-
Beszélgetés Végh Annamáriával
Konzekvens várospolitikát folytatva minden olyan javaslatot megszavaz majd a közgyűlésben, amely valóban a fehérváriak életét teszi jobbá – ígéri Végh Annamária. A Mi Hazánk képviselője valódi sikernek érzi, hogy a közlekedési tanácsnoki poszton túl két belsős és külsős bizottsági helyet is kapott mozgalmuk.
2024.12.18. -
Beszélgetés Sándor Barbarával
Sándor Barbara, a Fehérvárért Közösen választási szövetség önkormányzati képviselője első alkalommal került be Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésébe. A 33 éves közgazdász négy idegen nyelven beszél, Finnországban is tanult, így első kézből tapasztalta a világ egyik legjobb oktatási rendszerét. Szívügye a környezetvédelem mellett a fiatalokat segítő bérlakásprogram.
2024.12.17. -
Célunk nem a vicckampány
Az új székesfehérvári képviselőtestület talán „legszínesebb” egyénisége Fenekes Roland, akiről sokan az aszfaltfestések és a buszmegállóépítések kapcsán hallottak. A Magyar Kétfarkú Kutyapárt önkormányzati képviselője mostantól azonban vagyongazdálkodási tanácsnokként konkrét javaslatokkal is próbál segíteni Fehérvár szépülésében.
2024.12.16. -
A demokráciát együtt csináljuk!
Dr. Pásztor Eszter 2024 nyarán, az önkormányzati választások után első alkalommal lett tagja Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének. A fiatal gyógyszerész, aki három kislányt nevel, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt képviselőjeként, listáról került a testületbe. Munkája során a helyi sajátosságoknak megfelelően szeretné megvalósítani az önkormányzatnál a közösségi költségvetés gyakorlatát, és változást szeretne elérni a fiatalok szórakozási lehetőségeinek bővítése terén is.
2024.12.13.
Indulnak az Örökségünk, örökségül! műhelyfoglalkozások
A foglalkozásokat Sevella Zsuzsanna, a MintaKINCStár kitalálója és fejlesztője vezeti.
A felhívás az óvónőket, az alsó és felső tagozatban tanító pedagógusokat, a szakkörvezetőket, a néptáncos-kézműves táborok oktatóit és a szabadidőszervezőket is megszólította. Kik jelentkeztek erre a tavaszi képzésre?
Jellemzően általános iskolai tanítók vesznek részt a kurzuson, de a résztvevők között vannak könyvtárban, művelődési házban vagy erdei iskolában dolgozó kollégák is. Nagy öröm, hogy a kultúra több régiójából is jelentkeztek, zömében a megyéből, de van szegedi, békéscsabai és hevesi résztvevőnk is. Összesen három 15 fős csoport fog indulni. Ahogy meghirdettük, online foglalkozásokkal, és amint újra lehetőség nyílik rá, kontaktfoglalkozásokkal.
A foglalkozások mellett vetélkedősorozat is lesz iskolásoknak, a témakörök között szerepel például a kalocsai hímzés és pingálás, a mezőtúri fazekasság, a magyar huszár és a mohai tikverőzés is.
Hogy épülnek fel a foglalkozások?
A résztvevők minden héten kapnak egy tananyagot, az adott tematikához kapcsolódó tájékoztatót a felhasználás lehetőségeiről, módjáról – amit az adott online műhelyfoglalkozásokon bemutatok. És természetesen egy elkészítendő házi feladatot is adok hétről hétre.
A képzés alapja a MintaKINCStár. Hogyan kell elképzelnünk egy programot?
A MintaKINCStár programon belül kiemelt hangsúlyt kapnak a nemzeti értékek és hungarikumok gyűjtésével és megőrzésével kapcsolatos fejezetek – például a kalocsai hímzés. A résztvevők megismerik ennek a színvilágát vagy a virágok elnevezéseit. A kiemelt motívumból készítünk memóriajátékot, ami egy nagyon interaktív játék. Ugyan nem így terveztem előre, de a járványhelyzetre való tekintettel úgy alakítom ki az anyagokat, hogy az okostáblán is használhatóak legyenek.
Milyen témaelemek szerepelnek még a sorozatban?
A hímzések közül a kalocsain kívül a matyó, a sárközi motívumkincs is benne van a programban, vagy a mezőtúri fazekasság, a kulturális értékeink közül a magyar huszár, a mohácsi busójárás és a mohai tikverőzés is – egy nagyon izgalmas tematika, ami számos játéklehetőséget ad.
Mit gondolsz, mi lesz a favorit ezek közül? Neked van személyes kedvenced?
Az egyik biztosan a magyar huszár lesz, amit egy új megközelítésben próbálunk bemutatni, feldolgozni – a vetélkedősorozatra sok fiúcsapat jelentkezett, ezzel őket is könnyebben meg tudjuk szólítani. Nekem mindegyik a kedvencem. A mezőtúri fazekasságot azért emelném ki, mert a miskakancsók vagy az emberalakos butellák szintén izgalmasak lehetnek a kisebb és nagyobb gyerekek számára. A jó kis karakterek és az érdekes viseletek segítségével a többi fazekas termék felé irányíthatjuk a figyelmüket.
Van olyan foglalkozás a sorozatban, ami együttalkotással valósul meg?
Találtam olyan virtuális teret, amibe bekapcsolódva együtt tudunk játszani, elkészíteni dolgokat. Az is cél, hogy ne csak tartalmi-tematikus elemekkel gazdagodjanak a résztvevők, hanem hogy gyakorlati ismereteket is szerezzenek – például hogy a játékokat hogyan bővíthetik, alakíthatják a későbbiekben, közelebb hozva az értékeket és hagyományokat a gyerekekhez. Ezek az online együttalkotások azért is jók, mert a műhelyfoglalkozásokon kívüli közös gondolkodásra is alkalmasak.
A műhelyfoglalkozások összefüggenek a meghirdetett vetélkedővel?
A kettő önállóan, egymástól függetlenül is működhet, viszont az elemek, a feldolgozandó témák között van átjárhatóság, így egymást erősítik. Ezért nagyon örültünk, amikor olyan pedagógusok jelentkeztek, akiknek az osztályukból, környezetükből lesznek csapatok a gyerekeknek szóló vetélkedőben. Több száz iskolás jelentkezett, az alsós csapatokból kicsit többen vannak, és ugyanúgy nagyrészt a megyéből. A levelező vetélkedő márciusban indul, azután remélhetőleg júniusban már élőben tudjuk megszervezni a döntőt.
A kapcsolódó, Mert játszani mindenki szeret című podcastot Sevella Zsuzsannával, a MintaKINCStár játékfejlesztőjével a https://anchor.fm/fehervar/episodes/Mert-jtszani-mindenki-szeret-epfuvu felületen lehet meghallgatni.