Indulnak az Örökségünk, örökségül! műhelyfoglalkozások

Jövő héten indulnak az Örökségünk örökségül! műhelyfoglalkozások: a pedagógusoknak szóló képzéseket a nemzeti értékek és hungarikumok gyűjtésének, megőrzésének, gondozásának a céljával hirdette meg az M-ART Egyesület. Sevella Zsuzsannával, a MintaKINCStár játékfejlesztőjével beszélgettünk.
2021.02.28. 08:59 |
Indulnak az Örökségünk, örökségül! műhelyfoglalkozások

 A foglalkozásokat Sevella Zsuzsanna, a MintaKINCStár kitalálója és fejlesztője vezeti.

A felhívás az óvónőket, az alsó és felső tagozatban tanító pedagógusokat, a szakkörvezetőket, a néptáncos-kézműves táborok oktatóit és a szabadidőszervezőket is megszólította. Kik jelentkeztek erre a tavaszi képzésre?

Jellemzően általános iskolai tanítók vesznek részt a kurzuson, de a résztvevők között vannak könyvtárban, művelődési házban vagy erdei iskolában dolgozó kollégák is. Nagy öröm, hogy a kultúra több régiójából is jelentkeztek, zömében a megyéből, de van szegedi, békéscsabai és hevesi résztvevőnk is. Összesen három 15 fős csoport fog indulni. Ahogy meghirdettük, online foglalkozásokkal, és amint újra lehetőség nyílik rá, kontaktfoglalkozásokkal.

A foglalkozások mellett vetélkedősorozat is lesz iskolásoknak, a témakörök között szerepel például a kalocsai hímzés és pingálás, a mezőtúri fazekasság, a magyar huszár és a mohai tikverőzés is.

Hogy épülnek fel a foglalkozások?

A résztvevők minden héten kapnak egy tananyagot, az adott tematikához kapcsolódó tájékoztatót a felhasználás lehetőségeiről, módjáról – amit az adott online műhelyfoglalkozásokon bemutatok. És természetesen egy elkészítendő házi feladatot is adok hétről hétre.

A képzés alapja a MintaKINCStár. Hogyan kell elképzelnünk egy programot?

A MintaKINCStár programon belül kiemelt hangsúlyt kapnak a nemzeti értékek és hungarikumok gyűjtésével és megőrzésével kapcsolatos fejezetek – például a kalocsai hímzés. A résztvevők megismerik ennek a színvilágát vagy a virágok elnevezéseit. A kiemelt motívumból készítünk memóriajátékot, ami egy nagyon interaktív játék. Ugyan nem így terveztem előre, de a járványhelyzetre való tekintettel úgy alakítom ki az anyagokat, hogy az okostáblán is használhatóak legyenek.

Milyen témaelemek szerepelnek még a sorozatban?

A hímzések közül a kalocsain kívül a matyó, a sárközi motívumkincs is benne van a programban, vagy a mezőtúri fazekasság, a kulturális értékeink közül a magyar huszár, a mohácsi busójárás és a mohai tikverőzés is – egy nagyon izgalmas tematika, ami számos játéklehetőséget ad.

Mit gondolsz, mi lesz a favorit ezek közül? Neked van személyes kedvenced?

Az egyik biztosan a magyar huszár lesz, amit egy új megközelítésben próbálunk bemutatni, feldolgozni – a vetélkedősorozatra sok fiúcsapat jelentkezett, ezzel őket is könnyebben meg tudjuk szólítani. Nekem mindegyik a kedvencem. A mezőtúri fazekasságot azért emelném ki, mert a miskakancsók vagy az emberalakos butellák szintén izgalmasak lehetnek a kisebb és nagyobb gyerekek számára. A jó kis karakterek és az érdekes viseletek segítségével a többi fazekas termék felé irányíthatjuk a figyelmüket.

Van olyan foglalkozás a sorozatban, ami együttalkotással valósul meg?

Találtam olyan virtuális teret, amibe bekapcsolódva együtt tudunk játszani, elkészíteni dolgokat. Az is cél, hogy ne csak tartalmi-tematikus elemekkel gazdagodjanak a résztvevők, hanem hogy gyakorlati ismereteket is szerezzenek – például hogy a játékokat hogyan bővíthetik, alakíthatják a későbbiekben, közelebb hozva az értékeket és hagyományokat a gyerekekhez. Ezek az online együttalkotások azért is jók, mert a műhelyfoglalkozásokon kívüli közös gondolkodásra is alkalmasak.

A műhelyfoglalkozások összefüggenek a meghirdetett vetélkedővel?

A kettő önállóan, egymástól függetlenül is működhet, viszont az elemek, a feldolgozandó témák között van átjárhatóság, így egymást erősítik. Ezért nagyon örültünk, amikor olyan pedagógusok jelentkeztek, akiknek az osztályukból, környezetükből lesznek csapatok a gyerekeknek szóló vetélkedőben. Több száz iskolás jelentkezett, az alsós csapatokból kicsit többen vannak, és ugyanúgy nagyrészt a megyéből. A levelező vetélkedő márciusban indul, azután remélhetőleg júniusban már élőben tudjuk megszervezni a döntőt. 

A kapcsolódó, Mert játszani mindenki szeret című podcastot Sevella Zsuzsannával, a MintaKINCStár játékfejlesztőjével a https://anchor.fm/fehervar/episodes/Mert-jtszani-mindenki-szeret-epfuvu felületen lehet meghallgatni.

Interjú

  1. Beszélgetés Végh Annamáriával

    Konzekvens várospolitikát folytatva minden olyan javaslatot megszavaz majd a közgyűlésben, amely valóban a fehérváriak életét teszi jobbá – ígéri Végh Annamária. A Mi Hazánk képviselője valódi sikernek érzi, hogy a közlekedési tanácsnoki poszton túl két belsős és külsős bizottsági helyet is kapott mozgalmuk.

    2024.12.18.
  2. Beszélgetés Sándor Barbarával

    Sándor Barbara, a Fehérvárért Közösen választási szövetség önkormányzati képviselője első alkalommal került be Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésébe. A 33 éves közgazdász négy idegen nyelven beszél, Finnországban is tanult, így első kézből tapasztalta a világ egyik legjobb oktatási rendszerét. Szívügye a környezetvédelem mellett a fiatalokat segítő bérlakásprogram.

    2024.12.17.
  3. Célunk nem a vicckampány

    Az új székesfehérvári képviselőtestület talán „legszínesebb” egyénisége Fenekes Roland, akiről sokan az aszfaltfestések és a buszmegállóépítések kapcsán hallottak. A Magyar Kétfarkú Kutyapárt önkormányzati képviselője mostantól azonban vagyongazdálkodási tanácsnokként konkrét javaslatokkal is próbál segíteni Fehérvár szépülésében.

    2024.12.16.
  4. A demokráciát együtt csináljuk!

    Dr. Pásztor Eszter 2024 nyarán, az önkormányzati választások után első alkalommal lett tagja Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének. A fiatal gyógyszerész, aki három kislányt nevel, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt képviselőjeként, listáról került a testületbe. Munkája során a helyi sajátosságoknak megfelelően szeretné megvalósítani az önkormányzatnál a közösségi költségvetés gyakorlatát, és változást szeretne elérni a fiatalok szórakozási lehetőségeinek bővítése terén is.

    2024.12.13.