-
Beszélgetés Végh Annamáriával
Konzekvens várospolitikát folytatva minden olyan javaslatot megszavaz majd a közgyűlésben, amely valóban a fehérváriak életét teszi jobbá – ígéri Végh Annamária. A Mi Hazánk képviselője valódi sikernek érzi, hogy a közlekedési tanácsnoki poszton túl két belsős és külsős bizottsági helyet is kapott mozgalmuk.
2024.12.18. -
Beszélgetés Sándor Barbarával
Sándor Barbara, a Fehérvárért Közösen választási szövetség önkormányzati képviselője első alkalommal került be Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésébe. A 33 éves közgazdász négy idegen nyelven beszél, Finnországban is tanult, így első kézből tapasztalta a világ egyik legjobb oktatási rendszerét. Szívügye a környezetvédelem mellett a fiatalokat segítő bérlakásprogram.
2024.12.17. -
Célunk nem a vicckampány
Az új székesfehérvári képviselőtestület talán „legszínesebb” egyénisége Fenekes Roland, akiről sokan az aszfaltfestések és a buszmegállóépítések kapcsán hallottak. A Magyar Kétfarkú Kutyapárt önkormányzati képviselője mostantól azonban vagyongazdálkodási tanácsnokként konkrét javaslatokkal is próbál segíteni Fehérvár szépülésében.
2024.12.16. -
A demokráciát együtt csináljuk!
Dr. Pásztor Eszter 2024 nyarán, az önkormányzati választások után első alkalommal lett tagja Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének. A fiatal gyógyszerész, aki három kislányt nevel, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt képviselőjeként, listáról került a testületbe. Munkája során a helyi sajátosságoknak megfelelően szeretné megvalósítani az önkormányzatnál a közösségi költségvetés gyakorlatát, és változást szeretne elérni a fiatalok szórakozási lehetőségeinek bővítése terén is.
2024.12.13.
Stabilitás, biztonság – aláírta a 2021-es költségvetést Fehérvár polgármestere
A város szerdán hatályba lépett 2021-es költségvetéséről Cser-Palkovics András polgármesterrel beszélgettünk.
A veszélyhelyzetre vonatkozó jogszabályok értelmében most nem hívható össze a közgyűlés, ezért a költségvetési rendelet polgármesteri aláírása egyben közgyűlési döntés is volt. Van tehát elfogadott költségvetése a városnak 2021-re.
A tervezetről Cser-Palkovics András a frakcióvezetőket, a Pénzügyi Bizottság elnökét és a költségvetési tanácsnokot is tájékoztatta, a költségvetést a könyvvizsgáló is jogszerűnek és átláthatónak minősítette. Az idei büdzsé garantálja a járvány elleni védekezés költségeinek fedezetét és a város alkalmazásában álló emberek egzisztenciális biztonságát. Jelentős fejlesztési forrásokat is magában foglal, úgy, hogy hitel felvételét nem tervezi a város, sőt jelentős tartalékkal is rendelkezik.
Milyen célok mentén készült a 2021-es büdzsé?
2020 tavasza óta egy rendkívüli időszakot élünk, melyet tovább nehezít, hogy nem lehet pontos időpontot mondani, hogy ez meddig tart. Ez a bizonytalanság határozta meg a tervezést. Ennek az alapköltségvetésnek a biztonságos működést kell garantálnia. Fontos, hogy mindenki tudja, hogy a munkahelye megmarad, működni fognak az intézmények és a közszolgáltatások is biztosítottak. A költségvetés tervezésének bázisát a 2020 májusában elfogadott járványköltségvetés adja. Fontos eredmény, hogy a 2021-es költségvetésben semmilyen díjemelésre nem teszek javaslatot, nem szeretnénk az embereket további költségekkel terhelni.
Hogyan, milyen főbb forrásokból áll össze Fehérvár költségvetése?
Vannak társadalmi és gazdasági hatásai is a járványhelyzetnek. Ha a számokból indulunk ki, akkor 75 milliárdos a főösszege a büdzsének, de nem ez a legjellemzőbb adat. Ennél fontosabb a saját bevétel aránya, ami 21 milliárd forint lesz 2021-ben. Az államtól érkezik a legnagyobb tétel, működésre és fejlesztésre összességében 36 milliárd forintot kapunk, az Európai Uniós 7.2 milliárdos támogatás gyakorlatilag teljes egészében fejlesztésekhez kapcsolódik.
Már tavaly tavasz elején számoltak azzal, hogy csökken majd a járvány gazdasági hatásai miatt az iparűzési adó bevétele a városnak. Mekkora a csökkenés mértéke?
