-
Beszélgetés Harmath Artemisszel A Nibelung-lakópark című drámáról
A Vörösmarty Színház soron következő bemutatója Térey János A Nibelung-lakópark című dráma-tetralógiájának színpadi változata, melyet Szikora János rendezésében láthatnak majd. Az olvasópróbán részt vett Harmath Artemisz irodalomtörténész, az író özvegye és hagyatékának gondozója is, akit a műhöz, és annak feldolgozásaihoz fűződő viszonyáról kérdeztünk.
2025.04.05. -
Kedvenc tárgyak, rejtélyek
Rejtélyes hóhérszék, a jómadarak jövetelét hirdető plakát, Csinszka által dedikált könyv és egyensúlyra törekvő csutora is helyet kapott az Egy múzeum tekintete – A Szent István Király Múzeum első 150 éve kiállításban.
2025.04.04. -
Mindig van egy jó ügyük
Az év első felében a fehérvári és az agárdi adományboltok bevételéből a kórházban gyógyuló gyermekek és a gyógyítók mindennapjait szeretnék szebb tenni. Ennek egyik lépése volt, hogy megszépült a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház Újszülött, Csecsemő és Gyermek Osztály sürgősségi részlegének folyosója.
2025.03.29. -
Korrajz és enteriőr
A székesfehérvári Vörösmarty Színház soron következő bemutatója Herczeg Ferenc Kék róka című darabja. Ugyan Bagó Bertalan egyszer Szegeden már színpadra állította a művet, ezúttal azonban a Kozák András Stúdióban, egy sokkal intimebb térben találkozhatunk a szereplőkkel. A Kék rókát március 29-én mutatják be a Vörösmarty Színházban.
2025.03.19.
Kati néni a legszebb korban - beszélgetés Kocsis Balázs szobrászművésszel
Kati néni akkor a Liszt Ferenc utcában, azóta pedig a városlakók, a turisták szívében is megtalálta a helyét. Ma, így 19 évesen a legszebb korba lépett – vallja Kocsis Balázs, a szobor megalkotója. Vele beszélgettünk a ma is ránk mosolygó, régmúlt időkről.
Honnan ered a szobor elkészítésének ötlete?
Kati néni szobrának megszületését tulajdonképpen a régi piac megszüntetése ihlette. A piac, amely a mai Alba Plaza helyén volt, nem volt nagy esztétikai élmény, de a miénk volt! Székesfehérvár mezőváros volt a 20-as, 30-as években, így a paraszti kultúra hozzátartozott a hangulatához. Alsóvárós, Rácváros, Felsőváros adta a lehetőséget, hogy az emberek behozzák és értékesítsék a termékeiket.
Nagyon élő piac volt, ennek az emlékére készítettem a szobrot. Kati néni hazafelé tart a Felsővárosba, szimbolizálva, hogy megszűnt a régi piac, a múltunknak egy része lezárult.
A Fejér Megyei Hírlap 1999. június 16-án leközölt egy fotót a szobor makettjéről, ezután kezdődött minden…
Igen, százával jöttek a megkeresések, hogy márpedig ezt a szobrot nagyban is csináljam meg! Nagyon sokan anyagilag is támogatták a törekvést, így a szobor végül közadakozásból készült el.
Miért volt mégis olyan bonyodalmas a szobor felállítása a Liszt Ferenc utcában?
Pontosan azért, mert senki nem rendelte meg, a bürokrácia kimaradt belőle. A szakma is ellene volt, nem megfelelőnek, borzalmasnak találták.
Miért lett mégis a város legkedveltebb alkotása és turisztikai látványossága? Mert kedves és emberi, amolyan mindenki nagymamája típus?
Valóban ilyesmi van benne! Egy dalszerző ugyanolyan lelkesedéssel írja több száz dalát, de abból egy vagy kettő lesz sláger. Kati nénivel is ugyanez a helyzet, olyasmit fogtunk meg vele, amit tudatosan nem lehet.
Valami ilyesmi történt Kati nénivel: az emberek lelkét is megérinti, nem csak a vizualitását. Székesfehérvár egy tradicionális város, sokszor kell döntenie, hogy ragaszkodik-e a múltjához vagy sem. Van, amikor ez értelmetlen, de van, amikor az emberek kijózanodnak! Rájönnek arra, hogy mindent meg lehet ugyan venni az áruházakban, de ettől még nem kell eldobni az ezeréves kultúránkat.
Azt, hogy a szobor orrának megérintése szerencsét hoz, az utca embere találta ki?
Igen, ehhez a világon semmi közöm sincs, valaki egyszer kitalálta és úgy maradt. Ezt már nem én, hanem maga a szobor csinálta és az emberek, akik így viszonyulnak hozzá. Ez Kati néni „plusz élete”.
Isten éltesse a 19 esztendős Kati nénit, és mindenkit, aki az ő nevét viseli!