Dobri Dániel, a PartiTúra, a kortárs zenei sorozat, és a fenntartható energia

Dobri Dániel, az Alba Regia Szimfonikus rezidens zeneszerzője és kortárs (zenei) művészeti vezetője. Vele beszélgettünk művészetről, zenéről, alkotásról. És róla.
2021.10.26. 13:39 |
Dobri Dániel, a PartiTúra, a kortárs zenei sorozat, és a fenntartható energia

A zenekarban a kortárs zene meghonosítása és egy kortárs zenei műhely kialakítása a feladatom.

- Kezdjük azzal, hogy valójában ki is Ön?

- A foglalkozásom és a szakmám zeneszerző, és mint azt már többen tudhatják, amikor az Alba Regia Szimfonikus Zenekar élére új vezetés került ez év májusában, akkor lettem a kortárs művészeti vezetője, rezidens zeneszerzője az együttesnek.

- Új szél fújt hát a zenekar környékén, és ez a szél fújta ide. Honnan jött?

- Már régóta dolgozom Székesfehérváron, a Vörösmarty Színházban zeneszerzőként, és zenei vezetőként, ha jól számolom, akkor már több, mint tíz éve. Emiatt aztán otthonomnak tekintem a várost, hiszen nagyon sok időt töltöttem, töltök e helyen. Itt találkoztam Ruff Tamással, a zenekar új igazgatójával. A kapcsolatunk korábbi, a Vörösmarty Színházban a Lear király előadásában találkoztunk, én szereztem a darab zenéjét, és Bagó Bertalan rendezővel őt és a Székesfehérvári Helyőrségi Zenekart kértük fel, hogy vegyenek részt a darabban. Azóta többször dolgoztunk együtt. Tavaly télen hívott fel Tamás, hogy mit szólnék hozzá, ha részt vennék a pályázatában, abban a minőségben, amelyben tehetem a dolgom a sikeres pályázatot követően. Számomra ez igazi megvilágosodás volt, mert ebben a munkában tudok előre lépni szakmailag, sőt, minden tekintetben.

- Az első nagy feladata a PartiTúra sorozat. Gyermekkorom meghatározó élménye volt hajdan Lukin László klasszikus zenei beavató sorozata. Gondolom, ez a cél, a gyerekek, az ifjak „beoltása” klasszikus zenével vezérli Önt, Önöket is?

- Igen. A zenekarban a kortárs zene meghonosítása és egy kortárs zenei műhely kialakítása a feladatom. Úgy vélem, a fiatalok felé tartozom a legnagyobb felelősséggel, ezért is kért fel Ruff Tamás, hogy vezessem a PartiTúra koncertsorozatot. Ez azért lehet más, mint a többi beavató zenei előadássorozat, mert nálam sokkal nagyobb zenei műveltséggel rendelkező emberek vannak itt, mint például a fehérvári Szabó Balázs zenetudós. Nem vagyok sem pedagógus, sem zenetudós, viszont zeneszerző igen. Ezért azt találtam ki, hogy a zeneszerző szempontjából vizsgáljuk meg a koncerteken, hogy ha mi zeneszerzők vagyunk, és a darabok itt és most az adott pillanatban születnek meg, hogyan hoznánk létre a történetek elmesélést a zene nyelvén keresztül. Ez játék a zenével, a gondolattal, az alkotással.

- Milyen „vastag” a PartiTúra, hány előadás lesz ebből?

- Négy különböző előadást tartalmaz az éves bérlet, négy különböző tematikus koncertet. Az elsőn túl vagyunk, akkor a zene történetével, elsősorban a programzenével ismerkedhettek meg a hallgatók. Reményeink szerint a sorozat végére eljutunk oda, hogy a kortárs zene lehet a téma, a legújabb irányzatok.

- A kortárs zenétől többen idegenkednek, sokkal kellemesebb a füleknek a slágerzene, a nagy klasszikusok. Nagyon nagy hát a fa, mekkora a fejszéje, amivel belevágott ebbe?

- Igaz, nagy a fa, a fejszét meg folyamatosan „élezzük”. Ezért minél szélesebb körből igyekszünk meríteni a 21. század zeneirodalmából, megmutatunk mindenféle stílust, hogy mindenki eltudja dönteni, mi az, ami tetszik, neki, mi az, ami közel áll hozzá, vagy mi az, ami távol áll tőle. Megpróbálom úgy kezelni a kortárs zenei műhelyt, mint egy laboratóriumot, ahol egyrészt most születnek darabok, másrészt mi kísérletezünk a kortárs zenében létező különböző műfajokkal, kitalálni, hogy melyikkel lehet megszólítani a közönséget, és nem a popularitásra, hanem a gondolkozásra, az összpontosított figyelemre helyezve a hangsúlyt. Ilyen volt nemrég látható, hallható Mats Gustafsson free-jazz zenész bemutatkozója. Nem volt ez kortárs zenei koncert, inkább improvizatív zenei estnek mondom, de beleillett az elképzeléseinkbe. Mert nem csupán a klasszikus kortárs zene lehet a témánk, hanem kapcsolatokra törekszünk más kortárs zenei stílusokkal is.

- Ez a sorozat hány estből, koncertből áll majd?

- Ahogy mondtam, ez még laboratóriumi fázisban van, még nem tudok erre a kérdésre válaszolni, de remélem, hogy hamarosan igen. De azt tudom, hogy két hét múlva (most csütörtökön, a szerk.) lesz az első, az Alba Regia Szimfonikus Zenekart is érintő kortárs zenei projektünk, ami A csend körei címet viseli, és ezen a fentartható energia és a kortárs zene kapcsolatáról is fogunk beszélgetni, megvizsgáljuk, hogy mi a kettő között a kapcsolat. Azt gondolom, hogy a fentartható energia nem csak a külső energia fenntartását jelenti, hanem a benső fentartható energiát is, ez kapcsolódik majd az esten elhangzó vadonatúj művekre, és az akkor hallható Mozart mű tételeire is.

Interjú

  1. Nyáron is biztonságban!

    Bajba jutott” unokára hivatkozó hívás, bankszámlát telefonon egyeztető „ügyintéző”, meg nem rendelt csomagról postai értesítő, a „strandtrezor”, azaz a törülközőre bízott értékek biztonsága és a gyermekekre leselkedő veszélyek is szóba kerültek a Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya által szervezett programon.

    2024.06.30.
  2. Végtelen energia dalban, látványban

    Egy mesébe illő, fordulatokban gazdag életet mutat be a Nicola Tesla – Végtelen Energia látványos musicalshow, amely május 24-én, pénteken 19.30 órakor látható majd Székesfehérváron, az Alba Arénában. Az egyedi látvány- és hangzásvilág megálmodója, az előadás kreatív ötletgazdája Vona Tibor az ÖKK Podcast legfrissebb epizódjában mesél a darab születéséről.

    2024.05.05.
  3. Egyetlen győzelemre a klubtörténeti bronzéremtől

    A MÁV Előre Foxconn női röplabdacsapatát egyetlen győzelem választja el a klub történetének első bajnoki érmétől. Az utolsó összecsapás előtt a csapatkapitánnyal Pallag Ágnessel készült egy rövid interjú, arról, hogy készülnek a csütörtök esti mérkőzésre.

    2024.04.25.
  4. ÖKK Podcast Egerházi Attilával

    A Székesfehérvári Balett Színház naptára az idei évben is bővelkedik eseményekkel, legye szó a tánc világnapi fellépésről, budapesti és nemzetközi szereplésről, vagy éppen több generációt is megszólító programról.

    2024.04.15.