-
30 éve dolgozik az elesettekért
Zsabka Attila 1994 októberében csatlakozott az akkoriban már két éve működő Kríziskezelő Központhoz és harminc éve tartozik hivatalosan munkakörébe a hajléktalanellátás. A tenni akarás, az elesettek felé fordulás, a segítségnyújtás azonban már előtte is része volt a mindennapjainak.
2024.11.16. -
Interjú Patik Ferenccel
Víziváros új önkormányzati képviselőjének Székesfehérvár az otthona, a szülővárosa, melynek rengeteget köszönhet, ezért is vállalkozott arra, hogy következő éveit a város és a városrész szolgálatára tegye fel. Patik Ferenc számára az Akóts-malom és a Fűtőerőmű területei is adnak bőven feladatot, folytatni kívánja a zöldfelületek növelését, a kereszteződések, zebrák biztonságosabbá tételét és a közbiztonság erősítését.
2024.10.28. -
A felelősség most jóval több!
A Köfém lakótelep tízemeleteseitől Ráchegy és Búrtelep kertvárosias utcáin át egészen Börgöndig húzódik Székesfehérvár legnagyobb választókerülete, amelynek minden négyzetméterét jól ismeri Békési Ferencné Ági.
2024.10.25. -
Az együttgondolkodásban hiszek!
Szontaghné Kovács Erika, Feketehegy-Szárazrét és Szedreskert megválasztott új képviselője már túl van élete első lakossági fórumán, ahol nyitottan, sok-sok kérdéssel és kéréssel fogadták őt a körzet lakói. A képviselő közel egy évtizeden át dolgozott a szociális szférában tevékenykedő civil szervezetekkel, így nem véletlen, hogy szociális tanácsnokként az ő mindennapjaikat is segítheti majd önkormányzati munkája során.
2024.10.21.
Indulnak az Örökségünk, örökségül! műhelyfoglalkozások
A foglalkozásokat Sevella Zsuzsanna, a MintaKINCStár kitalálója és fejlesztője vezeti.
A felhívás az óvónőket, az alsó és felső tagozatban tanító pedagógusokat, a szakkörvezetőket, a néptáncos-kézműves táborok oktatóit és a szabadidőszervezőket is megszólította. Kik jelentkeztek erre a tavaszi képzésre?
Jellemzően általános iskolai tanítók vesznek részt a kurzuson, de a résztvevők között vannak könyvtárban, művelődési házban vagy erdei iskolában dolgozó kollégák is. Nagy öröm, hogy a kultúra több régiójából is jelentkeztek, zömében a megyéből, de van szegedi, békéscsabai és hevesi résztvevőnk is. Összesen három 15 fős csoport fog indulni. Ahogy meghirdettük, online foglalkozásokkal, és amint újra lehetőség nyílik rá, kontaktfoglalkozásokkal.
A foglalkozások mellett vetélkedősorozat is lesz iskolásoknak, a témakörök között szerepel például a kalocsai hímzés és pingálás, a mezőtúri fazekasság, a magyar huszár és a mohai tikverőzés is.
Hogy épülnek fel a foglalkozások?
A résztvevők minden héten kapnak egy tananyagot, az adott tematikához kapcsolódó tájékoztatót a felhasználás lehetőségeiről, módjáról – amit az adott online műhelyfoglalkozásokon bemutatok. És természetesen egy elkészítendő házi feladatot is adok hétről hétre.
A képzés alapja a MintaKINCStár. Hogyan kell elképzelnünk egy programot?
A MintaKINCStár programon belül kiemelt hangsúlyt kapnak a nemzeti értékek és hungarikumok gyűjtésével és megőrzésével kapcsolatos fejezetek – például a kalocsai hímzés. A résztvevők megismerik ennek a színvilágát vagy a virágok elnevezéseit. A kiemelt motívumból készítünk memóriajátékot, ami egy nagyon interaktív játék. Ugyan nem így terveztem előre, de a járványhelyzetre való tekintettel úgy alakítom ki az anyagokat, hogy az okostáblán is használhatóak legyenek.
Milyen témaelemek szerepelnek még a sorozatban?
A hímzések közül a kalocsain kívül a matyó, a sárközi motívumkincs is benne van a programban, vagy a mezőtúri fazekasság, a kulturális értékeink közül a magyar huszár, a mohácsi busójárás és a mohai tikverőzés is – egy nagyon izgalmas tematika, ami számos játéklehetőséget ad.
Mit gondolsz, mi lesz a favorit ezek közül? Neked van személyes kedvenced?
Az egyik biztosan a magyar huszár lesz, amit egy új megközelítésben próbálunk bemutatni, feldolgozni – a vetélkedősorozatra sok fiúcsapat jelentkezett, ezzel őket is könnyebben meg tudjuk szólítani. Nekem mindegyik a kedvencem. A mezőtúri fazekasságot azért emelném ki, mert a miskakancsók vagy az emberalakos butellák szintén izgalmasak lehetnek a kisebb és nagyobb gyerekek számára. A jó kis karakterek és az érdekes viseletek segítségével a többi fazekas termék felé irányíthatjuk a figyelmüket.
Van olyan foglalkozás a sorozatban, ami együttalkotással valósul meg?
Találtam olyan virtuális teret, amibe bekapcsolódva együtt tudunk játszani, elkészíteni dolgokat. Az is cél, hogy ne csak tartalmi-tematikus elemekkel gazdagodjanak a résztvevők, hanem hogy gyakorlati ismereteket is szerezzenek – például hogy a játékokat hogyan bővíthetik, alakíthatják a későbbiekben, közelebb hozva az értékeket és hagyományokat a gyerekekhez. Ezek az online együttalkotások azért is jók, mert a műhelyfoglalkozásokon kívüli közös gondolkodásra is alkalmasak.
A műhelyfoglalkozások összefüggenek a meghirdetett vetélkedővel?
A kettő önállóan, egymástól függetlenül is működhet, viszont az elemek, a feldolgozandó témák között van átjárhatóság, így egymást erősítik. Ezért nagyon örültünk, amikor olyan pedagógusok jelentkeztek, akiknek az osztályukból, környezetükből lesznek csapatok a gyerekeknek szóló vetélkedőben. Több száz iskolás jelentkezett, az alsós csapatokból kicsit többen vannak, és ugyanúgy nagyrészt a megyéből. A levelező vetélkedő márciusban indul, azután remélhetőleg júniusban már élőben tudjuk megszervezni a döntőt.
A kapcsolódó, Mert játszani mindenki szeret című podcastot Sevella Zsuzsannával, a MintaKINCStár játékfejlesztőjével a https://anchor.fm/fehervar/episodes/Mert-jtszani-mindenki-szeret-epfuvu felületen lehet meghallgatni.