias utcáin át egészen Börgöndig húzódik Székesfehérvár legnagyobb választókerülete, amelynek minden négyzetméterét jól ismeri Békési Ferencné Ági.

    2024.10.25.
  4. Az együttgondolkodásban hiszek!

    Szontaghné Kovács Erika, Feketehegy-Szárazrét és Szedreskert megválasztott új képviselője már túl van élete első lakossági fórumán, ahol nyitottan, sok-sok kérdéssel és kéréssel fogadták őt a körzet lakói. A képviselő közel egy évtizeden át dolgozott a szociális szférában tevékenykedő civil szervezetekkel, így nem véletlen, hogy szociális tanácsnokként az ő mindennapjaikat is segítheti majd önkormányzati munkája során.

    2024.10.21.