-
Téli futáspróba
November 26-án, kedden téli futáspróbára várják a mozogni vágyókat a Halesz ligetbe. A Halesz liget rekortán futóköre igen kedvelt a futók körében, nem véletlenül ad otthont a futáspróbáknak is, amelyek során a szakemberek felmérik, hogy adott idő alatt hány métert tudnak futni a jelentkezők, és az eredmények alapján hasznos tanácsokkal látják el a mozogni vágyókat.
2024.11.23. -
Megnyílt a Kori Liget
Szinkronkorcsolya bemutatóval és az utánpótlás jégkorongozók játékával nyitott a Kori Liget pénteken délután. A nyitónapon ingyenes jégpálya idén már közel ezer négyzetméterre növelt jégfelülettel és ötven méter hosszú jégfolyosóval, változatlan árakkal és megújult büfével várja a téli sportok szerelmeseit a Zichy ligetben.
2024.11.22. -
Bölcsességek a konyha faláról
Hímzett konyhai falvédőkből nyílt kiállítás október 30-án a Szent István Király Múzeum Országzászló téri épületében. A tárlathoz kapcsolódóan dr. Kriston-Vízi József néprajzkutató tart előadást november 22-én. A belépés ingyenes.
2024.11.22. -
Virágvizek, aromás párlatok
A szabadtéri Herbarius-túrák erre a szezonra már befejeződtek, azonban a természetes gyógymódok iránt érdeklődők nem maradnak érdekességek nélkül. November 24-én, vasárnap 16.00 órára a Fekete Sas Patikamúzeumba várják a résztvevőket Lencsés Rita gyógynövényszakértő Virágvizek, aromás párlatok című előadásra.
2024.11.22.
Római hajót kezdtek építeni Gorsiumban - jövő januárra készül el
Délutánra már látható volt a tölgyfa gerincre ráépített építő-szerelő borda, ami szépen megadja a hajó geometriáját, erre helyezik majd később a palánkokat. A munkálatok idején a Múzeum előre meghirdetett időpontokban a nagyközönségnek is megmutatja majd az építési folyamat alakulását.
Nem mindennapi építkezés kezdődött el a Gorsium Régészeti Parkban: a Szabad-Tér Egyesület önkéntesei elkezdték annak a római korabeli hajónak az építését, amely a Szent István Király Múzeum jövő évi kiállításához kapcsolódó olyan látványosság lesz, amire fel is lehet majd mászni, kipróbálni az evezőket, vagy fotózkodni. Az építési munkálatok a bejárathoz közel folynak egy sátor alatt: a helyszín nem véletlen, hiszen néhány méterre található Gorsium 2-3. századi kikötője, aminek a mesterséges öblét a rómaiak hozták létre.
Kovács Loránd Olivér, a park vezetője elmondta, hogy a hajóreplika a római kornak megfelelő technológiával készül, és vízre is lehet tenni, ami ennek a projektnek majd egy későbbi eleme lehet, az egykori római kikötő megnyitásával. A Sárvíz jelenleg pataknyi szélességű, viszont az ókorban egy a Dunához hasonlítható folyam volt, hajók közlekedtek rajta, nagyon aktív vízi élet zajlott – ezért működött Gorsiumban kikötő, sőt, volt például Szabadbattyánban is.
Az épülő 9,1 méter hosszú, 1,75 méter széles, körülbelül másfél tonnás hajó egy folyami őrnaszád, aminek az eredetije a németországbeli Mainz mellől származik, a Rajnának egy azóta lefűződött oldalágából.
Az ottani római kikötőben egy viharban süllyedtek el a hajók, amelyek az azóta szárazföldi területen egy építkezés során kerültek elő, később pedig a helyi ókori hajómúzeumban találtak végső helyet. A szerencsére jól azonosítható szerkezet alapján, folyamatos egyeztetések mellett készült a gorsiumbeli római hajó tervrajza.
Legelőször a horgony lett kész a kovácsműhelyben – tulajdonképpen csak ezt kell körbeépíteni a hajóval, fogalmazott Major Tamás ötletgazda. A lelkes kezdeményezés egy vízitúrázó csapat egyik örömevezésén merült fel először 2016-ban, amikor Gorsiumban kikötve jött a gondolat: római hajót kell építeni!
Az első építési nap délutánján már látható a hajó tölgyfából készült gerince. Erre épül rá az építő-szerelő borda, ami megadja a hajó geometriáját, erre a nem végleges szerkezeti elemre helyezik majd a palánkokat, a hajó bordája pedig utólag kerül majd bele. Az orr- és a fardísz kialakítása fontos fordulópont lesz az építésben, hiszen ezzel már teljesen látható lesz a hajó szerkezete, ami a palánkolással záródik majd. Várhatóan ősszel ér el ide a projekt, amin összesen 15-en dolgoznak: a helyszínen folyó munkák önkéntesei mellett a háttérben kovácsmester, ötvös, gépész szakember is közreműködik. Ezidáig a Leier, a Szervizcentrum Fehérvár, a Mogavill és a Qilaq Solutions segítettek az építkezés elindításában, az egyesület örömmel fogadja további támogatók jelentkezését.
Az építést 2021. január 15-ig fejezik be a tervek szerint, közben időről időre a látogatók is bemehetnek majd a sátorba megnézni a munka folyamatát, előrehaladását, előre meghirdetett időpontokban.