A jelenlegi önkormányzati finanszírozási rendszerben a legfontosabb bevételünk az iparűzési adó, mely nem csak a fejlesztések tekintetében nélkülözhetetlen bevétele az önkormányzatoknak. Az állam támogatásán felül ebből tartjuk fenn a bölcsődéket, óvodákat, kulturális intézményeket, ebből tudjuk az alapellátásokat biztosítani, de ebből támogathatjuk a kórházat, a civil szektort, a sportot, kultúrát, közösségi közlekedést. Ezért is hangsúlyozom minden fórumon, hogy ma elképzelhetetlen iparűzési adó nélkül egy nagyváros működése és fejlesztése. A 2019-es iparűzési adó bevétel majdnem elérte a 20 milliárd forintot, ami 2010-ben még mindössze 9.5 milliárd volt. Jól látható ebből a gazdasági növekedés, hiszen adóemelés nem volt az utóbbi tíz évben. A járványhelyzet miatt már tavaly májusban látszott, hogy jelentős lesz a bevételkiesés, és ez sajnos akkor is igaz, ha év végére már valamivel javult a helyzet, és 17 milliárdot meghaladta az iparűzési adó bevétel. Ebből kell még levonnunk a kkv-szektornak adott adókedvezményt, ami több mint tízezer vállalkozást érint Fehérváron, és 2.1 milliárd forintot hagy a vállalkozásoknál. Így összesen 15 milliárdos iparűzési adó bevétellel számolunk a 2021-es költségvetésben. Hiszek abban, hogy ha jól dolgozunk az állammal és a vállalatokkal közösen, akkor az elkövetkezendő években újra emelkedni fog ez a bevételünk.
A stabilitás és biztonság volt a költségvetés tervezésekor a legfontosabb szempont. Mit jelent ez a gyakorlatban?
Mintegy 30 milliárd forintot költ működésre a város. Ebből működtetjük a teljes intézményrendszert, a szociális, oktatási, kulturális területen is, és ide tartozik az egészségügyi alapellátás, valamint az önként vállalt feladatok is. A működési költségekbe tartozik például annak a mintegy másfélezer munkavállalónak a juttatása, akik a város intézményrendszerében dolgoznak. Szeretnék itt is köszönetet mondani nekik a 2020-as türelmükért és megértésükért, hiszen sok feladatot vállaltak, hogy Fehérvár működőképességét megőrizzük. Ezért is fontos, hogy az összes olyan keresetkiegészítést, amit korábban adtunk, azt idén újra biztosítani tudjuk.
Milyen nagyobb fejlesztéseket tartalmaz az idei költségvetés?
40 milliárd forintot fordíthatunk fejlesztésekre, amelyek között van idén megvalósuló és több éves beruházás is. Ilyen például a Modern Városok Program keretén belül tervezett középiskolai campus, de folyik például a déli összekötő építése, és kezdődik a Szekfű Gyula utcai rendelő felújítása. Jelentős saját erős fejlesztések is lesznek idén, mintegy 4.5 milliárd forintból: például folytatjuk a Saára Gyula Programot komoly járdafelújításokkal, és kezdődik a Prohászka – kis-Budai föld alatti közműfejlesztése, majd burkolatfelújítása.
Jelentős a tartaléka Fehérvárnak. Miért fontos ez?
A tartalékok adják a biztonságot, hiszen egy nagyváros életében mindig történhetnek váratlan események – erre 2020 sajnos jó példa. Jó, hogy volt akkor olyan pénzügyi alap, amire tudtunk számítani, és időt nyertünk tavaly tavasszal, hogy a járványügyi gazdasági hatásokat felmérjük. Ezért is fontos, hogy idén is van intézményi céltartalékunk, általános tartalékunk, járványügyi védekezéshez tartalékunk, és 2.8 milliárd forint szabad pénzeszköze is van Fehérvárnak.
Mint említette, ez egy „járványköltségvetés”, és várhatóan tavasz végén a zárszámadás után már a közgyűlés módosítja a büdzsét. Várhatóan milyen módosítások lesznek?
Bízom abban, hogy a bevételeink alakulása lehetővé teszi, hogy év közben újabb pozitív döntéseket hozzunk és újabb kötelezettségeket vállaljunk. A zárszámadáskor majd pontosan megismerjük az előző évi maradványt, és pontos adataink lesznek az iparűzési adó bevételekről is. Bízom abban, hogy az államtól is érkezik további támogatás.
Volt már példa arra, hogy éjszakába nyúlóan vitatkoztak a képviselők egy-egy költségvetésről, most pedig olyan különleges helyzet van, hogy a rendeletet a polgármester aláírja és hatályba lép. Ettől függetlenül az egyeztetések, megbeszélések a képviselőkkel nem maradtak el…
Több fórumon kértük a fehérváriak és a képviselők véleményét, és amit tudtunk, érvényesítettünk a költségvetésben. Az ellenzéktől is korrekt hozzáállást tapasztaltam a költségvetés kapcsán. Mindenkinek közös felelőssége, hogy a biztonságos működést garantáljuk, ez most nem a pártpolitizálás ideje. Bízom benne, hogy a zárszámadást és a költségvetés nagyobb módosításait már majd a közgyűlés tudja elfogadni az év későbbi időszakaiban.
Milyen érzés volt egy személyben aláírni a város életének egyik legfontosabb dokumentumát?
Nagyon furcsa érzés volt. Hozzá kell tenni azonban, hogy egy nagyon professzionális szakembergárda készítette elő hónapok munkájával ezt a költségvetést is. A tervezést tavaly ősz elején kezdtük el, és egy hosszú, szisztematikus munka eredménye az elfogadott rendelet. A 2021-es költségvetés biztonságos és stabil működést garantál a városnak. Bízom abban, hogy a járványhelyzeten mihamarabb túljutva újra növekedési pályára állhat a gazdaságunk, ami fenntartható módon biztosítja a város további fejlődését is.